Recensie ‘Vóórdat je zwanger wordt’ door Bob de Raadt .

Kinderen krijgen is één van de mooiste gebeurtenissen in het leven. Daarvoor zorgen begint al vóór de bevruchting: preconceptiezorg. Dat wordt vaak weinig beseft in de partnerrelatie. Bewustwording van belangrijke voorwaarden voor en tijdens de conceptie, daartoe nodigt dit boek uit. ‘Vóórdat je zwanger wordt’ is dan ook een waardevol boek voor zowel aanstaande ouders als professionele zorgverleners.

‘Wat vrouwen en mannen moeten weten’, luidt de ondertitel. De auteurs voeren een pleidooi voor actieve, sensitieve preconceptiezorg: de zorg voor je kindje vóór de bevruchting. De auteurs, Eric Steegers (gynaecoloog en hoogleraar Verloskunde en Gynaecologie) en Anjo Geluk (publicist en socioloog), geven duidelijke informatie over gezond zwanger worden, dan wel moeite(n) om zwanger te raken. Dat kan een rol bij de vrouw spelen (de kwaliteit van eicellen, leefstijlfactoren) of bij de man (kwaliteit van het sperma, leefstijlaspecten). Ingegaan wordt op de invloed van gezonde en ongezonde leefstijlpatronen (roken, drugsgebruik, alcoholgebruiken, gevaarlijke werkomstandigheden) op bevruchting en zwangerschap. Ook andere factoren kunnen een rol spelen: pijn bij het vrijen, impotentie, gewicht (BMI), onregelmatige menstruatiecyclus, medicijngebruik etc.

De schrijvers brengen een enorme lijst van medische onderwerpen naar voren, variërend van relationele thema’s en omgevingsinvloeden tot houdingsaspecten. Zij houden een indringend pleidooi om te zorgen voor een goede voorbereiding van een zwangerschap: Daartoe geeft ‘Vóórdat je zwanger wordt’ veel nuttige informatie, ook voor de professional.

Bijzonder aan dit prettig leesbaar boek: vaktaal is secundair beschreven, de vele illustraties, de overzichtelijke indeling en de vele tips en adviezen. Pluspunt is bovendien dat er aandacht is voor zowel de Nederlandse situatie als de Belgisch-Vlaamse aspecten. Kortom, een geslaagd boek om de relevantie van een goede voorbereiding op een zwangerschap te benadrukken, door vaders en door moeders samen!

Vóórdat je zwanger wordt >>

Bob de Raadt, freelance contextueel maatschappelijk werker, assistent onderzoek Erasmus MC, gastdocent Erasmus MC Academie, lid Connect2Grow/Connect2Fathers. Website: www.bobderaadt.nl

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan