Ouders van kinderen van 0 t/m 6 jaar zijn door de coronacrisis milder gaan denken over het effect van media op hun kind. Zo vindt vergeleken met voorgaande jaren een ruime meerderheid dat media hun kind helpt met onder meer taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook zien ouders media als hulpmiddel om het kind bezig te houden wanneer zij zelf geen tijd hebben. Of als zoethoudertje wanneer het kind zich verveelt. Daarentegen zijn ouders minder positief over het effect van media in relatie tot online onderwijs. Ruim een kwart van de ouders van 5-6-jarigen geeft aan dat hun kind hierdoor minder goed kan leren.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Iene Miene Media naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen.

Door de lockdown waren scholen en kinderdagverblijven dicht en werkten veel ouders thuis. Zeven op de tien ouders geeft aan dat de coronapandemie impact heeft op het mediagebruik van hun kind. Volgens ouders komt deze impact met name doordat hun kinderen meer achter een beeldscherm zitten dan vroeger en minder mogelijkheid hebben om met andere kinderen te spelen. Wel blijkt dat kinderen in 2021 slechts enkele minuten meer besteden aan media dan dat ze voor corona deden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het mediagebruik overdag van kinderen tijdens de lockdown is toegenomen. Dit is met name tussen de middag het geval (van 39% naar 50% gebruik). Kinderen doen dit voornamelijk zelfstandig of met hun broertje of zusje, zonder ondersteuning van hun ouders. In de avond is het mediagebruik juist iets afgenomen: na het avondeten maakt iets minder dan zes op de tien nog gebruik van media, waar dit vorig jaar zo’n twee derde was. Ruim een kwart van de ouders vindt het lastiger om schermtijd te beperken dan voorheen.

Passief

Tijdens het mediagebruik van hun kinderen doen ouders zelf meestal iets anders. Prof. dr. Peter Nikken, lector Jeugd en Media aan Hogeschool Windesheim: “We zien al een paar jaar de trend dat ouders steeds minder gezamenlijk media met hun jonge kinderen gebruiken of hun kinderen hierbij ondersteunen. Ouders kijken meer van een afstandje toe dan dat ze actief betrokken zijn. Beeldschermen inzetten als handige oppas bij de dagelijkse opvoeding is niet per se slecht. Het geeft ouders lucht bij het reilen en zeilen thuis. De keerzijde van jonge kinderen achter een beeldscherm ‘parkeren’ is natuurlijk wel dat je als ouder minder zicht hebt op wat ze op de beeldschermen tegenkomen”

Meekijken

Wel neemt ruim de helft van de ouders bewust de tijd om filmpjes of televisie te kijken met het kind, en helpen zij het kind bij technische zaken (bijvoorbeeld het filmpje aanzetten) of om iets uit te kiezen. Dit zien we voornamelijk bij ouders van kinderen van 3 t/m 6 jaar. Nikken: “Deze balans is heel belangrijk. Het is bekend dat jonge kinderen aanzienlijk meer plezier beleven en meer opsteken van media als een ouder met hen meekijkt of meedoet. Zelfs als ouders niet actief meedoen en uitlegt wat er te zien is of kinderen laten raden wat er komt, is alleen de directe aanwezigheid van een ouder al genoeg voor peuters en kleuters om extra op te letten.”

Normale schermtijd

Uit het Iene Miene Media-onderzoek blijkt dat een op de vijf ouders zich afvraagt wat de juiste media voor hun kind zijn. Een kwart van de ouders heeft ook vragen over wat een ‘normale schermtijd’ is. Bij kinderen tussen de 3 t/m 6 jaar, vraagt 20% van de ouders zich af hoe ze hun kind kunnen helpen bij hun mediagebruik.

Media Ukkie Dagen

Netwerk Mediawijsheid van 26 maart t/m 2 april 2021 de Media Ukkie Dagen, waarbij aandacht wordt gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Het thema van dit jaar is ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’. Ouders en verzorgers van jonge kinderen krijgen tijdens deze week tips om aan de slag te gaan met het antwoord op vragen en meer. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een dagelijks Mediamomentje om samen met media aan de slag te gaan.

Download Iene Miene Media- onderzoek >>

Zie ook:
Praktische tips over mediagebruik bij jonge kinderen
Mediawijsheid in opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar
Media hebben ook positieve invloed op ontwikkeling jonge kind

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan