Het communiceren van baby’s begint met gebaren en geluiden. In het verlengde hiervan helpen op spel gebaseerde methodes bij het leren spreken. Imitatiegedrag van kinderen is namelijk een belangrijke voorspeller voor de ontwikkeling van het spraakvermogen. Vooral kinderen met autisme hebben hier baat bij.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Texas. Directe aanleiding voor het onderzoek was de ontdekking dat bijna 30 procent van de kinderen met autisme niet vloeiend spreken aan het eind van de basisschool. Voor onderzoekers die zoeken naar manieren om kinderen daarbij te helpen is het van essentieel belang te snappen op welk moment en hoe men het beste kan interveniëren om dit te verbeteren.
Intentionale communicatie
Voordat baby’s hun eerste woordje spreken, beginnen ze al met hun ouders te communiceren door middel van gebaren en geluiden. Een baby kijkt bijvoorbeeld naar de moeder, wijst naar een speeltje en maakt een geluidje om te laten weten dat ze dit wil hebben. Dit staat bekend als intentionele communicatie. Deze intentionale communicatie voorspelt de latere taalmogelijkheiden van kinderen met autisme.
Voorspellers
Tot nog toe waren de belangrijke voorspellers van intentionele communicatie niet bekend. “Het identificeren van deze voorspellers helpt ons om duidelijke doelen te omschrijven binnen de vroege interventie om de kans te vergroten dat kinderen met autisme leren om intentioneel te communiceren waardoor ze beter gaan praten”, aldus Micheal Sandbank, een van de onderzoekers. Zo kan een vroege interventie helpen om de levens- en academische vaardigheden van kinderen met autisme te verbeteren.
Sandbank publiceerde recent een studie in het Journal of Autism and Developmental Disorders. Hierin zocht zij naar de belangrijkste voorspeller van intentionele communicatie. Zij gebruikte hiervoor de data van een groot longitudinaal onderzoek van de Vanderbilt University and the University of North Carolina-Chapel Hill.
Vijf gedragingen
Kinderen in deze studie waren in de leeftijd tussen 2 en 4 op het moment dat er werd gestart met het onderzoek en zij deden 16 maanden mee. Er was geen interventie, maar iedere vier maanden werd gekeken naar de taal en andere factoren die de ontwikkeling van de communicatie zouden kunnen beïnvloeden. Sandbank en haar medewerkers kozen vijf gedragingen uit waarvan ze het vermoeden hadden dat deze de intentionale communciatie konden voorspellen. Het ging om de vaardigheid van het imiteren van bepaalde handelingen, spelen met voorwerpen en het volgen van de blik of de vingerwijzing van de verzorger. Verder waren er twee belangrijke gedragingen van ouders meegenomen: volgen van het spel door als ouder mee te spelen of te imiteren en reageren op het spel van de kinderen door te verwoorden wat ze aan het doen zijn.
Belangrijkste voorspeller
Het viel de onderzoekers op dat imitatie de belangrijkste voorspeller was van de groei en ontwikkeling van intentionele communicatie. Dat betekent, zegt Sandbank dat de op spel gebaseerde methodes, ontwikkeld om kinderen te helpen met het imiteren van gebaren, ook helpen bij het leren spreken.
Hoewel imitatie dus de belangrijkste voorspeller is, merkt Sandbank op dat dat niet betekent dat andere factoren niet belangrijk zijn. Maar het helpt onderzoekers een beter zicht te krijgen op de manier waarop intentionele communicatie zich ontwikkelt.
Predicting Intentional Communication in Preverbal Preschoolers with Autism Spectrum Disorder
Foto: Christina S. Murrey