Kinderen die dagelijks groente krijgen aangeboden op het kinderdagverblijf en beloond worden voor het eten ervan, eten na drie maanden 32,2 procent méér groente. Juist de beloning maakt van het proeven van groente ook iets leuks. Dit enthousiasmeert tot meer groenteconsumptie.

Dat blijkt uit onderzoek naar de pilot met ‘Groenteboxjes’ door Universiteit van Maastricht. Dit gebeurde in opdracht van JOGG (Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst) en Aldi. Sinds 2018 werken ALDI en JOGG samen om een gezonde leefstijl onder gezinnen met jonge kinderen te bevorderen. Een initiatief vanuit deze samenwerking is de pilot met het programma Groenteboxjes. Op 26 kinderdagverblijven in Venlo, Venray en Weert deden 600 kinderen drie maanden lang mee aan de pilot. Zij waren tussen de twee en vier jaar oud,

Speelse benadering groente eten

Het programma gaf opvoeders en pedagogisch medewerkers praktische handvaten om groente als tussendoortje te integreren in het dagelijks ritme van de kinderen. Zowel thuis als op het kinderdagverblijf. Daarnaast bevatte het programma praktische materialen om groente op een leuke en prikkelende manier onderdeel te laten zijn van de dag op het kinderdagverblijf. Dat zorgde ervoor dat de kinderen op een speelse manier ervaring opdeden met het dagelijks eten van groente. Zo kregen zij komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijs en bloemkool voorgeschoteld.

Opzet onderzoek naar eten groente

Voor het onderzoek van de Universiteit van Maastricht werden de kinderen onderverdeeld in drie groepen: 1) een groep waarin groente elke dag werd aangeboden én beloond, 2) een groep waarin groente elke dag werd aangeboden maar niet beloond, en 3) een controlegroep waarim geen groente en ook geen beloning werden aangeboden.

Van de groep kinderen die een beloning kregen, ging 32,2 procent meer groente eten. Ook nam de kennis over groente bij deze groep kinderen met 16,3 procent toe. ‘Het vele aanbieden is belangrijk maar juist de beloning maakt van het proeven van groente ook iets leuks’, zegt promovendus Britt van Belkom.

Advertentie

Verdere uitrol in Nederland

Nu het succes van het groenteboxjesprogramma wetenschappelijk is aangetoond willen ALDI en JOGG het programma verder uitrollen. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij ALDI in Nederland: ‘Uit eerder onderzoek van JOGG weten we dat de groenteconsumptie onder de leeftijdsgroep twee tot vier jaar te laag is. We zijn daarom enorm blij dat het onderzoek aantoont dat deze interventie daadwerkelijk bijdraagt aan het verhogen van de groenteconsumptie. De ambitie is om het project dit jaar voort te zetten in Limburg en verder uit te rollen in twee andere regio’s in Nederland.’

Infographic

Een infographic vat de onderzoeksbevingen samen, klik hier

Bron: ALDI

Zie ook:

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan