In de hulpverlening is steeds meer aandacht voor de vorm waarin we onze hulp aanbieden aan kinderen. Hoe verbindingen we de hulpverlening voor grote en soms moeilijk te bevatten problemen met de belevingswereld van het (jonge) kind? En hoe kunnen ouders of verzorgers dit proces samen met het kind doorlopen en ook buiten de therapiekamer aandacht besteden aan wat gaande is?
In Schildpad, Haas en Kikker worden helden; voorlezen voor veerkracht, vertelt Uschi Koster het verhaal van de niet zo fijne ontmoeting tussen Kikker en Reiger en hoe hij en de andere dieren in het bos hiermee omgaan. Wie bekend is met traumareacties zal zich herkennen in de reacties van de verschillende dieren, die elk een reactie vertegenwoordigen die bij hun uiterlijk of karakter past. Ook de weg die de dieren gaan en hoe ze uiteindelijk de gebeurtenis verwerken door ingebeelde ‘snavels’ te verkennen en hun eigen plaatjes aan te durven kijken, is herkenbaar.
Maar bovenal vindt herstel plaats in relatie met elkaar, soms samen en nabij, soms alleen of zelfs eenzaam, maar altijd in de context van het bos en haar bewoners. Af en toe stelt de voorlezer het kind een vraag, herkenbaar schuin gedrukt. Dan kan er een kleine uitwisseling ontstaan. Voor wie eerst aan het boek moet wennen, is er op iedere bladzijde een kameleon te zoeken en vinden. Ik bewonder hoe Uschi Koster in het begin van het boek de voorlezer uitgebreid meeneemt in haar gedachten hoe het boek het best tot zijn recht komt. Zo draagt ze zorgvuldig zorg voor het niet platslaan van haar verhaal tot ‘jij hebt wat meegemaakt en deze dieren gaan je helpen’.
De moeite waard om te lezen voor (trauma) behandelaren en te delen met gezinnen bij wie dit past.
Schildpad, Haas en Kikker worden helden
Uschi Koster
Aantal pagina’s: 36
Te koop via: www.voorlezenvoorveerkracht.nl