Praktische gids voor zingen met kinderen met taalontwikkelingsstoornis

0
2439

Recensie: ‘Kijk! Ik ben een kikker’ door Saskia Beverloo

Voor de tweede keer in korte tijd ligt er een boek voor me over muziek en zingen met ondersteunende gebaren ter stimulering van de taalontwikkeling. Een overdaad? Nee, beslist niet! Waar mijn vorige recensie een liedjes-prentenboek met gebaren betrof, is ‘Kijk! Ik ben een kikker’ een uitstekende gids – ook in de kinderopvang – voor het gebruik van muziek, liedjes en spreekteksten bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Voorafgaand aan het praktische deel is er een goed onderbouwde inleiding en een inspirerend prachtig geschreven voorwoord van prof. Dr. Constance Visser.

Het boek verraadt de professionaliteit van de auteurs, Saskia Koning en Wouter Verhage. Saskia Koning is logopediste en Muziek-op-Schootdocent. Wouter Verhage is muziekpedagoog.

In de inleiding wordt wat verteld over de relatie tussen taalontwikkeling en zingen. Vervolgens worden enkele praktische punten over het zingen met jonge kinderen aangestipt, zoals zingen op een toonhoogte die bij de kinderstem past en herhaling.

Over de liedjes

De auteurs noemen de verzameling van 30 liedjes, 9 spreekteksten (ritmisch gesproken teksten) en een klankspel ‘De voorraadkast’. Het is een mooi gevulde kast met vijf planken:

  • Dit ben ik, met liedjes over handen, voeten, kiekeboe, kijken in de spiegel en aanraakspelletjes.
  • Wat gaan we doen vandaag?, over allerlei dagelijkse activiteiten van opstaan via boekjes lezen, torens bouwen en toverenJ naar een slaapliedje.
  • Wij maken muziek, deze kastplank ligt vol met liedjes en spreekteksten over spelen met schud-eitjes, stokjes en geluidenspel.
  • Dol op dieren, met het titellied Kijk! Ik ben een kikker en liedjes over slak, uil en muis.
  • Wat een weertje! met zon, regen, regenboog, wind en kou. Het hele weerbericht passeert de revue.

Overzichtelijke en inspirerend

Het boek is overzichtelijk. Voor elk van de activiteiten zijn twee pagina’s beschikbaar. Bovenaan staat steeds het notenbeeld. In korte stukjes, worden materiaal, activiteitenbeschrijving, tekst, muzikale variaties, tips en ‘weetjes’ vermeld. Elk van die onderwerpen heeft een icoontje, zodat wat je zoekt snel vindbaar is. Bij een groot deel van de liedjes staan de ondersteunende gebaren getekend. Hiervoor zijn de officiële tekeningen van het Nederlandse Gebarencentrum gebruikt.

Door het hele boek heen staan prachtige foto’s, gemaakt op de werklocatie van Saskia Koning. Heel illustratief en inspirerend. Je krijgt meteen zin om zelf met je groepen aan de gang te gaan met deze activiteiten.

Instructiefilmpjes

Bij elk van de activiteiten is een instructiefilmpje. Via kijkikbeneenkikker.nl kun je deze filmpjes bekijken. Hiervoor heb je de inlogcode uit het boek nodig.

Net als het boek ziet de website er prachtig verzorgd uit. Op de startpagina van de liedjes kun je op het liedje van je keuze klikken. Alle filmpjes zijn volgens hetzelfde format gemaakt: een illustratie die langzaam naar de hoek verdwijnt en dan zie je het filmpje waar Saskia Koning een lied gebaart en zingt. Eenvoudig, helder en zuiver en – uiteraard – op de juiste toonhoogte. De filmpjes duren 30 a 60 seconden, puur ter instructie van degene die de activiteit met kinderen wil gaan doen.

Tot slot

Dit boek is zijn geld dubbel en dwars waard. Het is een mooie combinatie van muziek en Nederlands met ondersteunende Gebaren. Ik heb in mijn eigen Muziek-op-Schootpraktijk gemerkt dat ook jonge kinderen zonder TOS liedjes met gebaren heel interessant vinden. Al hebben ze het dan niet direct nodig voor hun taalontwikkeling, het kan zeker geen kwaad en daarbij geeft het motorische en sociale vaardigheden. En zou het niet mooi zijn als heel veel mensen de basisgebaren leren zodat het voor mensen die het nodig hebben gemakkelijker wordt om te verstaan en zich verstaanbaar te maken? Ik hoop dat dit boek dus ook zijn weg vindt naar Muziek-op-Schootdocenten en de reguliere kinderopvang.

Kijk! Ik ben een kikker >

Saskia Beverloo is oprichter en docent van Muziekcentrum Harlekijntje.  Daar geeft zij onder andere Muziek-op-Schoot (0-4 jaar) en Spelen-met-Muziek (4-7 jaar). Zij geeft ook workshops Muziek & Beweging op kinderdagverblijven. Samen met Tineke Vlaming schreef ze het prenten-liedjesboek Voor alles een liedje. Daarnaast is zij oma van een kleinzoon met een ontwikkelingsachterstand. Zij heeft daarom een cursus gebarentaal gevolgd.

www.harlekijntje.nl | www.vooralleseenliedje.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here