Emotionele veiligheid is de basis voor het welbevinden van een kind. Door de huidige onrust in de wereld en de komst van vluchtelingenkinderen vormt juist dit wezenlijke aspect in de kinderopvang een flinke uitdaging. Hoe ga je hiermee om?
De allerbelangrijkste opdracht die een pedagogisch professional of gastouder heeft, is zorgen voor een vertrouwde, uitdagende en gezellige opvangsituatie. Als een kind zichzelf kan zijn, zich prettig voelt en zich kan ontspannen, is er sprake van ‘welbevinden’. Dat welbevinden heeft een kind nodig voordat het kan gaan rondkijken en letterlijk de stap kan zetten naar andere kinderen, naar spelmateriaal en naar meedoen aan activiteiten. Werken aan welbevinden is dus een voorwaarde voor het werken aan het welzijn en de ontwikkeling van een kind.
Door de onverwachte instroom van vluchtelingenkinderen, zoals uit Oekraïne, verdient dit aspect extra aandacht. Maar hoe kun je zien of er sprake is van welbevinden bij een kind? Hoe kun je aan sluiten op het (on)welbevinden bij nieuwkomers? Hoe zorg je ervoor dat de groep emotioneel veilig blijft voor alle kinderen? En wat kun je doen om het welbevinden in de groep te versterken?
Praktisch en concreet
- Houd geen brandoefening.
- Zorg dat het nieuwe kind per dag een maatje heeft om het te helpen.
- Geef het kind een vaste positie in de kring en aan tafel.
- Zorg voor heldere rituelen in het dag- en weekprogramma.
- Maak een lijstje van handige woorden in de moedertaal van het kind (met uitspraak).
- Gebruik pictogrammen om functies van de ruimte aan te geven.
- Start de dag met steeds hetzelfde spel, de puzzel of het speelgoed om te wennen.
- Geef het kind een vast bedje of een vaste stoel.
En: Gun elkaar en jezelf de tijd om te ontdekken wat welbevinden is in jullie situatie. Bedenk dat ‘rust, voorspelbaarheid en regelmaat’ nu het belangrijkste is dat je een ontheemd kind kunt bieden.