Alle kinderen met een cochleair implantaat (CI) maken progressie in hun taalontwikkeling. Een kwart van hen kampt echter met problemen met gesproken taal en hebben waarschijnlijk een bijkomende taalontwikkelingsstoornis en heeft systematische taaltherapie nodig.
Dat blijkt uit onderzoek van Brigitte de Hoog aan de Radboud Universiteit. Zorgspecialisten en leerkrachten wordt aanbevolen genoeg aandacht te blijven houden voor de communicatie van de groep die goed presteert, want het is niet altijd vanzelfsprekend dat het goed spreken gaat lukken. Voor de groep kinderen die mogelijk een bijkomende taalontwikkelingsstoornis heeft, wordt systematische taaltherapie aangeraden.
Verstoorde waarneming
De resultaten van haar studie tonen aan dat kwalitatief goede spraakperceptie van belang is voor het ontwikkelen van lexicale en morfosyntactische taalvaardigheden die op hun beurt weer een belangrijke invloed hebben op de morfosyntactische taalvaardigheden. De vergelijking tussen kinderen met CI en de twee andere groepen leverde op dat veruit de meeste kinderen met CI een linguïstisch profiel hebben vergelijkbaar met slechthorende kinderen. Dit geeft weer aan dat de problemen voornamelijk te relateren zijn aan de verstoorde waarneming van auditieve input. Toch is een flinke subgroep (bijna een kwart) meer vergelijkbaar met kinderen met een SLI, waarbij niet alleen de verstoorde waarneming van auditieve input, maar ook een verminderde verwerking van taal en problemen met het fonologisch werkgeheugen tot de geconstateerde problemen leidt.
Aanbevelingen
Op grond van de bevindingen concludeert de Hoog dat het wenselijk is om interventies te richten op het verbeteren van spraakherkenning en spraakdecodeerstrategieën. Zij beveelt logopedisten in zorg en onderwijs ook aan om niet alleen auditieve en taaltraining aan te bieden aan kinderen met een CI, maar om ook voldoende aandacht te besteden aan het fonologisch geheugen.
Bronnen: Website RU / VHZ 2017-1
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering