Categorieen

AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Nieuws

21 van de 21 resultaten

Datum: 07-04-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: 't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
IMH | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Training

In deze training krijg je meer kennis over de normale ontwikkeling van het jonge kind en over de meest voorkomende ontwikkelings- en/of gedragsproblemen bij hele jonge kinderen en de interactie met de ouders/verzorgers.

De training is gestoeld op de Infant Mental Health (IMH) visie; de relatie tussen ouders en hun (jonge) kind staat centraal, ook wanneer problemen hoofdzakelijk hun oorsprong lijken te hebben bij het kind of de ouder. De training bestaat uit een e-Learning van circa 2,5 uur en een fysieke bijeenkomst van 6 uur (09.30-16.30 uur) en kost 265 euro.

Doelgroep

Voor alle professionals die werken met jonge kinderen (0-6 jaar) en hun ouders/opvoeders en meer kennis willen over de normale ontwikkeling van het jonge kind en over de meest voorkomende ontwikkelings- en/of gedragsproblemen bij jonge kinderen.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
Datum: 07-04-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: 't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
IMH | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Training

In deze training krijg je meer kennis over de normale ontwikkeling van het jonge kind en over de meest voorkomende ontwikkelings- en/of gedragsproblemen bij hele jonge kinderen en de interactie met de ouders/verzorgers.

De training is gestoeld op de Infant Mental Health (IMH) visie; de relatie tussen ouders en hun (jonge) kind staat centraal, ook wanneer problemen hoofdzakelijk hun oorsprong lijken te hebben bij het kind of de ouder. De training bestaat uit een e-Learning van circa 2,5 uur en een fysieke bijeenkomst van 6 uur (09.30-16.30 uur) en kost 265 euro.

Doelgroep

Voor alle professionals die werken met jonge kinderen (0-6 jaar) en hun ouders/opvoeders en meer kennis willen over de normale ontwikkeling van het jonge kind en over de meest voorkomende ontwikkelings- en/of gedragsproblemen bij jonge kinderen.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 26-11-2024
Tijd: 20:00 - 21:30
Locatie: online via ZOOM
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Esther Grit-Tegelaar is auteur van het boek Help mijn kind heeft haast. Vanuit het perspectief geschreven van een ouder met een jong, hoogbegaafd kind met veel herkenbare situaties, ervaringen en tips.

In deze online presentatie gaat Esther in op het belang van vroegsignalering van hoogbegaafdheid, de aanleiding om het boek te schrijven en is er ruimte voor het stellen van vragen.

Doelgroep

Jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, pedagogen, pedagogisch coaches en medewerkers, ouders

Meer informatie

Meer informatie vind je op de website, daar kun je je ook aanmelden.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 26-11-2024
Tijd: 20:00 - 21:30
Locatie: online via ZOOM
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Esther Grit-Tegelaar is auteur van het boek Help mijn kind heeft haast. Vanuit het perspectief geschreven van een ouder met een jong, hoogbegaafd kind met veel herkenbare situaties, ervaringen en tips.

In deze online presentatie gaat Esther in op het belang van vroegsignalering van hoogbegaafdheid, de aanleiding om het boek te schrijven en is er ruimte voor het stellen van vragen.

Doelgroep

Jeugdverpleegkundigen, jeugdartsen, pedagogen, pedagogisch coaches en medewerkers, ouders

Meer informatie

Meer informatie vind je op de website, daar kun je je ook aanmelden.

Datum: 19-12-2024
Tijd: 13:00 - 17:00
Locatie: online (ook na te bestellen)
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Vroegsignalering van ontwikkelingsproblemen bij kinderen in de leeftijd van 0 tot 7 jaar is van onschatbare waarde in het vroegtijdig herkennen en aanpakken van (ernstige) ontwikkelingsproblemen bij jonge kinderen.

In dit webinar wordt dieper ingegaan op hoe je met name drie typen problemen zo vroeg mogelijk signaleert: hechtingsproblematiek, autisme en verstandelijke beperkingen. Ook is er bijzondere aandacht voor signalering van deze problemen bij kinderen en gezinnen met een niet-westerse migratiegeschiedenis. Er worden praktische strategieën en tips gedeeld om deze ontwikkelingsproblemen vroegtijdig aan te pakken, evenals de rol die jij als hulpverlener hierin kunt spelen. De meest recente onderzoeken en best practices zullen de revue passeren.

Doelgroep

Dit webinar is bedoeld voor iedereen die met kinderen van 0 tot 7 jaar en hun ouders werkt. Denk hierbij aan jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, kinderartsen, IMH-specialisten, kinderpsychiaters, jeugdzorgwerkers, logopedisten, kinderfysiotherapeuten, kinder- en jeugdpsychologen, (ortho-)pedagogen, babyconsulenten, kinderergotherapeuten, maatschappelijk werkers, leerkrachten en professionals in de kinderopvang (gespecialiseerd en regulier).

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 19-12-2024
Tijd: 13:00 - 17:00
Locatie: online (ook na te bestellen)
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Vroegsignalering van ontwikkelingsproblemen bij kinderen in de leeftijd van 0 tot 7 jaar is van onschatbare waarde in het vroegtijdig herkennen en aanpakken van (ernstige) ontwikkelingsproblemen bij jonge kinderen.

In dit webinar wordt dieper ingegaan op hoe je met name drie typen problemen zo vroeg mogelijk signaleert: hechtingsproblematiek, autisme en verstandelijke beperkingen. Ook is er bijzondere aandacht voor signalering van deze problemen bij kinderen en gezinnen met een niet-westerse migratiegeschiedenis. Er worden praktische strategieën en tips gedeeld om deze ontwikkelingsproblemen vroegtijdig aan te pakken, evenals de rol die jij als hulpverlener hierin kunt spelen. De meest recente onderzoeken en best practices zullen de revue passeren.

Doelgroep

Dit webinar is bedoeld voor iedereen die met kinderen van 0 tot 7 jaar en hun ouders werkt. Denk hierbij aan jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen, kinderartsen, IMH-specialisten, kinderpsychiaters, jeugdzorgwerkers, logopedisten, kinderfysiotherapeuten, kinder- en jeugdpsychologen, (ortho-)pedagogen, babyconsulenten, kinderergotherapeuten, maatschappelijk werkers, leerkrachten en professionals in de kinderopvang (gespecialiseerd en regulier).

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 30-01-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Zeist
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Er is toenemende problematiek als het gaat om de mentale gezondheid van onze (aller)jongste generatie, kinderen van 0 tot 6 jaar. Als professional draag je een grote verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk te reageren op de uitdagingen die je tijdens je werk signaleert bij het kind. Het is daarbij de vraag of we tegenwoordig niet te snel kiezen voor een diagnose, een behandelplan en medicatie. Want weten we het eigenlijk wel zeker? Of probeert het kind ons iets anders te vertellen?

Doelgroep

Gz-psycholoog BIG Kinder- en jeugdpsycholoog NIP Orthopedagoog-Generalist BIG Basispsycholoog Orthopedagoog Logopedist Ergotherapeut Fysiotherapeut Oefentherapeut Psychiater Verpleegkundig specialist Sociaal psychiatrisch verpleegkundige Hbo-verpleegkundige Jeugdzorgwerker Sociaal pedagogisch werker Maatschappelijk werker Diagnostisch werkende IMH-Specialist IMH-Consulent

Meer informatie

Meer informatie over dit congres van de RINO Groep is hier te vinden.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 30-01-2025
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Zeist
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Er is toenemende problematiek als het gaat om de mentale gezondheid van onze (aller)jongste generatie, kinderen van 0 tot 6 jaar. Als professional draag je een grote verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk te reageren op de uitdagingen die je tijdens je werk signaleert bij het kind. Het is daarbij de vraag of we tegenwoordig niet te snel kiezen voor een diagnose, een behandelplan en medicatie. Want weten we het eigenlijk wel zeker? Of probeert het kind ons iets anders te vertellen?

Doelgroep

Gz-psycholoog BIG Kinder- en jeugdpsycholoog NIP Orthopedagoog-Generalist BIG Basispsycholoog Orthopedagoog Logopedist Ergotherapeut Fysiotherapeut Oefentherapeut Psychiater Verpleegkundig specialist Sociaal psychiatrisch verpleegkundige Hbo-verpleegkundige Jeugdzorgwerker Sociaal pedagogisch werker Maatschappelijk werker Diagnostisch werkende IMH-Specialist IMH-Consulent

Meer informatie

Meer informatie over dit congres van de RINO Groep is hier te vinden.

