In de baby-opvang is de emotionele kwaliteit over de gehele linie hoog. Dit geldt niet voor de educatieve kwaliteit. Op dit punt laat de opvang van 0-2 jarigen nog ruimte voor verbetering zien. Een handreiking bevat tips op het gebied van de bewegingsruimte en inrichting, de taalondersteuning, het ondersteunen van exploratie en spel, en het maken van contact tussen kinderen.
Uit de landelijke kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK 2020) blijkt dat baby’s en dreumesen meer uitgedaagd mogen worden. Daarom hebben Sardes en de Universiteit Utrecht deze praktische handreiking geschreven. Met tips voor pedagogisch medewerkers die de educatieve opvangkwaliteit van baby’s en dreumesen willen verbeteren. Zowel in horizontale als verticale groepen.
De tips zijn ingedeeld in vier categorieën:
1. Bewegingsruimte en inrichting
2. Vroege taalondersteuning
3. Ondersteunen van exploratie en spel
4. Contact maken tussen kinderen
Download: ‘Tips voor werken aan de educatieve kwaliteit met 0-2 jarigen’
Zie ook:
EarlyYearsBlog: 3 praktische voorbeelden voor uitdaging voor baby’s en dreumesen
Emotionele en educatieve kwaliteit kinderopvang op orde