Radboud Universiteit krijgt leerstoel Taalontwikkelingsstoornissen

0
755

Constance Vissers is met ingang van 1 maart 2019 benoemd tot bijzonder hoogleraar Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) aan de Radboud Universiteit. De leerstoel moet meer inzicht geven in de neuropsychologie van stoornissen op het gebied van taal. De leeropdracht wordt mogelijk gemaakt door Koninklijke Kentalis.

Constance Vissers (Bergen op Zoom, 1979) is klinisch neuropsycholoog. Haar leerstoel is gevestigd binnen het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit. Vissers combineert sinds 2014 wetenschappelijk onderzoek en klinische taken binnen Kentalis (programmalijn TOS), de Radboud Universiteit en haar psychologenpraktijk. Vanuit die functies ontwikkelt zij onderzoeksprogramma’s en projecten en behandelt zij kinderen en volwassenen met ontwikkelingsproblematiek.

Onderbouwen onderwijs, diagnostiek en behandeling

Vissers richt zich op het wetenschappelijk onderbouwen van onderwijs, diagnostiek en behandeling van cognitieve- en gedragsproblemen bij (jonge) kinderen en adolescenten met TOS. Haar huidige onderzoek betreft het ontrafelen van sociaal-emotionele problemen, beperkte communicatieve redzaamheid en leerproblemen. Ze gebruikt daarbij neuropsychologische tests, zoals gedrags-, EEG- en oogbewegingsmetingen.

Verankering

Met dit hoogleraarschap wordt de samenwerking tussen Kentalis en de Radboud Universiteit verder versterkt. De leerstoel Taalontwikkelingsstoornissen verankert bovendien huidige en toekomstige neurocognitieve onderzoeksprojecten binnen een sectorbrede, multidisciplinaire en ook internationale context. Mede dankzij deze leerstoel profiteert het proces van zorg en onderwijs direct van de nieuwste neuropsychologische inzichten op het gebied van TOS.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here