Categorieen

AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Nieuws

11 van de 11 resultaten

Datum: 07-03-2025
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Seminar | Spel / Spelen

Op dit moment is er binnen de kinderopvang veel aandacht voor de vraag of het aantal kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte is gegroeid. We kunnen ons ook afvragen of onze pedagogiek in het begeleiden van de ontwikkeling van kinderen tekortschiet: kunnen we nog wel omgaan met de verschillende ondersteuningsbehoeften van kinderen? Pedagogisch professionals ervaren een hoge werkdruk en handelingsverlegenheid. Of spelen er andere, maatschappelijke, factoren een rol, zoals het vastlopen van de jeugdzorg en de personeelstekorten in de kinderopvang. De professionals waarschuwen voor een nieuwe vorm van stigmatisering en uitsluiting van kinderen wat grote invloed zal hebben op hun zelfbeeld en ontwikkelingskansen.

Wat is onze visie op diversiteit en inclusie binnen deze context en hoe gaan wij daar in de dagelijkse praktijk mee om?

Sprekers

  • Buitenland wetenschap:
    In dit seminar geeft Jochen Devlieghere, hoogleraar Gezinspedagogiek aan de Universiteit Gent, een introductie op het thema Zorgkinderen. Prof. Devlieghere doet onderzoek naar de rol van kinderopvang in en inclusieve samenleving. Buitenland/visie/praktijk.
  • Buitenland praktijk:
    Kati Nguimba
    van de Berlijnse kinderopvangorganisatie Kindergarten City Berlin geeft een toelichting op de keuze voor volledig inclusieve kinderopvang en de samenwerking met de gemeente Berlijn.
  • Nederland/visie/praktijk:
    Nikita Hermans, Teammanager Zorgteam Kober, 
    legt uit hoe de Kober-kinderopvang vanuit een duidelijke visie, praktisch en organisatorisch vormgeeft aan de extra ondersteuningsbehoefte van kinderen.
  • Carienke de Jong, Orthopedagoog & Teamleider Zorg, vertelt hoe kinderopvangorganisatie KindeRdam de zorgstructuur heeft ingericht en welke keuzes in de praktijk gemaakt zijn voor de plusopvang.

Doelgroep

Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Datum: 07-03-2025
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Seminar | Spel / Spelen

Op dit moment is er binnen de kinderopvang veel aandacht voor de vraag of het aantal kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte is gegroeid. We kunnen ons ook afvragen of onze pedagogiek in het begeleiden van de ontwikkeling van kinderen tekortschiet: kunnen we nog wel omgaan met de verschillende ondersteuningsbehoeften van kinderen? Pedagogisch professionals ervaren een hoge werkdruk en handelingsverlegenheid. Of spelen er andere, maatschappelijke, factoren een rol, zoals het vastlopen van de jeugdzorg en de personeelstekorten in de kinderopvang. De professionals waarschuwen voor een nieuwe vorm van stigmatisering en uitsluiting van kinderen wat grote invloed zal hebben op hun zelfbeeld en ontwikkelingskansen.

Wat is onze visie op diversiteit en inclusie binnen deze context en hoe gaan wij daar in de dagelijkse praktijk mee om?

Sprekers

  • Buitenland wetenschap:
    In dit seminar geeft Jochen Devlieghere, hoogleraar Gezinspedagogiek aan de Universiteit Gent, een introductie op het thema Zorgkinderen. Prof. Devlieghere doet onderzoek naar de rol van kinderopvang in en inclusieve samenleving. Buitenland/visie/praktijk.
  • Buitenland praktijk:
    Kati Nguimba
    van de Berlijnse kinderopvangorganisatie Kindergarten City Berlin geeft een toelichting op de keuze voor volledig inclusieve kinderopvang en de samenwerking met de gemeente Berlijn.
  • Nederland/visie/praktijk:
    Nikita Hermans, Teammanager Zorgteam Kober, 
    legt uit hoe de Kober-kinderopvang vanuit een duidelijke visie, praktisch en organisatorisch vormgeeft aan de extra ondersteuningsbehoefte van kinderen.
  • Carienke de Jong, Orthopedagoog & Teamleider Zorg, vertelt hoe kinderopvangorganisatie KindeRdam de zorgstructuur heeft ingericht en welke keuzes in de praktijk gemaakt zijn voor de plusopvang.

Doelgroep

Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 14-11-2024
Tijd: 14:00 - 17:00
Locatie: Het Tolhuis, Amsterdam
Beperking / Handicap / Syndroom | Seminar | Spel / Spelen

Waar staan we na 5 jaar Samenspel Akkoord en wat hebben we geleerd?
De sprekers delen kennis en inzichten over thema's als fysieke en sociale toegankelijkheid.
Gericht op: Samenwerken aan de ideale inclusieve speltoekomst.

De dag wordt voorgezeten door theatergroep Big Mo en bestaat uit drie hoofdthema’s: fysieke toegankelijkheid, sociale toegankelijkheid en kennis verspreiden. De thema’s worden op een speelse wijze behandeld in een panelgesprek, waarbij experts hun kennis en ervaringen vanuit het publiek delen.

Denk aan onderwerpen als:

  • Hoe maak je keuzes bij de inrichting van een speeltuin?
  • Welke beperkingen worden vaak over het hoofd gezien?
  • Hoe kun je sociaal ongemak rondom toegankelijkheid herkennen en aanpakken?

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 14-11-2024
Tijd: 14:00 - 17:00
Locatie: Het Tolhuis, Amsterdam
Beperking / Handicap / Syndroom | Seminar | Spel / Spelen

Waar staan we na 5 jaar Samenspel Akkoord en wat hebben we geleerd?
De sprekers delen kennis en inzichten over thema's als fysieke en sociale toegankelijkheid.
Gericht op: Samenwerken aan de ideale inclusieve speltoekomst.

De dag wordt voorgezeten door theatergroep Big Mo en bestaat uit drie hoofdthema’s: fysieke toegankelijkheid, sociale toegankelijkheid en kennis verspreiden. De thema’s worden op een speelse wijze behandeld in een panelgesprek, waarbij experts hun kennis en ervaringen vanuit het publiek delen.

Denk aan onderwerpen als:

  • Hoe maak je keuzes bij de inrichting van een speeltuin?
  • Welke beperkingen worden vaak over het hoofd gezien?
  • Hoe kun je sociaal ongemak rondom toegankelijkheid herkennen en aanpakken?

Meer informatie

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 04-09-2024
Tijd: 10:00 - 11:00
Locatie: Online
Spel / Spelen | webinar

Spelen is het initiatief van het kind. Het kind is nieuwsgierig, probeert meerdere dingen uit, stelt onbewust en ongemerkt veel vragen over zichzelf en de wereld. Onze taak als volwassenen is om een rijke speelomgeving te creëren, waarin het kind volop in vrijheid kan spelen. Maar hoe doe je dat?

In dit gratis webinar van Fier word je meegenomen langs 3 factoren, waarmee je een rijke speelomgeving voor jouw kind(eren) creëert. Namelijk: het speelmateriaal, de speelruimte en de speelbehoefte. Na dit webinar kun jij aan de slag met het voorbereiden van een rijke speelomgeving. Zodat de kinderen zelf kunnen spelen.

Deelname aan het webinar is gratis. Aanmelden is verplicht, en via de site van FierZien.

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 04-09-2024
Tijd: 10:00 - 11:00
Locatie: Online
Spel / Spelen | webinar

Spelen is het initiatief van het kind. Het kind is nieuwsgierig, probeert meerdere dingen uit, stelt onbewust en ongemerkt veel vragen over zichzelf en de wereld. Onze taak als volwassenen is om een rijke speelomgeving te creëren, waarin het kind volop in vrijheid kan spelen. Maar hoe doe je dat?

In dit gratis webinar van Fier word je meegenomen langs 3 factoren, waarmee je een rijke speelomgeving voor jouw kind(eren) creëert. Namelijk: het speelmateriaal, de speelruimte en de speelbehoefte. Na dit webinar kun jij aan de slag met het voorbereiden van een rijke speelomgeving. Zodat de kinderen zelf kunnen spelen.

Deelname aan het webinar is gratis. Aanmelden is verplicht, en via de site van FierZien.

Startdatum: 27-09-2024 - Einddatum: 28-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:00
Locatie: De Baak Seaside, Koningin Astrid boulevard 23, 2202 BJ Noordwijk aan Zee
Spel / Spelen | Trauma / Stress | Workshop

Maggie Kline, bekend van onder andere ‘Het weerbare kind’, komt naar Nederland! Op 27 en 28 september verzorgt ze een tweedaagse workshop in Noordwijk aan Zee. Een must voor GGZ-, JGZ- en onderwijsprofessionals die met kinderen en jongeren werken.

Heb je wel eens het gevoel dat praten met kinderen onvoldoende helpend is? Dat je een bepaald onderdeel van het trauma ‘niet bereikt’? Wat zou er gebeuren als je de zintuigen van een kind zou betrekken, gewaarwordingen in het lichaam zou adresseren? Deze vragen zijn onderwerp van Maggie Kline’s ‘playshops’, zoals zij ze zelf noemt.

De tweedaagse workshop ‘Trauma door de ogen van een kind’ combineert de fundamenten van Somatic Experiencing bij het helen van trauma met kunst, beweging, hechtingsspel en ademwerk – binnen het kader van Maggie’s tweepadenmodel ‘Routeplanner naar veerkracht’ – met hoe dit geïmplementeerd kan worden in de praktijk.

De workshop bestaat uit een mix van informatieoverdracht, video’s, ervaringsactiviteiten en vraag-en-antwoord.

Doelgroep

Deze tweedaagse workshop is bestemd voor professionals werkzaam in de JGZ, GGZ en het onderwijs, die lichaamsgerichte concepten willen verkennen ter ondersteuning van hun werk met kinderen en jongeren.
Een HBO-werk- en denkniveau en een goede kennis van het Engels is een voorwaarde. Er is geen tolk/vertaling voorhanden.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze workshop, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Startdatum: 27-09-2024 - Einddatum: 28-09-2024
Tijd: 09:30 - 16:00
Locatie: De Baak Seaside, Koningin Astrid boulevard 23, 2202 BJ Noordwijk aan Zee
Spel / Spelen | Trauma / Stress | Workshop

Maggie Kline, bekend van onder andere ‘Het weerbare kind’, komt naar Nederland! Op 27 en 28 september verzorgt ze een tweedaagse workshop in Noordwijk aan Zee. Een must voor GGZ-, JGZ- en onderwijsprofessionals die met kinderen en jongeren werken.

Heb je wel eens het gevoel dat praten met kinderen onvoldoende helpend is? Dat je een bepaald onderdeel van het trauma ‘niet bereikt’? Wat zou er gebeuren als je de zintuigen van een kind zou betrekken, gewaarwordingen in het lichaam zou adresseren? Deze vragen zijn onderwerp van Maggie Kline’s ‘playshops’, zoals zij ze zelf noemt.

De tweedaagse workshop ‘Trauma door de ogen van een kind’ combineert de fundamenten van Somatic Experiencing bij het helen van trauma met kunst, beweging, hechtingsspel en ademwerk – binnen het kader van Maggie’s tweepadenmodel ‘Routeplanner naar veerkracht’ – met hoe dit geïmplementeerd kan worden in de praktijk.

De workshop bestaat uit een mix van informatieoverdracht, video’s, ervaringsactiviteiten en vraag-en-antwoord.

Doelgroep

Deze tweedaagse workshop is bestemd voor professionals werkzaam in de JGZ, GGZ en het onderwijs, die lichaamsgerichte concepten willen verkennen ter ondersteuning van hun werk met kinderen en jongeren.
Een HBO-werk- en denkniveau en een goede kennis van het Engels is een voorwaarde. Er is geen tolk/vertaling voorhanden.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze workshop, klik hier

Datum: 02-04-2024
Tijd: 15:00 - 16:30
Locatie: Online
Spel / Spelen | webinar

Kinderen en spelen horen bij elkaar. Als kinderen zich goed ontwikkelen, dan spelen ze en dan ontwikkelt hun spel zich. Het wordt gevarieerder, complexer, langduriger en interactiever. Maar kinderen maken die ontwikkeling niet vanzelfsprekend door: de omstandigheden moeten gunstig zijn. Door met kinderen mee te spelen, kun je de spelontwikkeling stimuleren. Het is dan ook mogelijk om in de betekenisvolle context van het spel andere ontwikkelgebieden te ondersteunen. 

Tijdens dit webinar gaan we dieper in op de drie V’s van meespelen: verkennen van het spel, verbinden aan het spel en verrijken van het spel. Wat is de theorie erachter en hoe ziet het eruit in de praktijk?  

Voor wie?                                                     

Voor pedagogisch coaches/beleidsmedewerkers/pedagogisch professionals/gastouders die het spel en de spelbegeleiding willen verbreden en verdiepen

Inhoud van het webinar 

Het webinar bestaat uit 3 blokjes. De onderzoeker van het ontwikkelteam, Annerike Boland van Ipabo, begint elk blokje begint met een wetenschappelijke introductie. Daarna vertelt een van de deelnemers van het ontwikkelteam, Maaika de Haan, over de vertaling daarvan in de praktijk. Tijdens het hele webinar krijg je concrete tips die je in jouw eigen praktijk kunt gebruiken.  

Doel

Je hebt jouw theoretische kennis over spel en spelbegeleiding verbreed en verdiept en praktische gekregen voor de toepassing in jouw eigen praktijk. Er zal geen terugkijklink zijn, dus zorg dat je er live bij aanwezig bent. Als je live aanwezig bent, ontvang je na afloop de presentatie. Bovendien ontvangen alle deelnemers van organisaties die investeerders zijn, na afloop ook een certificaat van deelname en toegang tot een samenvatting van het webinar.

Voor meer informatie: klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 02-04-2024
Tijd: 15:00 - 16:30
Locatie: Online
Spel / Spelen | webinar

Kinderen en spelen horen bij elkaar. Als kinderen zich goed ontwikkelen, dan spelen ze en dan ontwikkelt hun spel zich. Het wordt gevarieerder, complexer, langduriger en interactiever. Maar kinderen maken die ontwikkeling niet vanzelfsprekend door: de omstandigheden moeten gunstig zijn. Door met kinderen mee te spelen, kun je de spelontwikkeling stimuleren. Het is dan ook mogelijk om in de betekenisvolle context van het spel andere ontwikkelgebieden te ondersteunen. 

Tijdens dit webinar gaan we dieper in op de drie V’s van meespelen: verkennen van het spel, verbinden aan het spel en verrijken van het spel. Wat is de theorie erachter en hoe ziet het eruit in de praktijk?  

Voor wie?                                                     

Voor pedagogisch coaches/beleidsmedewerkers/pedagogisch professionals/gastouders die het spel en de spelbegeleiding willen verbreden en verdiepen

Inhoud van het webinar 

Het webinar bestaat uit 3 blokjes. De onderzoeker van het ontwikkelteam, Annerike Boland van Ipabo, begint elk blokje begint met een wetenschappelijke introductie. Daarna vertelt een van de deelnemers van het ontwikkelteam, Maaika de Haan, over de vertaling daarvan in de praktijk. Tijdens het hele webinar krijg je concrete tips die je in jouw eigen praktijk kunt gebruiken.  

Doel

Je hebt jouw theoretische kennis over spel en spelbegeleiding verbreed en verdiept en praktische gekregen voor de toepassing in jouw eigen praktijk. Er zal geen terugkijklink zijn, dus zorg dat je er live bij aanwezig bent. Als je live aanwezig bent, ontvang je na afloop de presentatie. Bovendien ontvangen alle deelnemers van organisaties die investeerders zijn, na afloop ook een certificaat van deelname en toegang tot een samenvatting van het webinar.