Datum: 05-11-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Spant! te Bussum
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Het gaat goed met de meeste kinderen, maar opgroeien en ontwikkelen doe je met vallen en opstaan – en daar leer je ook van. Natuurlijk maken we ons wel zorgen over sommige kinderen. Twee remedies lijken daarvoor belangrijk: positieve gedragsondersteuning en interdisciplinair samenwerken. Deze thema’s staan dan ook centraal op dit congres. Daarbij wordt steeds meer verwacht van de basisvoorzieningen: de kinderopvang en de school. 

Veel verschillende partijen werken aan een goede ontwikkeling van het jonge kind: de jeugdarts, pedagogisch medewerkers, beleidsadviseurs, leraren, specialisten en welzijnsprofessionals. Het jonge kind: dat zijn kinderen van 0-7 jaar! Het is prachtig om te zien hoe kinderen zich snel kunnen ontwikkelen in deze leeftijd. Je kunt je verbazen en verbluft staan over wat ze vandaag doen. Maar er zijn soms ook zorgen over de jonge kinderen. Soms heb je hulp en expertise nodig voor een goede ontwikkeling van het kind dat dan ook binnen handbereik.

Doelgroep

Leerkrachten in de onderbouw, remedial teachers, intern begeleiders, (ortho)pedagogen, zorgcoördinatoren, pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en buitenschoolse opvang en PABO/ROC studenten en docenten. En natuurlijk ieder ander die het jonge kind een warm hart toedraagt.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 05-11-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Spant! te Bussum
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Het gaat goed met de meeste kinderen, maar opgroeien en ontwikkelen doe je met vallen en opstaan – en daar leer je ook van. Natuurlijk maken we ons wel zorgen over sommige kinderen. Twee remedies lijken daarvoor belangrijk: positieve gedragsondersteuning en interdisciplinair samenwerken. Deze thema’s staan dan ook centraal op dit congres. Daarbij wordt steeds meer verwacht van de basisvoorzieningen: de kinderopvang en de school. 

Veel verschillende partijen werken aan een goede ontwikkeling van het jonge kind: de jeugdarts, pedagogisch medewerkers, beleidsadviseurs, leraren, specialisten en welzijnsprofessionals. Het jonge kind: dat zijn kinderen van 0-7 jaar! Het is prachtig om te zien hoe kinderen zich snel kunnen ontwikkelen in deze leeftijd. Je kunt je verbazen en verbluft staan over wat ze vandaag doen. Maar er zijn soms ook zorgen over de jonge kinderen. Soms heb je hulp en expertise nodig voor een goede ontwikkeling van het kind dat dan ook binnen handbereik.

Doelgroep

Leerkrachten in de onderbouw, remedial teachers, intern begeleiders, (ortho)pedagogen, zorgcoördinatoren, pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en buitenschoolse opvang en PABO/ROC studenten en docenten. En natuurlijk ieder ander die het jonge kind een warm hart toedraagt.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 03-12-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: De Eenhoorn - Amersfoort
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Tijdig de vinger leggen op ontwikkelingsproblemen bij peuters en kleuters is van groot belang. Maar wat dan? Tijdens dit congres focussen we in het ochtendprogramma op het geven van houvast bij het signaleren en diagnosticeren van peuters en kleuters: wat zijn aandachtspunten en wanneer is er al dan niet sprake van een zorgelijke ontwikkeling? Het middagprogramma bestaat uit twee rondes van deelsessies over aandachtpunten op het gebied van de ontwikkeling van vier specifieke aandachtsvelden: taal, communicatie & spel, motoriek en stil & verlegen gedrag.

Tot 1 augustus geldt een vroegboekkorting op de prijs voor VROEG-abonnees en niet-abonnees.

Het congres vindt live plaats in de Eenhoorn in Amersfoort en is bedoeld als bij- en nascholing voor HBO- en WO opgeleide professionals die werkzaam zijn met jonge kinderen en hun ouders. Snelle aanmelders profiteren van een vroegboekkorting en abonnees op ons VROEG-magazine ontvangen extra korting. Tijdens deze dag wordt de VROEG-prijs uitgereikt aan de VROEG-werker van 2024.

Nomineren van jouw VROEG-werker kan tot en met 16 augustus!

Tarieven (excl. BTW):

Let op: tot 1 augustus vroegboekkorting

Regulier tarief € 289,00 – tot 1 augustus € 259,00

Tarief VROEG-abonnees € 269,00, tot 1 augustus € 239,00


PROGRAMMA

9.30 – 9.45        Welkom door dagvoorzitter Louise van den Broek

9.45 – 10.30      Prof. dr. Nanda Rommelse:

De meerwaarde van eerder signaleren

Als hoogleraar houdt Nanda zich bezig met het palet aan ontwikkelingsproblemen in relatie tot zowel biologische als psychosociale mechanismen. Vroegdetectie, preventie en prognose staat daarbij centraal. Zij gaat in op variatie binnen de normale ontwikkeling, aan kenmerken van en oorzaken voor een zorgelijke ontwikkeling. En besluit met praktische punten voor de praktijk.

Nanda Rommelse is klinisch neuropsycholoog en hoogleraar klinische ontwikkelingspsychologie bij de Universiteit Utrecht. 

10.30 – 11.15    Dr. Martine van Dongen – Boomsma:

Zet in op een integratieve blik
Martine is een warm pleitbezorger van het opmaken van een integratief narratief als vertrekpunt voor vroegbehandeling. Dit is volgens haar nodig om de juiste ingang te vinden om mentaal kwetsbare jonge kinderen te kunnen helpen ontwikkelen tot veerkrachtige individuen.

Martine van Dongen – Boomsma is kinder- en jeugdpsychiater Karakter, leidinggevende van het TOPGGz Netwerk Centrum Jonge Kind van Karakter.

11.15 – 11.45    Pauze

11.45 – 12.30    Dr. Jolanda Schieving:

Rode vlaggen van een ontwikkelingsachterstand
Het vroegtijdig herkennen van een anders verlopende ontwikkeling is van groot belang. Bij onderzoek van een kind kunnen subtiele tekenen clues geven dat er iets aan de hand is. Waar moet je op letten? Wat zijn de rode vlaggen? Vervolgens gaat het erom een diagnose te laten volgen door een adequate begeleiding van kind en ouders. Laat je inspireren.

Jolanda Schieving  is Kinderneuroloog / Child neurologist bij Radboudumc Nijmegen.

12.30 – 13.30  Lunch

13.30 – 14.00  Uitreiking VROEG-prijs

Advertentie

14.00 – 15.00 Deelsessieronde 1

Dr. Annette Scheper: Kenmerken van TOS op jonge leeftijd
Wat zijn de kenmerken van jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis? Het project van Deelkracht TOS 0-5 jaar doet hier onderzoek naar. Hier zijn belangrijke factoren voor de ontwikkeling van het jonge kind met TOS uit naar voren gekomen. Projectleider Annette Scheper zal de bevindingen uit het project delen. En tevens aangeven wat professionals hiermee in de praktijk kunnen of wat het betekent voor de praktijk.

Annette Scheper is Senior onderzoeker, Programmalijn TOS bij de Kentalis Academie en Deelprogrammaleider TOS 5-18 bij Deelkracht (www.deelkracht.nl)

Drs. Judith Hoevenaars: Stapsgewijs stimuleren via interactief spel
Via speelse interactie de ontwikkeling stapsgewijs stimuleren. Dát is de insteek van FloorPlay. Het nauwlettend volgen van de mijlpalen van jonge kinderen vormt de basis van de methode. Deze zijn gebaseerd op het D.I.R.-model: Developmental, Individual-Difference en Relationship-Bases. En wat is de meerwaarde van deze mijlpalen in het werken met jonge kinderen?

Judith Hoevenaars is Gz-psycholoog en IMH-specialist en heeft zich in de Floortime/FloorPlay verdiept. Zij werkt bij Dagcentrum Vroegtijdige Interventie (DVI) de Hondsberg/Koraal in Oisterwijk, waar ze regiebehandelaar is van 2 groepen jonge kinderen met uiteenlopende ontwikkelingsproblematiek. Naast ouder-kindbehandelingen implementeert ze momenteel de methodiek FloorPlay binnen deze werksetting. Daarnaast is ze hoofddocent van de opleiding FloorPlay en bestuurslid Stichting FloorPlay. In 2016 heeft ze de opleiding tot PlayProjectConsultant bij Rick Solomon in America afgerond.

15.00 – 15.30 Pauze

15.30 – 16.30 Deelsessieronde 2

Dr. Roselin van der Torren: Motorische achterstand vroeg signaleren 
Hoe eerder, hoe beter. Dit mantra geldt voor het onderkennen van vrijwel alle motorische problemen. Maar hoe leg je de vinger op een mogelijke stoornis op dit gebied in de eerste levensjaren? Daar is een nieuw instrument voor: SINDA. Wat is hiervan de werking en hoe heeft het meerwaarde voor het in gang zetten van vroege interventie?

Roselin van der Torren is jeugdarts KNMG bij Hecht, arts M+G/Jeugd i.o., en promovendus bij Tranzo. Ze is van Wiechen & SINDA instructeur en gespecialiseerd in de vroegsignalering van ontwikkelingsproblematiek in de jeugdgezondheidszorg.

Prof. dr. Maretha de Jonge: Stil en verlegen of is er meer aan de hand?
Sommige jonge kinderen zijn heel stil of verlegen. Ze spreken niet of nauwelijks buiten de deur. Vaak wordt dan gedacht aan selectief mutisme. Maar hoe kom je erachter of een kind zich op dit gebied normaal dan wel afwijkend ontwikkelt? Wat is er bekend over verklarende factoren? En nog belangrijker: wat kun je doen om jonge kinderen te helpen (weer) te gaan praten?

Maretha de Jonge is hoogleraar Orthopedagogiek bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zij is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen – in het bijzonder autisme spectrum stoornissen en selectief mutisme.

16.30 – Borrel

Meld je aan voor dit congres!

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 03-12-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: De Eenhoorn - Amersfoort
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Tijdig de vinger leggen op ontwikkelingsproblemen bij peuters en kleuters is van groot belang. Maar wat dan? Tijdens dit congres focussen we in het ochtendprogramma op het geven van houvast bij het signaleren en diagnosticeren van peuters en kleuters: wat zijn aandachtspunten en wanneer is er al dan niet sprake van een zorgelijke ontwikkeling? Het middagprogramma bestaat uit twee rondes van deelsessies over aandachtpunten op het gebied van de ontwikkeling van vier specifieke aandachtsvelden: taal, communicatie & spel, motoriek en stil & verlegen gedrag.

Tot 1 augustus geldt een vroegboekkorting op de prijs voor VROEG-abonnees en niet-abonnees.

Het congres vindt live plaats in de Eenhoorn in Amersfoort en is bedoeld als bij- en nascholing voor HBO- en WO opgeleide professionals die werkzaam zijn met jonge kinderen en hun ouders. Snelle aanmelders profiteren van een vroegboekkorting en abonnees op ons VROEG-magazine ontvangen extra korting. Tijdens deze dag wordt de VROEG-prijs uitgereikt aan de VROEG-werker van 2024.

Nomineren van jouw VROEG-werker kan tot en met 16 augustus!

Tarieven (excl. BTW):

Let op: tot 1 augustus vroegboekkorting

Regulier tarief € 289,00 – tot 1 augustus € 259,00

Tarief VROEG-abonnees € 269,00, tot 1 augustus € 239,00


PROGRAMMA

9.30 – 9.45        Welkom door dagvoorzitter Louise van den Broek

9.45 – 10.30      Prof. dr. Nanda Rommelse:

De meerwaarde van eerder signaleren

Als hoogleraar houdt Nanda zich bezig met het palet aan ontwikkelingsproblemen in relatie tot zowel biologische als psychosociale mechanismen. Vroegdetectie, preventie en prognose staat daarbij centraal. Zij gaat in op variatie binnen de normale ontwikkeling, aan kenmerken van en oorzaken voor een zorgelijke ontwikkeling. En besluit met praktische punten voor de praktijk.

Nanda Rommelse is klinisch neuropsycholoog en hoogleraar klinische ontwikkelingspsychologie bij de Universiteit Utrecht. 

10.30 – 11.15    Dr. Martine van Dongen – Boomsma:

Zet in op een integratieve blik
Martine is een warm pleitbezorger van het opmaken van een integratief narratief als vertrekpunt voor vroegbehandeling. Dit is volgens haar nodig om de juiste ingang te vinden om mentaal kwetsbare jonge kinderen te kunnen helpen ontwikkelen tot veerkrachtige individuen.

Martine van Dongen – Boomsma is kinder- en jeugdpsychiater Karakter, leidinggevende van het TOPGGz Netwerk Centrum Jonge Kind van Karakter.

11.15 – 11.45    Pauze

11.45 – 12.30    Dr. Jolanda Schieving:

Rode vlaggen van een ontwikkelingsachterstand
Het vroegtijdig herkennen van een anders verlopende ontwikkeling is van groot belang. Bij onderzoek van een kind kunnen subtiele tekenen clues geven dat er iets aan de hand is. Waar moet je op letten? Wat zijn de rode vlaggen? Vervolgens gaat het erom een diagnose te laten volgen door een adequate begeleiding van kind en ouders. Laat je inspireren.

Jolanda Schieving  is Kinderneuroloog / Child neurologist bij Radboudumc Nijmegen.

12.30 – 13.30  Lunch

13.30 – 14.00  Uitreiking VROEG-prijs

Advertentie

14.00 – 15.00 Deelsessieronde 1

Dr. Annette Scheper: Kenmerken van TOS op jonge leeftijd
Wat zijn de kenmerken van jonge kinderen met een taalontwikkelingsstoornis? Het project van Deelkracht TOS 0-5 jaar doet hier onderzoek naar. Hier zijn belangrijke factoren voor de ontwikkeling van het jonge kind met TOS uit naar voren gekomen. Projectleider Annette Scheper zal de bevindingen uit het project delen. En tevens aangeven wat professionals hiermee in de praktijk kunnen of wat het betekent voor de praktijk.

Annette Scheper is Senior onderzoeker, Programmalijn TOS bij de Kentalis Academie en Deelprogrammaleider TOS 5-18 bij Deelkracht (www.deelkracht.nl)

Drs. Judith Hoevenaars: Stapsgewijs stimuleren via interactief spel
Via speelse interactie de ontwikkeling stapsgewijs stimuleren. Dát is de insteek van FloorPlay. Het nauwlettend volgen van de mijlpalen van jonge kinderen vormt de basis van de methode. Deze zijn gebaseerd op het D.I.R.-model: Developmental, Individual-Difference en Relationship-Bases. En wat is de meerwaarde van deze mijlpalen in het werken met jonge kinderen?

Judith Hoevenaars is Gz-psycholoog en IMH-specialist en heeft zich in de Floortime/FloorPlay verdiept. Zij werkt bij Dagcentrum Vroegtijdige Interventie (DVI) de Hondsberg/Koraal in Oisterwijk, waar ze regiebehandelaar is van 2 groepen jonge kinderen met uiteenlopende ontwikkelingsproblematiek. Naast ouder-kindbehandelingen implementeert ze momenteel de methodiek FloorPlay binnen deze werksetting. Daarnaast is ze hoofddocent van de opleiding FloorPlay en bestuurslid Stichting FloorPlay. In 2016 heeft ze de opleiding tot PlayProjectConsultant bij Rick Solomon in America afgerond.

15.00 – 15.30 Pauze

15.30 – 16.30 Deelsessieronde 2

Dr. Roselin van der Torren: Motorische achterstand vroeg signaleren 
Hoe eerder, hoe beter. Dit mantra geldt voor het onderkennen van vrijwel alle motorische problemen. Maar hoe leg je de vinger op een mogelijke stoornis op dit gebied in de eerste levensjaren? Daar is een nieuw instrument voor: SINDA. Wat is hiervan de werking en hoe heeft het meerwaarde voor het in gang zetten van vroege interventie?

Roselin van der Torren is jeugdarts KNMG bij Hecht, arts M+G/Jeugd i.o., en promovendus bij Tranzo. Ze is van Wiechen & SINDA instructeur en gespecialiseerd in de vroegsignalering van ontwikkelingsproblematiek in de jeugdgezondheidszorg.

Prof. dr. Maretha de Jonge: Stil en verlegen of is er meer aan de hand?
Sommige jonge kinderen zijn heel stil of verlegen. Ze spreken niet of nauwelijks buiten de deur. Vaak wordt dan gedacht aan selectief mutisme. Maar hoe kom je erachter of een kind zich op dit gebied normaal dan wel afwijkend ontwikkelt? Wat is er bekend over verklarende factoren? En nog belangrijker: wat kun je doen om jonge kinderen te helpen (weer) te gaan praten?

Maretha de Jonge is hoogleraar Orthopedagogiek bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zij is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen – in het bijzonder autisme spectrum stoornissen en selectief mutisme.

16.30 – Borrel

Meld je aan voor dit congres!

Startdatum: 18-09-2024 - Einddatum: 11-06-2025
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Opleiding

Wil jij meer weten over hoogbegaafdheid bij kinderen? Je in dit onderwerp verdiepen of op je werk hierin specialiseren? Handvatten om ouders of je collega’s straks te kunnen adviseren, of kinderen beter te kunnen begeleiden? Weten hoe je in je eigen aanbod rekening kunt houden met hoogbegaafdheid? Lees dan verder over deze opleiding ‘Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg’ voor professionals die werken met groepen kinderen tussen de 0 en 16 jaar. De groepsopleiding start in september met de 5e leergang.

Iedereen die werkt met kinderen krijgt met enige regelmaat te maken met een hoogbegaafd kind. Dat hoogbegaafdheid veel invloed heeft op hoe het kind zich ontwikkeld en op de begeleiding die hij nodig heeft is minder bekend. En als dit wel bekend is dan is vaak de vraag hoe je hier op in kunt spelen, wat deze kinderen nodig hebben en hoe je hen herkent.

Deze opleiding is gericht op professionals die werken met groepen kinderen tussen de 0 en 16 jaar. Werk je in de jeugdgezondheidszorg of heb je een eigen praktijk waarin je met kinderen werkt? Dan is deze opleiding geschikt voor jou. Het doel is dat jij expert wordt in jouw werk op gebied van hoogbegaafdheid. Je kunt dit toepassen in je werk en de organisatie of praktijk. Daarnaast kun je collega’s en ouders adviseren.
Deze opleiding is SKJ geaccrediteerd (69 punten).

Doelgroep

Jeugdzorg, jeugdverpleegkundigen CB, pedagogisch medewerkers en coaches, jeugdconsulenten, wijkteam medewerkers

Meer informatie

Voor meer informatie over deze opleiding, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Startdatum: 18-09-2024 - Einddatum: 11-06-2025
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Opleiding

Wil jij meer weten over hoogbegaafdheid bij kinderen? Je in dit onderwerp verdiepen of op je werk hierin specialiseren? Handvatten om ouders of je collega’s straks te kunnen adviseren, of kinderen beter te kunnen begeleiden? Weten hoe je in je eigen aanbod rekening kunt houden met hoogbegaafdheid? Lees dan verder over deze opleiding ‘Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg’ voor professionals die werken met groepen kinderen tussen de 0 en 16 jaar. De groepsopleiding start in september met de 5e leergang.

Iedereen die werkt met kinderen krijgt met enige regelmaat te maken met een hoogbegaafd kind. Dat hoogbegaafdheid veel invloed heeft op hoe het kind zich ontwikkeld en op de begeleiding die hij nodig heeft is minder bekend. En als dit wel bekend is dan is vaak de vraag hoe je hier op in kunt spelen, wat deze kinderen nodig hebben en hoe je hen herkent.

Deze opleiding is gericht op professionals die werken met groepen kinderen tussen de 0 en 16 jaar. Werk je in de jeugdgezondheidszorg of heb je een eigen praktijk waarin je met kinderen werkt? Dan is deze opleiding geschikt voor jou. Het doel is dat jij expert wordt in jouw werk op gebied van hoogbegaafdheid. Je kunt dit toepassen in je werk en de organisatie of praktijk. Daarnaast kun je collega’s en ouders adviseren.
Deze opleiding is SKJ geaccrediteerd (69 punten).

Doelgroep

Jeugdzorg, jeugdverpleegkundigen CB, pedagogisch medewerkers en coaches, jeugdconsulenten, wijkteam medewerkers

Meer informatie

Voor meer informatie over deze opleiding, klik hier

Datum: 02-07-2024
Tijd: 19:30 - 21:40
Locatie: online
Actueel | Onderzoek / Wetenschap | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Twee onderzoekers praten je bij over de laatste onderzoeken naar de effecten van covid op de mentale gezondheid van kinderen tijdens de covid pandemie. Wat is de impact geweest op de allerkleinsten en hun gezinnen? Wat kunnen we nu nog in de behandelkamer zien? Hoe verloopt de sociaal emotionele ontwikkeling bij deze groep?

Programma

19.30 – 19.40 uur       Welkom en opening
19.40 – 20.20 uur       Spreker Lisa Krijnen : 30 min presentatie en aansluitend 10 min. voor vragen
20.20 – 20.30 uur       Pauze
20.30 – 21.10 uur       Spreker Anika van der Klis: 30-40 min presentatie en 10 min voor vragen
21.10 – 21.30 uur       Uitwisseling / vragen: n.a.v. beide presentaties
21.30 – 21.40 uur       Afronding en mogelijke uitloop

Sprekers

MSc Lisa Krijnen, PhD kandidaat, “Risicofactoren voor de mentale gezondheid van jonge kinderen tijdens de COVID-19 pandemie”

Dr Anika van der Klis, postdoc onderzoeker, “Invloeden van de coronamaatregelen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen”.

Aanmelden

Aanmelden voor dit webinar van het NIP, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 02-07-2024
Tijd: 19:30 - 21:40
Locatie: online
Actueel | Onderzoek / Wetenschap | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Twee onderzoekers praten je bij over de laatste onderzoeken naar de effecten van covid op de mentale gezondheid van kinderen tijdens de covid pandemie. Wat is de impact geweest op de allerkleinsten en hun gezinnen? Wat kunnen we nu nog in de behandelkamer zien? Hoe verloopt de sociaal emotionele ontwikkeling bij deze groep?

Programma

19.30 – 19.40 uur       Welkom en opening
19.40 – 20.20 uur       Spreker Lisa Krijnen : 30 min presentatie en aansluitend 10 min. voor vragen
20.20 – 20.30 uur       Pauze
20.30 – 21.10 uur       Spreker Anika van der Klis: 30-40 min presentatie en 10 min voor vragen
21.10 – 21.30 uur       Uitwisseling / vragen: n.a.v. beide presentaties
21.30 – 21.40 uur       Afronding en mogelijke uitloop

Sprekers

MSc Lisa Krijnen, PhD kandidaat, “Risicofactoren voor de mentale gezondheid van jonge kinderen tijdens de COVID-19 pandemie”

Dr Anika van der Klis, postdoc onderzoeker, “Invloeden van de coronamaatregelen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen”.

Aanmelden

Aanmelden voor dit webinar van het NIP, klik hier

Datum: 12-07-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Kinderen met selectief mutisme zijn wel in staat om te spreken en begrijpen de taal goed, maar spreken niet in bepaalde sociale situaties, bijvoorbeeld op school. In deze workshop leer je meer over de behandeling van kinderen met selectief mutisme aan de hand van cognitieve gedragstherapie. We besteden specifiek aandacht aan de basisprincipes van het behandelprogramma Spreekt voor Zich, ontwikkeld voor kinderen van ca. 4-8 jaar oud.

Aan bod komen praktische richtlijnen voor professionals en onderzoek naar de effectiviteit van deze behandelmethode.

De workshop bestaat uit korte theoretisch gedeeltes, afgewisseld met praktische toepassingen. Deelnemers zullen actief participeren via diverse oefeningen en een casusbespreking. Er is ook veel ruimte voor vragen en interactie.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 12-07-2024
Tijd: 09:00 - 12:00
Locatie: Online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Kinderen met selectief mutisme zijn wel in staat om te spreken en begrijpen de taal goed, maar spreken niet in bepaalde sociale situaties, bijvoorbeeld op school. In deze workshop leer je meer over de behandeling van kinderen met selectief mutisme aan de hand van cognitieve gedragstherapie. We besteden specifiek aandacht aan de basisprincipes van het behandelprogramma Spreekt voor Zich, ontwikkeld voor kinderen van ca. 4-8 jaar oud.

Aan bod komen praktische richtlijnen voor professionals en onderzoek naar de effectiviteit van deze behandelmethode.

De workshop bestaat uit korte theoretisch gedeeltes, afgewisseld met praktische toepassingen. Deelnemers zullen actief participeren via diverse oefeningen en een casusbespreking. Er is ook veel ruimte voor vragen en interactie.

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 10-04-2025
Tijd: 09:45 - 15:45
Locatie: Leerhotel Het Klooster, Amersfoort
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Een ontwikkelingsvoorsprong is al op kleuterleeftijd te signaleren. Maar je moet er wel snel bij zijn. Want kiene kleuters gaan zich gedragen naar de norm: ze passen zich aan het niveau van de klas aan. Daardoor loop je het risico dat je de ontwikkelingsvoorsprong niet herkent. Gevolg: je kiene kleuter wordt niet voldoende uitgedaagd. En dat kan leiden tot faalangst en demotivatie. Reden genoeg om eens kritisch te kijken naar hun onderwijsbehoeften. Want hoe maak je de afweging tussen verrijken en versnellen? En hoe houd je deze kleuters betrokken bij je activiteiten?

Herken, begrijp en stimuleer kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong!  

Wat leer je?

Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Hoe creëer je ruimte om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te observeren?
  • Wat is van belang bij het ondersteunen van de executieve functies van kiene kleuters?

Doelgroep

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten van groep 1 en 2
  • Intern begeleiders 
  • Remedial teachers 
  • Onderbouwcoördinatoren
  • Onderwijsassistenten

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk van harte welkom!

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 10-04-2025
Tijd: 09:45 - 15:45
Locatie: Leerhotel Het Klooster, Amersfoort
Congressen | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Een ontwikkelingsvoorsprong is al op kleuterleeftijd te signaleren. Maar je moet er wel snel bij zijn. Want kiene kleuters gaan zich gedragen naar de norm: ze passen zich aan het niveau van de klas aan. Daardoor loop je het risico dat je de ontwikkelingsvoorsprong niet herkent. Gevolg: je kiene kleuter wordt niet voldoende uitgedaagd. En dat kan leiden tot faalangst en demotivatie. Reden genoeg om eens kritisch te kijken naar hun onderwijsbehoeften. Want hoe maak je de afweging tussen verrijken en versnellen? En hoe houd je deze kleuters betrokken bij je activiteiten?

Herken, begrijp en stimuleer kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong!  

Wat leer je?

Tijdens dit congres krijg je onder meer antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe herken je kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Hoe creëer je ruimte om kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong te observeren?
  • Wat is van belang bij het ondersteunen van de executieve functies van kiene kleuters?

Doelgroep

Dit congres is speciaal ontwikkeld voor:

  • Leerkrachten van groep 1 en 2
  • Intern begeleiders 
  • Remedial teachers 
  • Onderbouwcoördinatoren
  • Onderwijsassistenten

uit het primair onderwijs. Overige geïnteresseerden zijn natuurlijk van harte welkom!

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 15-05-2024
Tijd: 19:15 - 21:15
Locatie: Online
Lezing | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Dyslexie en ADHD komen vaak samen voor, gezien ongeveer 15-40% van de kinderen met één van deze diagnoses ook symptomen vertoont van de andere. Wetenschappelijke literatuur wijst uit dat kinderen met comorbide dyslexie en ADHD op cognitief niveau moeilijkheden ervaren die zowel gerelateerd zijn aan dyslexie (zoals fonologische tekorten) als aan ADHD (zoals executieve functietekorten), naast problemen met verwerkingssnelheid.

Bovendien lijkt de comorbide groep vaak ernstigere moeilijkheden te hebben dan de groep met slechts één diagnose. Vroege identificatie van deze stoornissen is cruciaal vanwege de ernstige cognitieve problemen en het verhoogde risico op slechte schoolprestaties en andere problemen.

Onderzoek

In het doctoraatsproject van Silke Kellens vergeleek ze gedurende 3 jaar de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een verhoogd risico op het ontwikkelen van dyslexie en/of ADHD met een groep kleuters die gemiddeld presteerden. Alle kinderen werden getest op verschillende momenten en beoordeeld op fonologische vaardigheden, executieve functies, verwerkingssnelheid en schoolse prestaties.

Lezing

Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op de resultaten van haar studie. De studie toonde onder andere aan dat alle onderzochte groepen gelijkmatig ontwikkelden. Wel scoorden kinderen met een risico op dyslexie (en ADHD) consequent lager op een aantal domeinen in vergelijking met typisch ontwikkelende kinderen. Kinderen met een risico op ADHD vertoonden alleen tekorten in executieve functies, maar enkel als ze ook een risico liepen op dyslexie.  Ook de belangrijkste klinische implicaties van de studie worden voorgesteld.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 15-05-2024
Tijd: 19:15 - 21:15
Locatie: Online
Lezing | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Dyslexie en ADHD komen vaak samen voor, gezien ongeveer 15-40% van de kinderen met één van deze diagnoses ook symptomen vertoont van de andere. Wetenschappelijke literatuur wijst uit dat kinderen met comorbide dyslexie en ADHD op cognitief niveau moeilijkheden ervaren die zowel gerelateerd zijn aan dyslexie (zoals fonologische tekorten) als aan ADHD (zoals executieve functietekorten), naast problemen met verwerkingssnelheid.

Bovendien lijkt de comorbide groep vaak ernstigere moeilijkheden te hebben dan de groep met slechts één diagnose. Vroege identificatie van deze stoornissen is cruciaal vanwege de ernstige cognitieve problemen en het verhoogde risico op slechte schoolprestaties en andere problemen.

Onderzoek

In het doctoraatsproject van Silke Kellens vergeleek ze gedurende 3 jaar de cognitieve ontwikkeling van kleuters met een verhoogd risico op het ontwikkelen van dyslexie en/of ADHD met een groep kleuters die gemiddeld presteerden. Alle kinderen werden getest op verschillende momenten en beoordeeld op fonologische vaardigheden, executieve functies, verwerkingssnelheid en schoolse prestaties.

Lezing

Tijdens deze lezing gaat ze dieper in op de resultaten van haar studie. De studie toonde onder andere aan dat alle onderzochte groepen gelijkmatig ontwikkelden. Wel scoorden kinderen met een risico op dyslexie (en ADHD) consequent lager op een aantal domeinen in vergelijking met typisch ontwikkelende kinderen. Kinderen met een risico op ADHD vertoonden alleen tekorten in executieve functies, maar enkel als ze ook een risico liepen op dyslexie.  Ook de belangrijkste klinische implicaties van de studie worden voorgesteld.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 11-04-2024
Tijd: 09:30 - 11:00
Locatie: online
Autisme | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Tijdens het webinar 'Ik twijfel. En wat nu?' wordt vanuit verschillende perspectieven gekeken naar gerichte hulp voor ouder en kind bij problemen in de sociale en communicatieve ontwikkeling zodat het kind betere ontwikkelkansen krijgt.

Ook krijg je informatie over hoe er in regio’s kan worden samengewerkt op het gebied van vroegsignalering en vroeginterventie.

Doelgroep

Het webinar is bedoeld voor alle professionals in de jeugdgezondheidszorg die werken met het jonge kind (0 tot 6 jaar) en in aanraking komen met kinderen met een vermoeden van ontwikkelingsproblematiek. Bijvoorbeeld jeugdartsen en -verpleegkundigen, logopedisten, fysiotherapeuten, (ortho)pedagogen, psychologen, psychiaters, maar ook medewerkers van kinderopvangorganisaties, beleidsmakers en managers die een rol hebben in de zorgketen rond het jonge kind zijn van harte welkom.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze activiteit van Autisme Jonge Kind, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 11-04-2024
Tijd: 09:30 - 11:00
Locatie: online
Autisme | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

Tijdens het webinar 'Ik twijfel. En wat nu?' wordt vanuit verschillende perspectieven gekeken naar gerichte hulp voor ouder en kind bij problemen in de sociale en communicatieve ontwikkeling zodat het kind betere ontwikkelkansen krijgt.

Ook krijg je informatie over hoe er in regio’s kan worden samengewerkt op het gebied van vroegsignalering en vroeginterventie.

Doelgroep

Het webinar is bedoeld voor alle professionals in de jeugdgezondheidszorg die werken met het jonge kind (0 tot 6 jaar) en in aanraking komen met kinderen met een vermoeden van ontwikkelingsproblematiek. Bijvoorbeeld jeugdartsen en -verpleegkundigen, logopedisten, fysiotherapeuten, (ortho)pedagogen, psychologen, psychiaters, maar ook medewerkers van kinderopvangorganisaties, beleidsmakers en managers die een rol hebben in de zorgketen rond het jonge kind zijn van harte welkom.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze activiteit van Autisme Jonge Kind, klik hier

Datum: 28-05-2024
Tijd: 19:30 - 21:15
Locatie: Online
Baby | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

De eerste dagen na de geboorte van een baby speelt de kraamzorg een belangrijke rol in het begeleiden van baby en ouders. Het leven buiten de baarmoeder is een grote overgang. De ene baby past zich sneller aan dan de andere en vaak zonder problemen. Maar wat als er wel een kink in de kabel komt? Dan kan een kraamverzorgende een belangrijke rol spelen in het herkennen van problemen bij de baby, de ouder of in de thuissituatie.

Is wat je ziet afwijkend, wanneer moet je in actie komen of overleggen met de verloskundige, huisarts of maatschappelijk werker? In dit online minisymposium worden drie thema's besproken uit de dagelijkse praktijk. Inspirerende sprekers praten je bij met praktijkvoorbeelden en video’s. 

  • Pluis of niet-pluis, hoe herken ik een baby met een neurologisch probleemGoede observatie van spontane motoriek is heel belangrijk. Wat zijn de rode vlaggen, wanneer trek je aan de bel? Aan de hand van video’s en casus leer je wat goed kijken én herkennen is.
  • Sociaal welzijn, stress en psychische klachten: praktische handvatten om ouders te ondersteunenEen goede start is voor ieder kind heel belangrijk. Sociaal welzijn, stress en psychische klachten bij de ouders hebben invloed op de groei en ontwikkeling van het kind. Je krijgt uitleg over de invloed van omstandigheden met praktische handvatten waar je meteen mee aan de slag kunt in de praktijk!
  • Help, ik zie een vlekje op de babyhuid!Wat is een normale babyhuid en wanneer zeg jij tegen ouder(s) dat hun baby naar de arts moet? Hoe en wat vertel je dan? Hoe herken je vlekjes waar je zelf iets aan kunt doen en welk advies geef je? Welke verzorgingsproducten kun je wel gebruiken en welke misschien beter van niet? Met veel voorbeelden krijg je tips en trics.

Doelgroep

Kraamzorg

Meer informatie

Meer informatie over deze online scholing van SCEM is hier te vinden.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 28-05-2024
Tijd: 19:30 - 21:15
Locatie: Online
Baby | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | webinar

De eerste dagen na de geboorte van een baby speelt de kraamzorg een belangrijke rol in het begeleiden van baby en ouders. Het leven buiten de baarmoeder is een grote overgang. De ene baby past zich sneller aan dan de andere en vaak zonder problemen. Maar wat als er wel een kink in de kabel komt? Dan kan een kraamverzorgende een belangrijke rol spelen in het herkennen van problemen bij de baby, de ouder of in de thuissituatie.

Is wat je ziet afwijkend, wanneer moet je in actie komen of overleggen met de verloskundige, huisarts of maatschappelijk werker? In dit online minisymposium worden drie thema's besproken uit de dagelijkse praktijk. Inspirerende sprekers praten je bij met praktijkvoorbeelden en video’s. 

  • Pluis of niet-pluis, hoe herken ik een baby met een neurologisch probleemGoede observatie van spontane motoriek is heel belangrijk. Wat zijn de rode vlaggen, wanneer trek je aan de bel? Aan de hand van video’s en casus leer je wat goed kijken én herkennen is.
  • Sociaal welzijn, stress en psychische klachten: praktische handvatten om ouders te ondersteunenEen goede start is voor ieder kind heel belangrijk. Sociaal welzijn, stress en psychische klachten bij de ouders hebben invloed op de groei en ontwikkeling van het kind. Je krijgt uitleg over de invloed van omstandigheden met praktische handvatten waar je meteen mee aan de slag kunt in de praktijk!
  • Help, ik zie een vlekje op de babyhuid!Wat is een normale babyhuid en wanneer zeg jij tegen ouder(s) dat hun baby naar de arts moet? Hoe en wat vertel je dan? Hoe herken je vlekjes waar je zelf iets aan kunt doen en welk advies geef je? Welke verzorgingsproducten kun je wel gebruiken en welke misschien beter van niet? Met veel voorbeelden krijg je tips en trics.

Doelgroep

Kraamzorg

Meer informatie

Meer informatie over deze online scholing van SCEM is hier te vinden.

Startdatum: 08-04-2024 - Einddatum: 02-09-2024
Tijd: 09:00 - 15:30
Locatie: online en in De Bilt
Autisme | Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De cursus BEER-interventie is gericht op professionals die werken met hele jonge kinderen (12 tot ca. 36 maanden) over wie zorgen bestaan wat betreft contact, communicatie, spel en/of flexibel gedrag, zonder dat nog precies duidelijk is wat er aan de hand is. De BEER-interventie is een middel om laagdrempelig, gerichte hulp te kunnen inzetten; juist ook zonder een diagnose. Het doel is drempels weg te nemen en zorg toegankelijker te maken, waardoor meer kinderen op tijd de juiste hulp krijgen.

Professionals kunnen na het volgen van deze cursus zelfstandig aan de slag met de BEER-interventie in de begeleiding van ouders en jonge kinderen.

Doelgroep

Professionals in de jeugdgezondheidszorg die werken met het jonge kind.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van Autisme Jonge Kind, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Startdatum: 08-04-2024 - Einddatum: 02-09-2024
Tijd: 09:00 - 15:30
Locatie: online en in De Bilt
Autisme | Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De cursus BEER-interventie is gericht op professionals die werken met hele jonge kinderen (12 tot ca. 36 maanden) over wie zorgen bestaan wat betreft contact, communicatie, spel en/of flexibel gedrag, zonder dat nog precies duidelijk is wat er aan de hand is. De BEER-interventie is een middel om laagdrempelig, gerichte hulp te kunnen inzetten; juist ook zonder een diagnose. Het doel is drempels weg te nemen en zorg toegankelijker te maken, waardoor meer kinderen op tijd de juiste hulp krijgen.

Professionals kunnen na het volgen van deze cursus zelfstandig aan de slag met de BEER-interventie in de begeleiding van ouders en jonge kinderen.

Doelgroep

Professionals in de jeugdgezondheidszorg die werken met het jonge kind.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van Autisme Jonge Kind, klik hier

Startdatum: 13-09-2024 - Einddatum: 22-11-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Eindhoven en online
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

Basiskennis voor de startende jeugdarts

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg. Volg je alleen de cursus, dan ontvang je een B-certificaat. Word je tevens gedurende een periode begeleid door een praktijkbegeleider binnen jouw organisatie, dan ontvang je aan het einde een A-certificaat.

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie. Je kunt denken aan komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hart afwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze zesdaagse cursus, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Startdatum: 13-09-2024 - Einddatum: 22-11-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: Eindhoven en online
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

Basiskennis voor de startende jeugdarts

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject en om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg. Volg je alleen de cursus, dan ontvang je een B-certificaat. Word je tevens gedurende een periode begeleid door een praktijkbegeleider binnen jouw organisatie, dan ontvang je aan het einde een A-certificaat.

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie. Je kunt denken aan komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hart afwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze zesdaagse cursus, klik hier

Datum: 17-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Werk jij als arts of jeugdverpleegkundige en wil leren hoe je jouw collega’s kunt instrueren op het gebied van het Van Wiechenonderzoek? Of zoek je in dit kader nascholing? Doe dan deze driedaagse module tot gecertificeerd instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek. Je leert het Van Wiechenonderzoek uitvoeren en uitdragen.

Wat je leert

Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek wordt uitgevoerd bij alle kinderen in Nederland die het consultatiebureau bezoeken. Het is daarmee een standaard ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kinderen tot 4,5 jaar systematisch in kaart te brengen en te volgen. Het onderzoek is gericht op:

  • Fijne motoriek (adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag)
  • Communicatie
  • Grove motoriek

Als instructeur ben je niet alleen in staat om het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek juist uit te voeren, maar ben je ook in staat om kennis hierover en uitvoering hiervan op een adequate wijze over te brengen op jouw collega’s.

Opbouw van de module

In deze driedaagse module wordt uitgegaan van een gedegen voorbereiding op de theorie achter het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek en de kenmerken van het onderzoek. Het onderwijs is zo vormgegeven dat je daardoor zowel op didactisch, als op inhoudelijk gebied ontwikkelt.

Op de eerste dag krijg je informatie over hoe je op adequate wijze informatie over kunt brengen op jouw collega’s. Met deze didactische bagage ga je in de middag in groepen aan de slag. Aan de hand van een opdracht werk je de kenmerken van jouw groep uit in een mini-les. Deze mini-les geef je met jouw groep op de tweede dag. Op de tweede dag krijg je feedback op de inhoud en de gekozen werkvorm van de mini-les. De feedback wordt gegeven door de mede-cursisten, een landelijke van Wiecheninstructeur en een onderwijskundige/docent. Met het geleerde van de eerste twee dagen ga je vervolgens in de praktijk aan de slag.

De derde dag is de terugkomdag. Dan staat de positionering als instructeur centraal. Op deze dag zullen ook reeds gecertificeerde van Wiecheninstructeurs aansluiten (evt. voor hercertificering). Tot slot sluiten we af met de certificering aan de hand van zelf meegebrachte videobeelden. De landelijke instructeurs en de mede-cursisten geven hierop feedback en verbeterpunten.

Het van en met elkaar leren staat centraal binnen deze module. Bij aanvang van de cursus wordt dan ook verwacht dat je je kennis omtrent de achtergrond en de kenmerken van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek voldoende opgefrist hebt.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • kun je reflecteren op de juiste manier van het uitvoeren van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
  • kun je deze vaardigheden binnen jouw eigen organisatie aanleren aan artsen en verpleegkundigen.
  • kun je op adequate wijze feedback geven en ontvangen en kun je het nut van feedback beschrijven.
  • kun je na afloop geregistreerd worden in het register van van Wiechen instructeur NCJ

Voorwaarden voor certificering

  • Je hebt videobeelden meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding)
  • Je kunt adequaat reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek

Doelgroep

Jeugdartsen, artsen maatschappij & gezondheid en jeugdverpleegkundigen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 17-10-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Werk jij als arts of jeugdverpleegkundige en wil leren hoe je jouw collega’s kunt instrueren op het gebied van het Van Wiechenonderzoek? Of zoek je in dit kader nascholing? Doe dan deze driedaagse module tot gecertificeerd instructeur Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek. Je leert het Van Wiechenonderzoek uitvoeren en uitdragen.

Wat je leert

Het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek wordt uitgevoerd bij alle kinderen in Nederland die het consultatiebureau bezoeken. Het is daarmee een standaard ontwikkelingsonderzoek in de jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek is een hulpmiddel om de ontwikkeling van kinderen tot 4,5 jaar systematisch in kaart te brengen en te volgen. Het onderzoek is gericht op:

  • Fijne motoriek (adaptatie, persoonlijkheid en sociaal gedrag)
  • Communicatie
  • Grove motoriek

Als instructeur ben je niet alleen in staat om het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek juist uit te voeren, maar ben je ook in staat om kennis hierover en uitvoering hiervan op een adequate wijze over te brengen op jouw collega’s.

Opbouw van de module

In deze driedaagse module wordt uitgegaan van een gedegen voorbereiding op de theorie achter het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek en de kenmerken van het onderzoek. Het onderwijs is zo vormgegeven dat je daardoor zowel op didactisch, als op inhoudelijk gebied ontwikkelt.

Op de eerste dag krijg je informatie over hoe je op adequate wijze informatie over kunt brengen op jouw collega’s. Met deze didactische bagage ga je in de middag in groepen aan de slag. Aan de hand van een opdracht werk je de kenmerken van jouw groep uit in een mini-les. Deze mini-les geef je met jouw groep op de tweede dag. Op de tweede dag krijg je feedback op de inhoud en de gekozen werkvorm van de mini-les. De feedback wordt gegeven door de mede-cursisten, een landelijke van Wiecheninstructeur en een onderwijskundige/docent. Met het geleerde van de eerste twee dagen ga je vervolgens in de praktijk aan de slag.

De derde dag is de terugkomdag. Dan staat de positionering als instructeur centraal. Op deze dag zullen ook reeds gecertificeerde van Wiecheninstructeurs aansluiten (evt. voor hercertificering). Tot slot sluiten we af met de certificering aan de hand van zelf meegebrachte videobeelden. De landelijke instructeurs en de mede-cursisten geven hierop feedback en verbeterpunten.

Het van en met elkaar leren staat centraal binnen deze module. Bij aanvang van de cursus wordt dan ook verwacht dat je je kennis omtrent de achtergrond en de kenmerken van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek voldoende opgefrist hebt.

Na afloop van deze driedaagse module:

  • kun je reflecteren op de juiste manier van het uitvoeren van het Van Wiechen ontwikkelingsonderzoek
  • kun je deze vaardigheden binnen jouw eigen organisatie aanleren aan artsen en verpleegkundigen.
  • kun je op adequate wijze feedback geven en ontvangen en kun je het nut van feedback beschrijven.
  • kun je na afloop geregistreerd worden in het register van van Wiechen instructeur NCJ

Voorwaarden voor certificering

  • Je hebt videobeelden meegebracht (die voldoen aan de gestelde voorwaarden in de studiehandleiding)
  • Je kunt adequaat reflecteren op jouw eigen uitvoering van het van Wiechen ontwikkelingsonderzoek

Doelgroep

Jeugdartsen, artsen maatschappij & gezondheid en jeugdverpleegkundigen

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 08-04-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Utrecht NSPOH en online
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject maar ook om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg. Volg je alleen de cursus, dan ontvang je een B-certificaat. Word je tevens gedurende een periode begeleid door een praktijkbegeleider binnen jouw organisatie, dan ontvang je aan het einde een A-certificaat.

Basiskennis voor de startende jeugdarts

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.

Diverse onderwerpen

In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hart afwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.

Wat je leert

Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:

  • kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts
  • ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ
  • ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.

De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.

Doelgroep

Basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. En verder: huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van NSPOH, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 08-04-2024
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: Utrecht NSPOH en online
Cursus | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

De jeugdarts ziet alle kinderen gedurende hun ontwikkeling en heeft een cruciale rol in het tijdig opsporen en signaleren van eventuele afwijkingen of andere factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de jeugdige. Heb jij affiniteit met deze doelgroep of wil je weten of het beroep van jeugdarts bij jou past? Doe dan de geaccrediteerde Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar! In deze module leer je de basiskennis en -vaardigheden die je nodig hebt om een start te maken in het brede en interessante werkveld van de jeugdarts.

De introductiecursus JGZ 0-18 jaar heeft over het algemeen twee doelgroepen: de cursus is erop gericht jeugdartsen (niet in opleiding) te ondersteunen in het inwerktraject maar ook om artsen (bijv. basisartsen, huisartsen, klinisch specialisten) kennis te laten maken met het werkveld van de jeugdarts. Afhankelijk van tot welke doelgroep je behoort, ben je al dan niet werkzaam in de jeugdgezondheidszorg. Volg je alleen de cursus, dan ontvang je een B-certificaat. Word je tevens gedurende een periode begeleid door een praktijkbegeleider binnen jouw organisatie, dan ontvang je aan het einde een A-certificaat.

Basiskennis voor de startende jeugdarts

Tijdens de module verdiep je je in de problematiek die zich kan voordoen bij de groei, ontwikkeling en opvoeding van een kind. Je verwerft basiskennis om de taken van een startende jeugdarts uit te kunnen voeren binnen een jeugdgezondheidszorgorganisatie.

Diverse onderwerpen

In deze introductiecursus komen diverse onderwerpen aan bod waarmee een jeugdarts geregeld in aanraking komt, of taken die een jeugdarts aan het begin van zijn/haar carrière (grotendeels) zelfstandig uitvoert. Hierbij kun je denken aan overgewicht, veelvoorkomende psychosociale problematiek, kindermishandeling, opvoedondersteuning en huid- en hart afwijkingen en het uitvoeren van zintuigscreening en ontwikkelingsonderzoek. Binnen deze kennismaking met het werk(veld) van de jeugdarts, wordt tevens aandacht besteed aan het verwerven van communicatievaardigheden.

Wat je leert

Na afloop van deze zesdaagse Introductiecursus Jeugdgezondheidszorg 0 – 18 jaar:

  • kun je lege artis screenings en onderzoeken uitvoeren als startende jeugdarts
  • ken je de meest gebruikte richtlijnen in de JGZ
  • ken je veel voorkomende thema’s binnen het werk van de jeugdarts.

De leerstof maak je je eigen door middel van opdrachten, literatuur en een actieve inbreng tijdens het onderwijs.

Doelgroep

Basisartsen die starten met werken in de jeugdgezondheidszorg. En verder: huisartsen, kinderartsen (in opleiding) en artsen die geïnteresseerd zijn in of tijdelijk werken binnen de jeugdgezondheidszorg

Meer informatie

Voor meer informatie over deze cursus van NSPOH, klik hier

Startdatum: 01-11-2023 - Einddatum: 09-10-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Opleiding

De jaaropleiding Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg en Expert Ontwikkelingsvoorsprong is alweer toe aan de 4e leergang. Deze opleiding is geheel online, maar met een vaste groep. Op 1 november start deze leergang met de 1e bijeenkomst, de online leeromgeving is dan al geopend. De laatste bijeenkomst is op 9 oktober 2024.

In vijf modules delen we kennis over hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong, krijg je praktische handvatten, twee studieboeken, een bij jouw praktijk passend signaleringsinstrument en studeer jij af met een door jou ontwikkeld product welke je direct toe kunt passen.

De opleiding is geschikt voor iedere professional die werkt met kinderen; wijkteam medewerkers, jeugdzorg werker, psycholoog, (ortho)pedagoog, opvoedcoach, jeugdverpleegkundige, jeugdarts, logopedist, kinderfysiotherapeut, kindercoach, pedagogisch medewerker, gastouder, VE coach, pedagogisch coach....

De SKJ accreditatie  voor de Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg heeft 69 SKJ punten. 

Kijk voor meer informatie voor beide opleidingen hier

Meer informatie en de studiegids kun je ontvangen door een mail te sturen naar
info@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

Aanmelden kan tot eind oktober.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Startdatum: 01-11-2023 - Einddatum: 09-10-2024
Tijd: 00:00 - 00:00
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Opleiding

De jaaropleiding Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg en Expert Ontwikkelingsvoorsprong is alweer toe aan de 4e leergang. Deze opleiding is geheel online, maar met een vaste groep. Op 1 november start deze leergang met de 1e bijeenkomst, de online leeromgeving is dan al geopend. De laatste bijeenkomst is op 9 oktober 2024.

In vijf modules delen we kennis over hoogbegaafdheid en ontwikkelingsvoorsprong, krijg je praktische handvatten, twee studieboeken, een bij jouw praktijk passend signaleringsinstrument en studeer jij af met een door jou ontwikkeld product welke je direct toe kunt passen.

De opleiding is geschikt voor iedere professional die werkt met kinderen; wijkteam medewerkers, jeugdzorg werker, psycholoog, (ortho)pedagoog, opvoedcoach, jeugdverpleegkundige, jeugdarts, logopedist, kinderfysiotherapeut, kindercoach, pedagogisch medewerker, gastouder, VE coach, pedagogisch coach....

