‘Dreumesen, peuters en kleuters mediawijs?’ Aldus luidt het thema de 7e editie van de Media Ukkie Dagen van 6 t/m 13 april. De jaarlijkse campagne van Mediawijzer.net biedt ouders handvatten bij de mediaopvoeding van jonge kinderen.

De allerkleinsten vinden hun weg in de digitale wereld razendsnel. Peuters en kleuters swipen zo naar hun favoriete filmpjes en apps. Die vaardigheid maakt ze echter nog niet mediawijs. Daarom gaan de Media Ukkie Dagen in op de digiskills die ouders hun jonge kinderen kunnen bijbrengen om hen mediawijs op te laten groeien. Tijdens de campagne wordt antwoord gegeven op vragen zoals: is het goed voor de ontwikkeling wanneer een dreumes steeds hetzelfde boekje leest, kun je een peuter al veilig alleen op een scherm laten, is een kleuter qua motoriek klaar om met een spelcomputer te spelen? En op welke leeftijd kan een kind zelf bepalen wanneer hij moet stoppen met televisiekijken?

Concrete digiskills-tips

Bij de start van de campagne worden de nieuwste trends in mediagebruik door jonge kinderen gepresenteerd met het jaarlijkse Iene Miene Media-onderzoek. Daarnaast biedt Mediawijzer.net een aantal praktische digiskills-tips voor ouders en andere opvoeders van kinderen tussen de 0 en 6 jaar. Deze tips gaan over de digitale vaardigheden die kinderen kunnen aanleren en hoe ouders hun kind daarin goed kunnen begeleiden. Mediawijzer.net gebruikt hierbij onder andere het Mediawijsheid Competentiemodel en de in 2017 enthousiast ontvangen MediaDiamant: wegwijs in mediaopvoeding, als bron.

Diverse organisaties door heel Nederland organiseren activiteiten voor ukkies en hun (groot)ouders en (professionele) opvoeders om hen te helpen bij de mediaopvoeding. Organisaties die een activiteit organiseren, kunnen deze op de kaart zetten op de website van de Media Ukkie Dagen plaatsen. Mediawijzer.net vraagt zo samen met netwerkpartners zoals bibliotheken, mediacoaches, Centra voor Jeugd en Gezin en kinderdagverblijven aandacht voor het belang van digitale opvoeding van dreumesen, peuters en kleuters en mediawijs gedrag.

Advertentie

Over Mediawijzer.net

Mediawijzer.net is het Nederlands netwerk voor mediawijsheid en in 2008 opgericht op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het doel van Mediawijzer.net is om alle kinderen en jongeren in Nederland in staat te stellen mediawijs te leven. Bij het netwerk zijn meer dan 1.200 organisaties, bedrijven, zelfstandig professionals en instellingen op het gebied van mediawijsheid aangesloten. Van de ict, kunst- & cultuursector tot bibliotheken, onderwijs, opvoeding, mediacoaches en mediamakers.

Mediawijzer.net wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid: ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Kennisnet, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NPO en de Koninklijke Bibliotheek.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over Mediawijzer.net op www.mediawijzer.net en voor meer informatie over mediawijsheidonderwerpen op www.mediawijsheid.nl, de wegwijzer in veilig en slim gebruik van (digitale) media.

BewarenBewaren

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

AdvertentieAbonneren op lentenummer
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan