Klanklesjes maken spraakproblemen bespreekbaar in de kleuterklas

1
281

Recensie ‘Juf Lot, over spraakproblemen bij kinderen’ door Sylvia van der Salm

Veel leerkrachten hebben een kind met een spraakprobleem in de klas. Sommige kinderen blijven doorkletsen. Andere kinderen trekken zich terug. Met haar boekje wil Iris Levi volwassenen bewust maken van wat het voor een kind betekent om een spraakprobleem te hebben en het onderwerp spraakproblemen in de klas bespreekbaar maken. Een boekje met weinig achtergrondinformatie, maar wel met passende verhaaltjes voor in de klas.

Verhaaltjes met klanklesjes

In het boekje staan vijf verhaaltjes met klanklesjes die gebaseerd zijn op veelvoorkomende spraakklankverwisselingen. Een leerkracht met een kind met een spraakprobleem in haar klas kan een verhaaltje voorlezen in de kring. De beschreven activiteit kan met de kinderen nagespeeld worden. Bij de verhaaltjes zijn kleurrijke tekeningen toegevoegd, waardoor het boekje goed als prentenboek in de kring gebruikt kan worden. De verhaaltjes bevatten onderwerpen die aansluiten aan bij de belevingswereld van kleuters. Er is bijvoorbeeld een verhaaltje over juffendag en over het huilen op de eerste schooldag.

De verhaaltjes lokken het bespreekbaar maken van het hebben van een spraakprobleem goed uit. Ook hoe te reageren op een kind dat je niet verstaat en manieren om er toch achter te komen wat het kind bedoelt, zijn er mooi in verwerkt’

Achtergrondinformatie

In het boekje wordt kort beschreven wat een vertraagde spraakontwikkeling is. Ik vind deze informatie erg summier. Er zou meer uitleg gegeven kunnen worden over de normale, vertraagde en afwijkende spraakontwikkeling. Ik mis ook voorbeelden, zodat de leerkracht de informatie beter met het spraakprobleem van het kind in haar klas kan vergelijken. Op de site van de schrijfster lees ik deze informatie met voorbeelden wel. Die informatie zou een mooie aanvulling zijn. Met meer achtergrondinformatie zou het boekje ook voor andere professionals die met peuters en kleuters werken interessant worden.
Achterin het boekje wordt expliciet uitgelegd hoe je het beste kunt reageren op een kind met een spraakprobleem. Een reactie als voorbeeld wordt duidelijk en stapsgewijs uitgeschreven, waarbij het kind in zijn waarde wordt gelaten en zijn zelfvertrouwen behouden.

Verder uitwerken

Het boekje kan naar mijn mening veel meer voor leerkrachten betekenen als verschillende onderdelen in het boekje verder uitgewerkt worden. Binnen de intro staan bijvoorbeeld de klankgebaren die juf Lot in de verhaaltjes gebruikt beschreven. Er staan echter geen plaatjes bij, waardoor het voor sommige leerkrachten lastig zal zijn om het juiste gebaar te maken. Sommige verhaaltjes eindigen met een kort versje. Andere verhaaltjes eindigen met de verwijzing dat Juf Lot in de kring nog een versje vertelt. De versjes zouden best uitgebreid of toegevoegd kunnen worden. Met verschillende aanvullingen wordt dit boekje zijn prijs vast waard.

Juf Lot, over spraakproblemen bij kinderen

Sylvia van der Salm is leerkracht en logopedist. Momenteel werkt zij als logopedist in een kinderdagcentrum. Daar behandelt zij logopedische problemen bij kinderen met een ontwikkelingsachterstand, autisme, cerebrale parese, Downsyndroom, ernstige meervoudige beperking of andere syndromen. Sylvia heeft veel ervaring met kinderen die niet of nauwelijks spreken en Applied Behavior Analysis (ABA) bij jonge kinderen met autisme.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

1 REACTIE

  1. Beste lezers,

    Een aanvulling vanuit mijn kant:
    Het boek over “juf Lot” is een prentenboek met informatie over spraakproblemen. Uniek in zijn soort. Dat de informatie niet heel uitgebreid is, kan dus kloppen.
    Het doel van dit boek is om spraakproblemen bij kinderen bespreekbaar te maken. De leerkracht/ouder of andere betrokkenen te laten inzien wat spraakproblemen bij een kind teweeg kan brengen. De verhaaltjes kunnen voorgelezen worden in de klas. Hoe kunnen leerkrachten ook op de groep aandacht besteden aan de spraakproblemen? Hoe kunnen zij hun les aanpassen met als doel de spraakontwikkeling te stimuleren in plaats van voorbereiding op het leren lezen?
    Een boek om de volwassene te inspireren om zelf aan de slag te gaan. De klankgebaren kunnen worden ingezet ter ondersteuning. In de prenten worden ze ook voorgedaan.
    Informatie navragen bij de logopedist over spraakproblemen kan uiteraard altijd, mocht de volwassene meer informatie willen.

    Een informatief boek zou wellicht in de boekenkast belanden, terwijl dit boek regelmatig erbij gepakt kan worden!
    Ik hoop dat jullie enthousiast worden en geïnspireerd raken om een de slag te gaan!

    Zie voor meer informatie: http://www.logopret.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here