De SKJ accreditatie  voor de Expert Hoogbegaafdheid in de Zorg heeft 69 SKJ punten. 

Kijk voor meer informatie voor beide opleidingen hier

Meer informatie en de studiegids kun je ontvangen door een mail te sturen naar
info@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

Aanmelden kan tot eind oktober.

Datum: 13-09-2023
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Motoriek | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Training

De Baecke-Fassaert Motoriek test (BFMT) fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar.

Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed uitvoeren? Dan moeten je kennis en vaardigheden up-to-date zijn. Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan deze Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.

Wat je leert

Leer hoe je je collega’s opleidt in de BFMT
Dit is nadrukkelijk een train-de-trainer scholing en geen onderwijs waarbij je basiskennis verwerft over de Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT). Deze scholing wordt uitsluitend als incompany uitgevoerd na aanvraag hiertoe.

Bij dagdeel 1 verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Maar we gaan er hierbij wel vanuit dat je al ruime ervaring hebt met het uitvoeren van de BFMT. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.

Bij dagdeel 2 starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?

We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.

Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?

Dagdeel 3 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?

Het laatste dagdeel staat in het kader van de didactische vaardigheden en het bekijken van videobeelden van hoe jij een collega uitleg geeft/coacht bij het aanleren van de BFMT. Aan de hand van deze beelden verdiep je je didactische vaardigheden zodat je uiteindelijk zelf in staat bent om je collega’s op te leiden als het gaat om de BFMT.

Doelgroep

Jeugdartsen en verpleegkundig specialisten, die voldoende geschoold zijn in de pathologie van de motorische ontwikkeling, inclusief neurologisch onderzoek. Je hebt al ruime ervaring met het uitvoeren van de BFMT.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 13-09-2023
Tijd: 09:30 - 16:30
Locatie: NSPOH Utrecht
Motoriek | Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Training

De Baecke-Fassaert Motoriek test (BFMT) fungeert als een referentiekader voor het opsporen van motorische ontwikkelingsproblemen. Net als het van Wiechenonderzoek is het geen screenings of diagnostisch instrument. De BFMT is sinds november 2019 de landelijke jeugdgezondheidszorg (JGZ)-standaard voor het motorisch ontwikkelingsonderzoek van kleuters. Het maakt onderdeel uit van de nieuwe JGZ richtlijn Motorische Ontwikkeling. Deze richtlijn biedt kennis en praktische handvatten voor professionals in de JGZ over monitoring, preventie, signalering, advisering en verwijzing bij motorische ontwikkelingsproblemen bij kinderen van 0-18 jaar.

Wil je het motorisch ontwikkelingsonderzoek bij kinderen van 5-6 jaar met de BFMT goed uitvoeren? Dan moeten je kennis en vaardigheden up-to-date zijn. Wil je leren met welke didactische tools je je collega’s kunt trainen in de BFMT? Volg dan deze Train-de-trainer Baecke-Fassaert motoriek test.

Wat je leert

Leer hoe je je collega’s opleidt in de BFMT
Dit is nadrukkelijk een train-de-trainer scholing en geen onderwijs waarbij je basiskennis verwerft over de Baecke-Fassaert motoriek test (BFMT). Deze scholing wordt uitsluitend als incompany uitgevoerd na aanvraag hiertoe.

Bij dagdeel 1 verdiep je je in de basis: wat, wie en hoe? Er wordt uitgelegd wat het doel van de BFMT is en waarom we deze test uitvoeren in Nederland. We gaan uiteraard ook in op de lege artis uitvoering van de BFMT, met handige tips en tricks voor uitvoer bij onder andere moeilijke doelgroepen. Maar we gaan er hierbij wel vanuit dat je al ruime ervaring hebt met het uitvoeren van de BFMT. Hoe zorg je dat het onderzoek bij elk kind lukt? Daarnaast besteden we aandacht aan het bredere beeld: hoe kijk je naar het totaalplaatje van het kind dat voor je zit en naar wie verwijs je door indien nodig.

Bij dagdeel 2 starten we met een wetenschappelijk kader, welk onderzoek is er gedaan en wat weten we over de onderbouwing van deze test? En wat betekent dit voor de duiding van de testuitkomsten? Kun je op basis van de BFMT wel een goede uitspraak doen over het motorisch functioneren van een kind?

We plaatsen de BFMT in een breder kader dan alleen een verplicht onderdeel van de PGO. Door informatie te kennen over de samenhang tussen een motoriek en andere ontwikkelingsgebieden kun je als zorgprofessional het belang van de motorische ontwikkeling in een breder perspectief zien. Dit helpt in het onderbouwen van adviezen die gegeven worden als de motoriek anders verloopt dan gemiddeld.

Tot slot wordt er ingegaan op een aantal bijzondere testuitslagen. Wat kun je doen als een kind alles nét wel of nét niet kan? Wat zijn nu de typische opmerkelijkheden die makkelijk over het hoofd gezien worden? Wie kun je inschakelen bij welke vragen?

Dagdeel 3 gaat dieper in op specifieke doelgroepen waarbij de motorische ontwikkeling anders kan verlopen. Welke signalen in de observatie van de motoriek zou je kunnen zien, en bij welke kenmerken zou je dat bijvoorbeeld kunnen zien? En waarom is vroegsignalering van mogelijke afwijkende ontwikkeling juist bij deze doelgroepen zo belangrijk?

Het laatste dagdeel staat in het kader van de didactische vaardigheden en het bekijken van videobeelden van hoe jij een collega uitleg geeft/coacht bij het aanleren van de BFMT. Aan de hand van deze beelden verdiep je je didactische vaardigheden zodat je uiteindelijk zelf in staat bent om je collega’s op te leiden als het gaat om de BFMT.

Doelgroep

Jeugdartsen en verpleegkundig specialisten, die voldoende geschoold zijn in de pathologie van de motorische ontwikkeling, inclusief neurologisch onderzoek. Je hebt al ruime ervaring met het uitvoeren van de BFMT.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 14-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Met deze online inspiratiesessie willen we graag de partners in de gemeente bereiken met kennis en inspiratie over ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Want zij gaan over de Lokaal Educatieve Agenda, geven wijkteams ruimte en bepalen voor een groot gedeelte waar de aandacht in de zorg voor kinderen naar uitgaat binnen de wijkteams, Centra voor jeugd en Gezin en VVE beleid. We willen graag kennis delen over de voordelen van vroegsignalering, de preventieve werking en inspiratie geven hoe dit in de gemeentelijke structuur een plek kan krijgen.

Doelgroep: Voor gemeenteraadsleden, wethouders en beleidsadviseurs van de afdelingen onderwijs, kinderopvang en jeugdzorg

Aanmelden kan door te mailen naar mirjam@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 14-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem

Met deze online inspiratiesessie willen we graag de partners in de gemeente bereiken met kennis en inspiratie over ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Want zij gaan over de Lokaal Educatieve Agenda, geven wijkteams ruimte en bepalen voor een groot gedeelte waar de aandacht in de zorg voor kinderen naar uitgaat binnen de wijkteams, Centra voor jeugd en Gezin en VVE beleid. We willen graag kennis delen over de voordelen van vroegsignalering, de preventieve werking en inspiratie geven hoe dit in de gemeentelijke structuur een plek kan krijgen.

Doelgroep: Voor gemeenteraadsleden, wethouders en beleidsadviseurs van de afdelingen onderwijs, kinderopvang en jeugdzorg

Aanmelden kan door te mailen naar mirjam@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 11-05-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Seminar

Een online inspiratiesessie voor de professionals die werken met kinderen in een zorg- of therapeutische setting. Denk aan jeugdverpleegkundigen, (ortho)pedagogen, opvoedondersteuners, logopedisten, psychologen, kindercoaches. We gaan dan aan de slag met de achtergrond van ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid, wat kunnen signalen en gedragingen zijn en waarom is signalering van belang.

Voor meer informatie, klik hier

Aanmelden kan door te mailen naar mirjam@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

 

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-04-2025
Einddatum:
07-04-2025
Tijd:
09:30 - 16:30
Locatie:
't Kabouterhuis, Amsteldijk 198 in Amsterdam
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 11-05-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Seminar

Een online inspiratiesessie voor de professionals die werken met kinderen in een zorg- of therapeutische setting. Denk aan jeugdverpleegkundigen, (ortho)pedagogen, opvoedondersteuners, logopedisten, psychologen, kindercoaches. We gaan dan aan de slag met de achtergrond van ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid, wat kunnen signalen en gedragingen zijn en waarom is signalering van belang.

Voor meer informatie, klik hier

Aanmelden kan door te mailen naar mirjam@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan