Professionals in kinderopvang en onderwijs zien steeds meer jonge kinderen die ‘onbegrepen gedrag’ vertonen. Hoe komt dit? Recensie Onbegrepen gedrag bij jonge kinderen door Frank Studulski.
Professionals in kinderopvang en onderwijs zien steeds meer jonge kinderen die ‘onbegrepen gedrag’ vertonen. Hoe komt dit? Zijn er daadwerkelijk meer kinderen die ander gedrag laten zien? En wat is er nodig voor deze kinderen en professionals?
Centraal in deze bundel staat het gedrag van jonge kinderen dat vaak moeilijk te begrijpen en niet direct verklaarbaar is voor ouders en opvoeders. Het richt zich op het begrijpen van mogelijke onderliggende oorzaken van dit gedrag. Het speelt daarmee goed in op de praktijk waarin een stijging van het aantal kinderen met een zorgbehoefte wordt waargenomen.
In de inleiding van de bundel wordt kort ingegaan op verschillende mogelijke oorzaken (zoals achterstanden door de coronaperiode, opvoedonzekerheid bij ouders, vluchtelingenkinderen met trauma’s, beleidsmatige aanpassingen in de jeugdzorg, wachtlijsten, enz..). Deze uiteenzetting laat gelijk de complexiteit van het onbegrepen gedrag zien.
De bijdragen (hoofdstukken) die daarna volgen gaan over concrete thema’s als normaliseren, gezinsprogramma’s, positieve gedragsondersteuning, de overgang van groep 2 naar groep 3, passende kinderopvang en de overgang van voorschool naar basisschool. Ieder hoofdstuk biedt een brede basis met een kijk op het jonge kind en het systeem waarin het zich bevindt. Elk thema wordt door een of meer experts toegelicht en verkend. De hoofdstukken zijn ook goed los van elkaar te lezen.
De bundel biedt praktische uitleg en tips zowel voor professionals in onderwijs en kinderopvang als aan beleidsmakers. Het pleit het voor een versterking van de in dit boekje genoemde ‘pedagogische infrastructuur’, waarin samenwerking en ondersteuning van ouders en kinderen een plek hebben. Kortom; een verhelderende bundel die pleit voor een brede blik op het kind en zijn omgeving.
Onbegrepen gedrag bij jonge kinderen
Door: Frank Studulski
Uitgeverij SPW, november 2024
ISBN: 9789085603757
Recensie door Ilse Davids, pedagoog en beleidsadviseur bij gro-up.