Voor meer informatie: klik hier

Datum: 04-03-2024
Tijd: 09:00 - 17:00
Locatie: Castellum Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, Utrecht
Congressen | Spel / Spelen | Trauma / Stress

Dit congres is een must als je affiniteit hebt met het toepassen van spel. Experts nemen je mee in effectieve spelvormen bij (getraumatiseerde) kinderen en hoe je ouders betrekt bij speltherapie.

Je krijgt in één dag volop actuele kennis en toepassingen van Yael Meijer, Tineke Brug en Pim van der Pol, en keuzesessies met concrete handvaten voor lichaamsgerichte interventies, ernstige traumatische ervaringen, de therapeutische betekenis van spel en ouder-kind speltherapie.

Doelgroep

Basispsychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers, vaktherapeuten, vaktherapeuten speltherapie, hulpverleners (algemeen)

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 04-03-2024
Tijd: 09:00 - 17:00
Locatie: Castellum Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, Utrecht
Congressen | Spel / Spelen | Trauma / Stress

Dit congres is een must als je affiniteit hebt met het toepassen van spel. Experts nemen je mee in effectieve spelvormen bij (getraumatiseerde) kinderen en hoe je ouders betrekt bij speltherapie.

Je krijgt in één dag volop actuele kennis en toepassingen van Yael Meijer, Tineke Brug en Pim van der Pol, en keuzesessies met concrete handvaten voor lichaamsgerichte interventies, ernstige traumatische ervaringen, de therapeutische betekenis van spel en ouder-kind speltherapie.

Doelgroep

Basispsychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers, vaktherapeuten, vaktherapeuten speltherapie, hulpverleners (algemeen)

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier

Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 09-06-2023 - Einddatum: 10-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: UPC KU Leuven
Spel / Spelen | Studiedag

Spel en activiteit vormen dé communicatiemiddelen bij uitstek voor kinderen en jongeren die we ontmoeten in onze klinische praktijk. Zij verhouden zich tot het kind zoals de taal dat doet tot de volwassene. Prof. Nicole Vliegen (KULeuven) en psychodynamisch therapeute drs. Liselotte Grünbaum (Aalborg University, Denemarken) zoomen tijdens deze dag in op dit thema, dat zo centraal staat in de opleiding en het werk van elke kinderpsychotherapeut.

Spel

Al decennia lang denken kinderanalytici van Klein tot Alvarez na over de rol die spel heeft in de ontwikkeling en de behandeling van kinderen. Spel geeft ons een inkijk in de belevingswereld van het kind, die zowel onthullend als verhullend is. De gelaagdheid en de raadselachtigheid van therapeutisch spel daagt de therapeut uit om speels aanwezig te zijn, te denken en te handelen. Zowel de betekenis als het niveau van het spel vragen om een gepaste afstemming die telkens opnieuw gevonden moet worden. De verbinding, die via het spel ontstaat, kan een hefboom zijn voor therapeutische groei, verandering en herstel.

Ook voor jonge psychologen

Met deze studiedag hopen we niet alleen de ervaren kindertherapeuten te bereiken maar zeker ook de jonge psychologen die de kracht van dit medium aan het ontdekken zijn.

Op zaterdagochtend 10 juni organiseert de VVPT in samenwerking met RINO Vlaanderen een workshop met Liselotte Grünbaum.

De studiedag en de workshop zullen volledig in het Engels verlopen.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Startdatum: 09-06-2023 - Einddatum: 10-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: UPC KU Leuven
Spel / Spelen | Studiedag

Spel en activiteit vormen dé communicatiemiddelen bij uitstek voor kinderen en jongeren die we ontmoeten in onze klinische praktijk. Zij verhouden zich tot het kind zoals de taal dat doet tot de volwassene. Prof. Nicole Vliegen (KULeuven) en psychodynamisch therapeute drs. Liselotte Grünbaum (Aalborg University, Denemarken) zoomen tijdens deze dag in op dit thema, dat zo centraal staat in de opleiding en het werk van elke kinderpsychotherapeut.

Spel

Al decennia lang denken kinderanalytici van Klein tot Alvarez na over de rol die spel heeft in de ontwikkeling en de behandeling van kinderen. Spel geeft ons een inkijk in de belevingswereld van het kind, die zowel onthullend als verhullend is. De gelaagdheid en de raadselachtigheid van therapeutisch spel daagt de therapeut uit om speels aanwezig te zijn, te denken en te handelen. Zowel de betekenis als het niveau van het spel vragen om een gepaste afstemming die telkens opnieuw gevonden moet worden. De verbinding, die via het spel ontstaat, kan een hefboom zijn voor therapeutische groei, verandering en herstel.

Ook voor jonge psychologen

Met deze studiedag hopen we niet alleen de ervaren kindertherapeuten te bereiken maar zeker ook de jonge psychologen die de kracht van dit medium aan het ontdekken zijn.

Op zaterdagochtend 10 juni organiseert de VVPT in samenwerking met RINO Vlaanderen een workshop met Liselotte Grünbaum.

De studiedag en de workshop zullen volledig in het Engels verlopen.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 14-04-2023
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Jeugdland Amsterdam
Lezing | Spel / Spelen

In wat voor stad willen we dat onze kinderen opgroeien? Hoe geven we kinderen de ruimte die ze nodig hebben om voluit te kunnen spelen en bewegen – in een tijd waarin de openbare ruimte door zoveel verschillende partijen wordt geclaimd? Onderzoeker en publicist Tim Gill zocht antwoord op deze vragen in wereldsteden, waaronder Vancouver, Tirana, London en Rotterdam. Hij vertelt tijdens dit Speelforum wat wij van deze steden kunnen leren. Stedenbouwkundige Arjan Vreugdenhil neemt ons mee in een toekomstbestendige visie op de openbare ruimte en de vertaling daarvan in fysieke en sociale interventies en ontwerpen.

Kindvriendelijke stadsplanning

In een gesprek onder leiding van stadsgeograaf Gerben Helleman verkennen we wat er nodig is om een kindvriendelijke stadsplanning te realiseren. Hoe kunnen we omgaan met de verschillende belangen en claims in de woonomgeving in een voortdurend veranderende wereld? Wie kan daarbij welke rol pakken en wie bewaakt daarbij de rechten van het kind?

Excursie

Na de lunch kun je op excursie: bv. een rondleiding door Jeugdland of langs voorbeelden van jeugdbeleid in Amsterdam Oost. Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
07-03-2025
Einddatum:
07-03-2025
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 14-04-2023
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Jeugdland Amsterdam
Lezing | Spel / Spelen

In wat voor stad willen we dat onze kinderen opgroeien? Hoe geven we kinderen de ruimte die ze nodig hebben om voluit te kunnen spelen en bewegen – in een tijd waarin de openbare ruimte door zoveel verschillende partijen wordt geclaimd? Onderzoeker en publicist Tim Gill zocht antwoord op deze vragen in wereldsteden, waaronder Vancouver, Tirana, London en Rotterdam. Hij vertelt tijdens dit Speelforum wat wij van deze steden kunnen leren. Stedenbouwkundige Arjan Vreugdenhil neemt ons mee in een toekomstbestendige visie op de openbare ruimte en de vertaling daarvan in fysieke en sociale interventies en ontwerpen.

Kindvriendelijke stadsplanning

In een gesprek onder leiding van stadsgeograaf Gerben Helleman verkennen we wat er nodig is om een kindvriendelijke stadsplanning te realiseren. Hoe kunnen we omgaan met de verschillende belangen en claims in de woonomgeving in een voortdurend veranderende wereld? Wie kan daarbij welke rol pakken en wie bewaakt daarbij de rechten van het kind?

Excursie

Na de lunch kun je op excursie: bv. een rondleiding door Jeugdland of langs voorbeelden van jeugdbeleid in Amsterdam Oost. Voor meer informatie, klik hier

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan