Dreumesen, peuters en kleuters komen steeds meer in aanraking met tablets en smartphones. Maar liefst 45% van de ouders denkt abusievelijk dat zelfstandig filmpjes kijken leerzaam is. Om hen in de media-opvoeding te ondersteunen, is nu het Digi ABCD gelanceerd. De introductie markeert de start van de Media Ukkie Dagen 2018. Deze vinden plaats van 6 tot en met 13 april met als thema ‘Dreumesen, peuters en kleuters mediawijs?’.

Jonge kinderen komen steeds eerder in aanraking met tablets en smartphones. Dreumesen, peuters en kleuters kijken hier vooral filmpjes op en doen dat vaak in hun eentje. “Daar leert je kind niet van,” zegt opvoedexpert Krista Okma. “Je kind leert pas van filmpjes kijken wanneer je met je kind het gesprek aangaat over wat er op het scherm te zien is. Vraag bijvoorbeeld: ‘Wie heeft ook een kat, net zoals in het filmpje?’”

Hulp nodig

Kinderen van 0 tot en met 6 jaar hebben nog veel hulp nodig bij het gebruiken van media. Zij kunnen wel al gericht ‘swipen’ op een touchscreen en een irritante pop-up wegklikken, maar die vaardigheden maken kinderen nog niet mediawijs. Ruim vier op de tien ouders (44%) denken dat hun kind reclame op het scherm herkent, zo blijkt uit het jaarlijkse Iene Miene Media 2018 onderzoek. Ook verwacht een derde van de ouders (31%) dat hun kind begrijpt dat filmpjes niet altijd echt zijn. Dat is niet het geval: het verschil tussen echt en nep begrijpt een kind pas na het zevende jaar. Dat is ook de leeftijd waarop kinderen voor het eerst beseffen hoe mensen elkaar beïnvloeden en verleiden. Daarom herkennen kinderen tot die leeftijd reclame ook niet.

Ouders overschatten het begrip en de vaardigheden van hun kroost. Jonge kinderen hebben nog moeite te begrijpen wat ze op een scherm zien. Okma: “0- tot 6-jarigen kunnen het onderscheid tussen echt en nep niet maken. Daarom is het belangrijk samen met je kind naar filmpjes te kijken. Je kunt dan bijvoorbeeld uitleggen wat goed en slecht gedrag is en je kind direct geruststellen bij enge beelden. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van je kind.”

Herhaling goed voor ontwikkeling

Uit het onderzoek blijkt dat vlak voor het eten veel jonge kinderen (46%) televisiekijken, filmpjes afspelen en apps gebruiken. Okma: “Het is voor ouders handig om tijdens het koken hun kind door media te laten vermaken. Met een simpele tip zorg je ervoor dat je kind goede content ziet. Maak voor het kookmoment een mapje aan met filmpjes en apps aan die jullie al vaker hebben bekeken. Je kunt je kind met die content prima alleen laten. Van herhaling leert je kind namelijk de structuur van een verhaal herkennen en nieuwe dingen ontdekken. Herhaling lijkt saai, maar is juist goed voor de ontwikkeling van je kind.”

Veel vragen

Uit het Iene Miene Media 2018, dat is gepresenteerd bij de start van de Media Ukkie Dagen 2018, blijkt dat ouders nog steeds veel vragen hebben over de mediaopvoeding van hun kinderen. Zo willen ruim 4 op de 10 ouders graag weten hoe zij voor de online veiligheid van hun kind kunnen zorgen, hoe ze hun kinderen het beste kunnen helpen bij het gebruiken van media en hoe zij het gebruik van beeldschermmedia in de hand kunnen houden.

Digi ABCD voor ukkies

Om ouders te ondersteunen bij de mediaopvoeding van hun kinderen, heeft Mediawijzer.net in samenwerking met opvoedexperts het Digi ABCD voor ukkies ontwikkeld. Het Digi ABCD geeft ouders tips over hoe zij hun kinderen in de digitale wereld goed kunnen begeleiden. Okma: “Het zijn heel concrete tips, waarmee we de belangrijkste vragen van ouders beantwoorden en direct de misverstanden wegnemen. Zo kun je je kind aanleren dat hij zelf kan stoppen met media. Daarbij heeft je kind jouw sturing hard nodig. Een kookwekker of alarm op je telefoon helpt jou en je kind de tijd in de gaten te houden. Gaat het wekkertje? Time’s up!” Okma sluit af: “Laten we niet vergeten dat ouders de mediaopvoeding van hun kinderen al steeds beter aanpakken. Met enkele kleine aanpassingen, kunnen ouders veel winst behalen. Met ons Digi ABCD willen we hen daarbij helpen.”

Download Digi-ABCD-Media-Ukkie-Dagen-2018 >

Media Ukkie Dagen 2018

Tijdens de Media Ukkie Dagen organiseren netwerkpartners van Mediawijzer.net van 6 t/m 13 april in heel het land activiteiten voor jonge kinderen, hun (groot)ouders en (professionele) opvoeders over mediaopvoeding. Zo organiseren bibliotheken, mediacoaches, Centra voor Jeugd en Gezin en kinderdagverblijven activiteiten als het Media Ukkie App Café, de Workshop Digitale Speeltuin en informatiebijeenkomsten voor ouders.

Mediawijzer.net is het Nederlands netwerk voor mediawijsheid en in 2008 opgericht op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over
– Het onderzoek ‘Mediagebruik door kinderen van 0 t/m 6 jaar
Leer dreumesen, peuters en kleuters goede digiskills 
– Media Ukkie Dagen 2018 op mediaukkies.nl/activiteiten
– mediawijsheid op mediawijsheid.nl
– 
de wegwijzer in veilig en slim gebruik van (digitale) medianet op www.mediawijzer.net
MediaDiamant: wegwijs in mediaopvoeding

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan