Waar lopen professionals tegenaan bij het werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling? En wat werkt wel? De nieuwe campagne ‘Wijzer met de meldcode’ belicht twaalf vraagstukken. Tips, goede voorbeelden en aanbevelingen uit de praktijk komen in de campagne aan de orde. De campagne is een initiatief van Augeo Foundation.

De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling is een stappenplan dat bedoeld is om professionals te helpen eerder en beter te handelen bij een onrustgevoel. Toch worden er in de praktijk regelmatig belemmeringen ervaren bij het werken met de meldcode. Hoe pakken anderen dat aan? Welke oplossingen zijn er? Wat werkt en hoe dan?  Dat is de afgelopen maanden geïnventariseerd door Augeo Foundation samen met LVAK (vereniging van aandachtsfunctionarissen).

Campagne ‘Wijzer met de meldcode’

Op basis van het onderzoek is nu de campagne ‘Wijzer met de meldcode’ gelanceerd. De (gratis) campagne richt zich op professionals en aandachtsfunctionarissen in alle sectoren. Na inschrijving ontvangen zij tot juni acht keer een e-mail met daarin een belangrijk meldcode-vraagstuk. Met tips, ervaringen en aanbevelingen uit de praktijk. Het doel: zorgen dat iedere organisatie doordrongen is van het nut en belang van de meldcode. Plus professionals helpen bij het nóg beter toepassen ervan. Er komt ook een handreiking, waarmee je in je team of organisatie in gesprek kan gaan om stappen te maken met het werken met de meldcode in je eigen organisatie.

Achtergrond bij de campagne

Het ministerie van VWS heeft Augeo Foundation de opdracht gegeven voor dit project. Augeo Foundation startte met een oproep naar ervaringen met de meldcode en de toepassing daarvan in de praktijk. Vervolgens zijn er inhoudelijke bijeenkomsten geweest in samenwerking met LVAK. Daar werd steeds een uitdaging besproken met aandachtsfunctionarissen, professionals, experts, ervaringsdeskundigen en Veilig Thuis. Op basis van de uitvraag en de bijeenkomsten is er nu: ‘Wijzer met de meldcode’. Hiermee kunnen professionals leren van elkaars praktijk, met aanbevelingen, tips en handelingsscenario’s.

Aanmelden voor ‘Wijzer met de meldcode’

Over Augeo Foundation

Augeo Foundation wil dat kinderen met liefde en in veiligheid opgroeien. Daarom versterken we professionals, beleidsmakers en vrijwilligers om kindermishandeling en huiselijk geweld zo snel en doeltreffend mogelijk aan te pakken. Dit doet de organisatie met deskundigheidsbevordering, onderzoek, beleidsadvies, veerkracht-projecten en een Jongerentaskforce. Doel bij dit alles is dat mishandelde kinderen vaker gezien, gehoord en gesteund worden. Ga voor eme rinformatie naar www.augeo.nl

Bron: Persbericht Augeo Foundation

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan