De vroege kinderjaren kenmerken zich door een intensieve groei van alle ontwikkelingsdomeinen. Juist daarom is dit de meest geschikte periode om sociale vaardigheden te leren. Meer inzicht hierin kan helpen richting te geven aan strategieën die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren. Te meer daar er met name ten aanzien van de uitvoerende functies op deze jonge leeftijd een nauwe ontwikkelingsrelatie aanwezig.
Dat blijkt uit promotieonderzoek van Figueroa Esquivel aan de Rijksuniversiteit Groningen naar de relaties tussen meerdere ontwikkelingsdomeinen bij Mexicaanse kinderen van 3 tot 6 jaar. De vroege kinderjaren wordt beschouwd als de meest geschikte periode om sociale vaardigheden te leren. Doel van het onderzoek was hun ontwikkeling vanuit een multi-dimensioneel perspectief te bestuderen door de verschillende vaardigheden en functies van centrale ontwikkelingsdomeinen te onderzoeken: pre-academische vaardigheden, motorische vaardigheden, executieve functies en sociaal-emotionele competentie
Het promotieonderzoek heeft een bijdrage geleverd aan kennis van centrale ontwikkelingsdomeinen en hun onderlinge verhouding in de vroege kinderjaren van Mexicaanse kinderen. Dit biedt kansen om synergie in de ontwikkeling te creëren om motorische of sociaal-emotionele vaardigheden positief te beïnvloeden. Beter begrip hiervan bij kinderen met een sociaaleconomische achterstand kan dienen om het stimuleren van ontwikkeling beter te kanaliseren.
Early childhood multidimensional development
Bron: rug.nl