Categorieen

Nieuws

4 van de 4 resultaten

Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
11-10-2023
Einddatum:
11-10-2023
Tijd:
10:00 - 16:00
Locatie:
Haarlem
Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
11-10-2023
Einddatum:
11-10-2023
Tijd:
10:00 - 16:00
Locatie:
Haarlem
Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 09-06-2023 - Einddatum: 10-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: UPC KU Leuven
Spel / Spelen | Studiedag

Spel en activiteit vormen dé communicatiemiddelen bij uitstek voor kinderen en jongeren die we ontmoeten in onze klinische praktijk. Zij verhouden zich tot het kind zoals de taal dat doet tot de volwassene. Prof. Nicole Vliegen (KULeuven) en psychodynamisch therapeute drs. Liselotte Grünbaum (Aalborg University, Denemarken) zoomen tijdens deze dag in op dit thema, dat zo centraal staat in de opleiding en het werk van elke kinderpsychotherapeut.

Spel

Al decennia lang denken kinderanalytici van Klein tot Alvarez na over de rol die spel heeft in de ontwikkeling en de behandeling van kinderen. Spel geeft ons een inkijk in de belevingswereld van het kind, die zowel onthullend als verhullend is. De gelaagdheid en de raadselachtigheid van therapeutisch spel daagt de therapeut uit om speels aanwezig te zijn, te denken en te handelen. Zowel de betekenis als het niveau van het spel vragen om een gepaste afstemming die telkens opnieuw gevonden moet worden. De verbinding, die via het spel ontstaat, kan een hefboom zijn voor therapeutische groei, verandering en herstel.

Ook voor jonge psychologen

Met deze studiedag hopen we niet alleen de ervaren kindertherapeuten te bereiken maar zeker ook de jonge psychologen die de kracht van dit medium aan het ontdekken zijn.

Op zaterdagochtend 10 juni organiseert de VVPT in samenwerking met RINO Vlaanderen een workshop met Liselotte Grünbaum.

De studiedag en de workshop zullen volledig in het Engels verlopen.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
11-10-2023
Einddatum:
11-10-2023
Tijd:
10:00 - 16:00
Locatie:
Haarlem
Startdatum: 09-06-2023 - Einddatum: 10-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: UPC KU Leuven
Spel / Spelen | Studiedag

Spel en activiteit vormen dé communicatiemiddelen bij uitstek voor kinderen en jongeren die we ontmoeten in onze klinische praktijk. Zij verhouden zich tot het kind zoals de taal dat doet tot de volwassene. Prof. Nicole Vliegen (KULeuven) en psychodynamisch therapeute drs. Liselotte Grünbaum (Aalborg University, Denemarken) zoomen tijdens deze dag in op dit thema, dat zo centraal staat in de opleiding en het werk van elke kinderpsychotherapeut.

Spel

Al decennia lang denken kinderanalytici van Klein tot Alvarez na over de rol die spel heeft in de ontwikkeling en de behandeling van kinderen. Spel geeft ons een inkijk in de belevingswereld van het kind, die zowel onthullend als verhullend is. De gelaagdheid en de raadselachtigheid van therapeutisch spel daagt de therapeut uit om speels aanwezig te zijn, te denken en te handelen. Zowel de betekenis als het niveau van het spel vragen om een gepaste afstemming die telkens opnieuw gevonden moet worden. De verbinding, die via het spel ontstaat, kan een hefboom zijn voor therapeutische groei, verandering en herstel.

Ook voor jonge psychologen

Met deze studiedag hopen we niet alleen de ervaren kindertherapeuten te bereiken maar zeker ook de jonge psychologen die de kracht van dit medium aan het ontdekken zijn.

Op zaterdagochtend 10 juni organiseert de VVPT in samenwerking met RINO Vlaanderen een workshop met Liselotte Grünbaum.

De studiedag en de workshop zullen volledig in het Engels verlopen.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 14-04-2023
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Jeugdland Amsterdam
Lezing | Spel / Spelen

In wat voor stad willen we dat onze kinderen opgroeien? Hoe geven we kinderen de ruimte die ze nodig hebben om voluit te kunnen spelen en bewegen – in een tijd waarin de openbare ruimte door zoveel verschillende partijen wordt geclaimd? Onderzoeker en publicist Tim Gill zocht antwoord op deze vragen in wereldsteden, waaronder Vancouver, Tirana, London en Rotterdam. Hij vertelt tijdens dit Speelforum wat wij van deze steden kunnen leren. Stedenbouwkundige Arjan Vreugdenhil neemt ons mee in een toekomstbestendige visie op de openbare ruimte en de vertaling daarvan in fysieke en sociale interventies en ontwerpen.

Kindvriendelijke stadsplanning

In een gesprek onder leiding van stadsgeograaf Gerben Helleman verkennen we wat er nodig is om een kindvriendelijke stadsplanning te realiseren. Hoe kunnen we omgaan met de verschillende belangen en claims in de woonomgeving in een voortdurend veranderende wereld? Wie kan daarbij welke rol pakken en wie bewaakt daarbij de rechten van het kind?

Excursie

Na de lunch kun je op excursie: bv. een rondleiding door Jeugdland of langs voorbeelden van jeugdbeleid in Amsterdam Oost. Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
11-10-2023
Einddatum:
11-10-2023
Tijd:
10:00 - 16:00
Locatie:
Haarlem
Datum: 14-04-2023
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Jeugdland Amsterdam
Lezing | Spel / Spelen

In wat voor stad willen we dat onze kinderen opgroeien? Hoe geven we kinderen de ruimte die ze nodig hebben om voluit te kunnen spelen en bewegen – in een tijd waarin de openbare ruimte door zoveel verschillende partijen wordt geclaimd? Onderzoeker en publicist Tim Gill zocht antwoord op deze vragen in wereldsteden, waaronder Vancouver, Tirana, London en Rotterdam. Hij vertelt tijdens dit Speelforum wat wij van deze steden kunnen leren. Stedenbouwkundige Arjan Vreugdenhil neemt ons mee in een toekomstbestendige visie op de openbare ruimte en de vertaling daarvan in fysieke en sociale interventies en ontwerpen.

Kindvriendelijke stadsplanning

In een gesprek onder leiding van stadsgeograaf Gerben Helleman verkennen we wat er nodig is om een kindvriendelijke stadsplanning te realiseren. Hoe kunnen we omgaan met de verschillende belangen en claims in de woonomgeving in een voortdurend veranderende wereld? Wie kan daarbij welke rol pakken en wie bewaakt daarbij de rechten van het kind?

Excursie

Na de lunch kun je op excursie: bv. een rondleiding door Jeugdland of langs voorbeelden van jeugdbeleid in Amsterdam Oost. Voor meer informatie, klik hier

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan