Van 5 t/m 12 april loopt de 2024-editie van de Media Ukkie Dagen. De jaarlijks terugkerende publiekscampagne, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid, staat bol van de activiteiten door zowel het hele land als online. Rode draad is het belang van mediaopvoeding in de kijker zetten.  

Bij het netwerk Netwerk Mediawijsheid zijn meer dan 1000 organisaties, bedrijven, zelfstandig professionals en instellingen aangesloten. Veel partners, waaronder ict-bedrijven, bibliotheken, culturele instellingen, lesmateriaalontwikkelaars, uitgeverijen en onderzoeksinstituten, werken vanuit hun eigen expertise mee aan de campagne. Zowel Netwerk Mediawijsheid als de netwerkpartners organiseren workshops, webinars, trainingen en nog veel meer om aandacht te vragen voor het belang van mediaopvoeding.

Ontspannen met media

Voor groot en klein geldt; media zijn de hele dag om ons heen. Van ‘s ochtends vroeg, tot ‘s avonds laat worden gezinnen omringd door schermen, boeken, luidsprekers en apparaten die aandacht vragen. Die media hebben effect op jonge kinderen. Ze kunnen prikkelen, in beweging brengen en zorgen voor ontspanning, maar ook een bron van onrust vormen, overprikkelen of té uitdagend zijn.

Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om jonge kinderen op een gezonde manier te laten ontspannen. Met, en zonder media. Om kinderen en opvoeders hierbij te helpen, gaan de Media Ukkie Dagen van 5 t/m 12 april over de invloed van media op ontspanning. Met tal van concrete tips om in bepaalde situaties de juiste balans te vinden. Ook toont de campagne hoe media kunnen helpen bij het creëren van rust.  

Activiteiten en tips

Ieder jaar spelen bibliotheken, de kinderopvang, opvoedorganisaties, gemeenten, basisscholen en social workers een belangrijke rol tijdens de Media Ukkie Dagen. Lees verder >

• Kijk op mediaukkiedagen.nl voor tien tips om te ontspannen met media.
• Kijk op mediaukkiedagen.nl om te zien welke activiteiten er bij jou in de buurt of online te doen zijn. 
• Op site Familyfactory.nu vind je een webinar wat aansluit. En wat je kunt inkopen voor je eigen organisatie!

Advertentie

‘Professionals kunnen ouders stimuleren om bezig te zijn met mediaopvoeding. Maar in de praktijk zien we dat veel professionals zich handelingsverlegen voelen. Net als veel ouders vinden ze de digitale wereld vaak ingewikkeld. Ze weten niet goed hoe ze ermee moeten omgaan, en vinden dat ze er meer over moeten weten om ouders te kunnen begeleiden. Dat maakt dat ze dit onderwerp vaak uit de weg gaan.’ Dit citaat is afkomstig uit een interview met Nick van Hummel van het NJi op nji.nl.

Over Netwerk Mediawijsheid

Netwerk Mediawijsheid is in 2008 als project opgericht op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid:

De gezamenlijke missie is: iedereen mediawijs. Netwerk Mediawijsheid vervult daarbij de rol van verbinder, wegwijzer en gangmaker.

Bron: mediaukkiedagen.nl

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan