De pandemie heeft invloed gehad op die ontwikkeling van jonge kinderen. Dit komt onder meer doordat veel crèches werden gesloten tijdens de lockdownperiodes. Kinderen uit kansarme milieus hebben extra baat bij voor- en vroegschoolse educatie en opvang.
Dit blijkt uit een recente studie van Sutton Trust onder 570 ouders, waarover Eos Wetenschap bericht. Meer dan de helft vond dat de sociale en emotionele ontwikkeling van hun kinderen van twee tot vier jaar tijdens de pandemie negatief was beïnvloed. Een kwart van deze ouders vond dat met name de taalontwikkeling van hun kind eronder had geleden. Een op de vijf maakte zich ook zorgen over de lichamelijke ontwikkeling.
De bevindingen sluiten aan op onderzoek van de Oxford Brookes Universiteit. Hieruit blijkt dat een kind dat regelmatig twee dagen per week naar de crèche ging, 48 meer nieuwe woorden begreep dan zijn leeftijdsgenootjes in dezelfde periode. Dit effect was groter bij kinderen uit minder welvarende milieus. Kinderen die naar de crèche of een kinderoppas bleven gaan, vertoonden ook grotere verbeteringen in hun cognitieve controle, flexibiliteit en geheugen, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond.