Categorieen

AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Nieuws

8 van de 8 resultaten

Datum: 14-06-2024
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Seminar | Spel / Spelen

Muziek maken is een belangrijk onderdeel van het leven. Iedereen heeft van nature aanleg om van muziek te kunnen genieten, het raakt en prikkelt verschillende aspecten van je wezen: emoties, beweging, je denken en taal, culturele identiteit en sociale relaties. 

Vanaf jonge leeftijd ligt de muzikale taal al klaar bij kinderen. Waar moeten en kunnen wij in de kinderopvang, BSO en het basisonderwijs muziek van maken? Daar richt dit seminar zich op:

  • Welke rol speelt muziek in de brede, sociaal-culturele ontwikkeling van kinderen en wat is dit licht ‘inclusieve pedagogiek’.
  • Welke interesses en behoeften hebben kinderen van nu, dus ook Tiktok-dansjes, Youtube-shorts en apps waarmee je zelf muziek kunt maken of dj kan zijn? Hoe kunnen we daarop inspelen?
  • Muziek speelt een rol in de sociaal-culturele verhoudingen binnen onze maatschappij. Muziek verbindt, maar het is ook een onderdeel van de verschillen die kinderen aan sociaal en cultureel kapitaal meekrijgen in hun opvoeding. Hoe zit dat en welke kansen zijn er als het gaat om verbinding, kansengelijkheid en inclusie?
  • Waarom doen we eigenlijk zo weinig met muziek?

Doelgroep

Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieGlossy bestellen
Datum: 14-06-2024
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Seminar | Spel / Spelen

Muziek maken is een belangrijk onderdeel van het leven. Iedereen heeft van nature aanleg om van muziek te kunnen genieten, het raakt en prikkelt verschillende aspecten van je wezen: emoties, beweging, je denken en taal, culturele identiteit en sociale relaties. 

Vanaf jonge leeftijd ligt de muzikale taal al klaar bij kinderen. Waar moeten en kunnen wij in de kinderopvang, BSO en het basisonderwijs muziek van maken? Daar richt dit seminar zich op:

  • Welke rol speelt muziek in de brede, sociaal-culturele ontwikkeling van kinderen en wat is dit licht ‘inclusieve pedagogiek’.
  • Welke interesses en behoeften hebben kinderen van nu, dus ook Tiktok-dansjes, Youtube-shorts en apps waarmee je zelf muziek kunt maken of dj kan zijn? Hoe kunnen we daarop inspelen?
  • Muziek speelt een rol in de sociaal-culturele verhoudingen binnen onze maatschappij. Muziek verbindt, maar het is ook een onderdeel van de verschillen die kinderen aan sociaal en cultureel kapitaal meekrijgen in hun opvoeding. Hoe zit dat en welke kansen zijn er als het gaat om verbinding, kansengelijkheid en inclusie?
  • Waarom doen we eigenlijk zo weinig met muziek?

Doelgroep

Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 02-04-2024
Tijd: 15:00 - 16:30
Locatie: Online
Spel / Spelen | webinar

Kinderen en spelen horen bij elkaar. Als kinderen zich goed ontwikkelen, dan spelen ze en dan ontwikkelt hun spel zich. Het wordt gevarieerder, complexer, langduriger en interactiever. Maar kinderen maken die ontwikkeling niet vanzelfsprekend door: de omstandigheden moeten gunstig zijn. Door met kinderen mee te spelen, kun je de spelontwikkeling stimuleren. Het is dan ook mogelijk om in de betekenisvolle context van het spel andere ontwikkelgebieden te ondersteunen. 

Tijdens dit webinar gaan we dieper in op de drie V’s van meespelen: verkennen van het spel, verbinden aan het spel en verrijken van het spel. Wat is de theorie erachter en hoe ziet het eruit in de praktijk?  

Voor wie?                                                     

Voor pedagogisch coaches/beleidsmedewerkers/pedagogisch professionals/gastouders die het spel en de spelbegeleiding willen verbreden en verdiepen

Inhoud van het webinar 

Het webinar bestaat uit 3 blokjes. De onderzoeker van het ontwikkelteam, Annerike Boland van Ipabo, begint elk blokje begint met een wetenschappelijke introductie. Daarna vertelt een van de deelnemers van het ontwikkelteam, Maaika de Haan, over de vertaling daarvan in de praktijk. Tijdens het hele webinar krijg je concrete tips die je in jouw eigen praktijk kunt gebruiken.  

Doel

Je hebt jouw theoretische kennis over spel en spelbegeleiding verbreed en verdiept en praktische gekregen voor de toepassing in jouw eigen praktijk. Er zal geen terugkijklink zijn, dus zorg dat je er live bij aanwezig bent. Als je live aanwezig bent, ontvang je na afloop de presentatie. Bovendien ontvangen alle deelnemers van organisaties die investeerders zijn, na afloop ook een certificaat van deelname en toegang tot een samenvatting van het webinar.

Voor meer informatie: klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 02-04-2024
Tijd: 15:00 - 16:30
Locatie: Online
Spel / Spelen | webinar

Kinderen en spelen horen bij elkaar. Als kinderen zich goed ontwikkelen, dan spelen ze en dan ontwikkelt hun spel zich. Het wordt gevarieerder, complexer, langduriger en interactiever. Maar kinderen maken die ontwikkeling niet vanzelfsprekend door: de omstandigheden moeten gunstig zijn. Door met kinderen mee te spelen, kun je de spelontwikkeling stimuleren. Het is dan ook mogelijk om in de betekenisvolle context van het spel andere ontwikkelgebieden te ondersteunen. 

Tijdens dit webinar gaan we dieper in op de drie V’s van meespelen: verkennen van het spel, verbinden aan het spel en verrijken van het spel. Wat is de theorie erachter en hoe ziet het eruit in de praktijk?  

Voor wie?                                                     

Voor pedagogisch coaches/beleidsmedewerkers/pedagogisch professionals/gastouders die het spel en de spelbegeleiding willen verbreden en verdiepen

Inhoud van het webinar 

Het webinar bestaat uit 3 blokjes. De onderzoeker van het ontwikkelteam, Annerike Boland van Ipabo, begint elk blokje begint met een wetenschappelijke introductie. Daarna vertelt een van de deelnemers van het ontwikkelteam, Maaika de Haan, over de vertaling daarvan in de praktijk. Tijdens het hele webinar krijg je concrete tips die je in jouw eigen praktijk kunt gebruiken.  

Doel

Je hebt jouw theoretische kennis over spel en spelbegeleiding verbreed en verdiept en praktische gekregen voor de toepassing in jouw eigen praktijk. Er zal geen terugkijklink zijn, dus zorg dat je er live bij aanwezig bent. Als je live aanwezig bent, ontvang je na afloop de presentatie. Bovendien ontvangen alle deelnemers van organisaties die investeerders zijn, na afloop ook een certificaat van deelname en toegang tot een samenvatting van het webinar.

Voor meer informatie: klik hier

Datum: 04-03-2024
Tijd: 09:00 - 17:00
Locatie: Castellum Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, Utrecht
Congressen | Spel / Spelen | Trauma / Stress

Dit congres is een must als je affiniteit hebt met het toepassen van spel. Experts nemen je mee in effectieve spelvormen bij (getraumatiseerde) kinderen en hoe je ouders betrekt bij speltherapie.

Je krijgt in één dag volop actuele kennis en toepassingen van Yael Meijer, Tineke Brug en Pim van der Pol, en keuzesessies met concrete handvaten voor lichaamsgerichte interventies, ernstige traumatische ervaringen, de therapeutische betekenis van spel en ouder-kind speltherapie.

Doelgroep

Basispsychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers, vaktherapeuten, vaktherapeuten speltherapie, hulpverleners (algemeen)

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 04-03-2024
Tijd: 09:00 - 17:00
Locatie: Castellum Hoge Woerd, Hoge Woerdplein 1, Utrecht
Congressen | Spel / Spelen | Trauma / Stress

Dit congres is een must als je affiniteit hebt met het toepassen van spel. Experts nemen je mee in effectieve spelvormen bij (getraumatiseerde) kinderen en hoe je ouders betrekt bij speltherapie.

Je krijgt in één dag volop actuele kennis en toepassingen van Yael Meijer, Tineke Brug en Pim van der Pol, en keuzesessies met concrete handvaten voor lichaamsgerichte interventies, ernstige traumatische ervaringen, de therapeutische betekenis van spel en ouder-kind speltherapie.

Doelgroep

Basispsychologen, orthopedagogen, jeugdzorgwerkers, vaktherapeuten, vaktherapeuten speltherapie, hulpverleners (algemeen)

Meer informatie

Voor meer informatie klik hier

Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieGlossy bestellen
Datum: 11-10-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieGlossy bestellen
Datum: 10-11-2023
Tijd: 10:00 - 16:00
Locatie: Haarlem
Autisme | Spel / Spelen | Training

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de training Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je kinderen met autisme spelenderwijs kan leren communiceren.

In de eendaagse training wordt de aanpak uitgebreid toegelicht. Een interessante afwisseling van theorie, concrete oefeningen en videobeelden uit de praktijk, zorgen ervoor dat je onderstaande leerdoelen eigen maakt. Je leert:

• Hoe je met behulp van spel contact maakt met een kind met autisme
• Hoe je een kind spelenderwijs leert om aan te geven wat hij wilt
• Hoe je op een ontspannen manier leersituaties opzet, zonder een kind te overvragen
• Hoe je met je eigen houding de ontwikkeling van een kind positief kan beïnvloeden

De aanpak Speel, leer en communiceer is voor kinderen met autisme die problemen ervaren in de communicatie. Al dan niet in combinatie met een (forse) ontwikkelingsachterstand. Ook zeer geschikt voor kinderen zonder een diagnose, die wel ondersteuning nodig hebben op het gebied van communicatie.

Doelgroep

Jeugd en gezinsprofessionals die werken met kinderen met autisme en/of communicatieproblemen. Zoals: jeugdhulpverleners, ouder- en kind adviseurs, medewerkers van wijkteams, het CJG, kinderverpleegkundigen, logopedisten, orthopedagogen, fysio- en ergotherapeuten, en pedagogisch coaches in de kinderopvang.

Het SKJ heeft de training geaccrediteerd met 10 punten in de categorie Formeel leren. Accreditatienummer: SKJ213742.

Voor meer informatie, klik hier

Startdatum: 09-06-2023 - Einddatum: 10-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: UPC KU Leuven
Spel / Spelen | Studiedag

Spel en activiteit vormen dé communicatiemiddelen bij uitstek voor kinderen en jongeren die we ontmoeten in onze klinische praktijk. Zij verhouden zich tot het kind zoals de taal dat doet tot de volwassene. Prof. Nicole Vliegen (KULeuven) en psychodynamisch therapeute drs. Liselotte Grünbaum (Aalborg University, Denemarken) zoomen tijdens deze dag in op dit thema, dat zo centraal staat in de opleiding en het werk van elke kinderpsychotherapeut.

Spel

Al decennia lang denken kinderanalytici van Klein tot Alvarez na over de rol die spel heeft in de ontwikkeling en de behandeling van kinderen. Spel geeft ons een inkijk in de belevingswereld van het kind, die zowel onthullend als verhullend is. De gelaagdheid en de raadselachtigheid van therapeutisch spel daagt de therapeut uit om speels aanwezig te zijn, te denken en te handelen. Zowel de betekenis als het niveau van het spel vragen om een gepaste afstemming die telkens opnieuw gevonden moet worden. De verbinding, die via het spel ontstaat, kan een hefboom zijn voor therapeutische groei, verandering en herstel.

Ook voor jonge psychologen

Met deze studiedag hopen we niet alleen de ervaren kindertherapeuten te bereiken maar zeker ook de jonge psychologen die de kracht van dit medium aan het ontdekken zijn.

Op zaterdagochtend 10 juni organiseert de VVPT in samenwerking met RINO Vlaanderen een workshop met Liselotte Grünbaum.

De studiedag en de workshop zullen volledig in het Engels verlopen.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieGlossy bestellen
Startdatum: 09-06-2023 - Einddatum: 10-06-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: UPC KU Leuven
Spel / Spelen | Studiedag

Spel en activiteit vormen dé communicatiemiddelen bij uitstek voor kinderen en jongeren die we ontmoeten in onze klinische praktijk. Zij verhouden zich tot het kind zoals de taal dat doet tot de volwassene. Prof. Nicole Vliegen (KULeuven) en psychodynamisch therapeute drs. Liselotte Grünbaum (Aalborg University, Denemarken) zoomen tijdens deze dag in op dit thema, dat zo centraal staat in de opleiding en het werk van elke kinderpsychotherapeut.

Spel

Al decennia lang denken kinderanalytici van Klein tot Alvarez na over de rol die spel heeft in de ontwikkeling en de behandeling van kinderen. Spel geeft ons een inkijk in de belevingswereld van het kind, die zowel onthullend als verhullend is. De gelaagdheid en de raadselachtigheid van therapeutisch spel daagt de therapeut uit om speels aanwezig te zijn, te denken en te handelen. Zowel de betekenis als het niveau van het spel vragen om een gepaste afstemming die telkens opnieuw gevonden moet worden. De verbinding, die via het spel ontstaat, kan een hefboom zijn voor therapeutische groei, verandering en herstel.

Ook voor jonge psychologen

Met deze studiedag hopen we niet alleen de ervaren kindertherapeuten te bereiken maar zeker ook de jonge psychologen die de kracht van dit medium aan het ontdekken zijn.

Op zaterdagochtend 10 juni organiseert de VVPT in samenwerking met RINO Vlaanderen een workshop met Liselotte Grünbaum.

De studiedag en de workshop zullen volledig in het Engels verlopen.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 14-04-2023
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Jeugdland Amsterdam
Lezing | Spel / Spelen

In wat voor stad willen we dat onze kinderen opgroeien? Hoe geven we kinderen de ruimte die ze nodig hebben om voluit te kunnen spelen en bewegen – in een tijd waarin de openbare ruimte door zoveel verschillende partijen wordt geclaimd? Onderzoeker en publicist Tim Gill zocht antwoord op deze vragen in wereldsteden, waaronder Vancouver, Tirana, London en Rotterdam. Hij vertelt tijdens dit Speelforum wat wij van deze steden kunnen leren. Stedenbouwkundige Arjan Vreugdenhil neemt ons mee in een toekomstbestendige visie op de openbare ruimte en de vertaling daarvan in fysieke en sociale interventies en ontwerpen.

Kindvriendelijke stadsplanning

In een gesprek onder leiding van stadsgeograaf Gerben Helleman verkennen we wat er nodig is om een kindvriendelijke stadsplanning te realiseren. Hoe kunnen we omgaan met de verschillende belangen en claims in de woonomgeving in een voortdurend veranderende wereld? Wie kan daarbij welke rol pakken en wie bewaakt daarbij de rechten van het kind?

Excursie

Na de lunch kun je op excursie: bv. een rondleiding door Jeugdland of langs voorbeelden van jeugdbeleid in Amsterdam Oost. Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 14-04-2023
Tijd: 10:00 - 13:00
Locatie: Jeugdland Amsterdam
Lezing | Spel / Spelen

In wat voor stad willen we dat onze kinderen opgroeien? Hoe geven we kinderen de ruimte die ze nodig hebben om voluit te kunnen spelen en bewegen – in een tijd waarin de openbare ruimte door zoveel verschillende partijen wordt geclaimd? Onderzoeker en publicist Tim Gill zocht antwoord op deze vragen in wereldsteden, waaronder Vancouver, Tirana, London en Rotterdam. Hij vertelt tijdens dit Speelforum wat wij van deze steden kunnen leren. Stedenbouwkundige Arjan Vreugdenhil neemt ons mee in een toekomstbestendige visie op de openbare ruimte en de vertaling daarvan in fysieke en sociale interventies en ontwerpen.

Kindvriendelijke stadsplanning

In een gesprek onder leiding van stadsgeograaf Gerben Helleman verkennen we wat er nodig is om een kindvriendelijke stadsplanning te realiseren. Hoe kunnen we omgaan met de verschillende belangen en claims in de woonomgeving in een voortdurend veranderende wereld? Wie kan daarbij welke rol pakken en wie bewaakt daarbij de rechten van het kind?

Excursie

Na de lunch kun je op excursie: bv. een rondleiding door Jeugdland of langs voorbeelden van jeugdbeleid in Amsterdam Oost. Voor meer informatie, klik hier

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan