Jonge kinderen stimuleren om in de klas bij onenigheid zelf tot een oplossing te komen. Dat is het idee achter de ‘herstelmuur’. Deze bestaat uit foto’s en teksten van conflictsituaties. Deze zijn door de kinderen zelf bedacht en op foto’s uitgebeeld.
Een snelle sorry na een conflict? Dat vond kleuterjuf Hanne niet altijd genoeg. Daarom maakte ze met haar klas een herstelmuur. Juf Hanne: “Tijdens een kringgesprek bij het begin van het schooljaar praatte ik met de kinderen over ruzie: wat is voor hen belangrijk om het weer bij te leggen? Zo vonden we samen al snel allerlei leuke manieren om een conflict te ‘herstellen’: een high five of een knuffel geven, een tekening maken voor elkaar, samen spelen en delen, maar ook: stop zeggen tegen ongewenst gedrag. Daarna gingen we nadenken over hoe we die goedmaak-ideetjes konden visualiseren. We besloten er samen foto’s van te maken. Die staan nu op het ‘vriendjesblad’ dat ophangt aan onze herstelmuur en helpt wanneer de emoties wat oplopen.”
Kort overlegmoment
Bij een conflict is tussen de kleuters verwijst juf Hanne naar de herstelmuur. “Dan moeten zij samen op zoek naar een manier om de relatie te herstellen. Dat korte overlegmoment laat hen even stilstaan bij het probleem en leert hen oplossingsgericht denken. In het begin moet je die gesprekjes natuurlijk begeleiden, maar je merkt al snel dat ze er zelfstandig mee aan de slag gaan en zich een stuk empathischer gaan opstellen in de klas.
Video
Een korte vide op YouTube laat zien hoe de herstelmuur werkt
Bron: klasse.be
Zie ook: