Griefelen brengt leven van onrustig kind tot rust

1
1378

Kinderen weten zich soms geen raad met wat ze zich gewaarworden in hun lichaam. “Vaak ontbreekt hen dan aan zelfregulatie”, legt Eveline Beerkens uit. “Dit kan stress opleveren.” De mede door haar ontwikkelde Griefelmethodiek helpt kinderen en hun ouders/verzorgers om van onrust naar rust te komen, van spanning naar ontspanning en van disbalans naar balans. “Iedere zorgprofessional kan met de methode aan de slag.” Op donderdagavond 15 december vertelt Eveline in een webinar over de ins & outs van de methodiek. Het webinar op een ander moment terugkijken kan ook. In een interview biedt ze alvast een inkijkje in het griefelen.

Hoe verklaar je het gebrek aan zelfregulatie bij veel jonge kinderen?

Eveline Beerkens: “Kernwoorden binnen de Griefelmethodiek zijn een veilige context creëren en plezier hebben”

“Kinderen worden niet geboren met zelfregulatie. Net als veel andere vaardigheden, zoals spreken of lopen, ontwikkel je dit gaandeweg over een langere periode. Deze ontwikkeling heeft vooral baat bij een steunende, stimulerende en veilige omgeving. In die context leert het kind zelfregulatie en veerkracht opbouwen middels co-regulatie door de volwassenen. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom dit proces minder goed verloopt. Denk bijvoorbeeld aan medische ingrepen, ontwikkelingsproblematiek, problemen van allerlei aard in de context, relationele problemen, maar denk ook aan verwaarlozing, mishandeling en misbruik. Gevolg is dat deze kinderen zich soms geen raad weten met wat ze kunnen doen met hun energieniveau, of dit nu hoog of laag is. Ook weten ze vaak niet met welke woorden ze zich kunnen uiten. Het gevolg is ontregeling.”

Wat is in dit licht het belang van de Griefelmethodiek?

“Zelfregulatie is een onderdeel van veerkracht. Onderzoeken geven aan dat kinderen met voldoende veerkracht en zelfregulatie succesvoller in het leven komen te staan op cognitief, sociaal, emotioneel en gedragsmatig vlak, dan kinderen die niet geholpen zijn om dit te ontwikkelen. Het Griefelprogramma wil het ontwikkelen van zelfregulatie voor jonge kinderen toegankelijk maken. Centraal staat het adequaat inspelen op ontregeling als gevolg van stress. Met een speelse uitleg van een aantal lichaamsgerichte basisprincipes ondersteunt de methode peuters en kleuters samen met hun ouders in therapietrajecten. Niet alleen individueel, maar ook in groepen. Kernwoorden binnen de Griefelmethodiek zijn veilig en plezier. Van belang is een veilige context te creëren en het met veel plezier oefenen van de vaardigheden die nodig zijn voor zelfregulatie.

Wat houdt het daadwerkelijke ‘griefelen’ in?

 “Kinderen gaan samen met volwassenen op avontuur in het Grote Dierenbos. Binnen de veilige context van het dierenbos komen ze in situaties terecht waarbij de verschillende dieren stress ervaren. Zo gaat Krokodil vechten als hij stress ervaart, Vogel moet vluchten en Schildpad kruipt onder zijn schild. Giraf, de metafoor voor de steunende, co-regulerende volwassene, is dan altijd dichtbij om de dieren met raad en daad bij te staan. Hij leert hen vooral om stevig te staan en goed te ademen. Bij het griefelen leren de kinderen om nog meer tot ontspanning te komen. Als er sprake is van stress of ontregeling kunnen de vaardigheden die geoefend zijn in het Grote Dierenbos ingezet worden in de dagelijkse praktijk.”

Wat is de rode draad van het webinar?

“Allereerst komt de aanleiding aan bod waardoor het Griefelen ontwikkeld is. Vervolgens worden de fundamenten van het programma toegelicht en hoe deze vertaald zijn in de praktijk van het griefelen. Daarna komt de structuur van het programma aan bod en hoe de verschillende bijeenkomsten zijn opgebouwd. Bij dit alles wordt de rol van de co-regulerende ouder/volwassene uitgebreid meegenomen.

Ja, ik doe mee aan dit webinar >

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

1 REACTIE

  1. Leuke manier om kinderen wegwijs te maken in hun regulatieproces.
    De vecht-, vlucht- en bevriesmechanismen kunnen ze bij zichzelf leren herkennen in de dieren van het dierenbos. Ouders krijgen hierdoor handvatten om hun kinderen te begeleiden met woede-, of teleurstellingsmomenten. Ze kunnen uit het emotieveld stappen en in helikoptervieuw gaan, in plaats van zich in de woedeaanval laten meesleuren.
    Door er, voor kinderen, simpele woorden aan te geven leren ze wat er nu eigenlijk gebeurt in hun lijf.
    Het stevig staan en rustig inademen gaat hen laten ervaren, dat je weer rustig kunt worden en dat er verschillende fases zijn van geluk, ontbranding en boosheid.
    Wat ook fijn is, is dat elk kind zelf een manier kan bedenken om de emotie te uiten en dat daar ook meerdere vormen van zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here