Preverbale logopedie helpt ontwikkeling premature baby vooruit

0
523

Preverbale logopedie al in het ziekenhuis aanbieden aan te vroeg geboren kinderen heeft meerwaarde. De praktijk wijst uit dat baby’s dankzij deze ondersteuning eerder uit het ziekenhuis kunnen worden ontslagen. Vervolgens helpt het hen bij de volgende voedingsstappen.

Ruim 7 procent van de baby’s in Nederland wordt te vroeg geboren. Dat zijn jaarlijks meer dan 11.000 te vroeg geboren baby’s. Preverbaal logopedist Maaske Treurniet vindt het belangrijk dat haar vakgebied meer bij de zorg aan deze kinderen en hun ouders wordt betrokken. “Preverbale logopedie kan belangrijk bijdragen aan de ontwikkeling van te vroeg geboren kindjes”.

Eerder naar huis

Prematuur geboren kinderen kunnen aanvankelijk niet zelf drinken en krijgen voeding via een sonde. Zij blijven in het ziekenhuis totdat zij sterk genoeg zijn om naar huis te kunnen. “Voorheen was zelfstandig kunnen drinken één van de ontslagcriteria, maar we zien steeds vaker dat baby’s eerder naar huis mogen. Ouders leren dan in het ziekenhuis om zelf sondevoeding te geven en worden hier thuis ook in begeleid”, aldus preverbaal logopedist Maaske Treurniet. “Als het drinken zonder de sonde geen voorwaarde voor ontslag meer is, is er ook geen druk meer. Het kind kan dan op zijn eigen tempo leren drinken. Bovendien zijn zowel ouders als kind meer ontspannen in de thuissituatie. Een preverbaal logopedist helpt bij het op gang brengen van de voeding – vaak al in het ziekenhuis.”

Volgende stappen

Zodra de baby hier aan toe is, wordt langzaam de overstap naar zelf drinken gemaakt. Bij kinderen die problemen met hun darmen of longen hebben, kan het langer duren voordat zij van de sondevoeding af zijn. Soms gaat het niet zo gemakkelijk om een kind te laten drinken. Mondmotorische problemen, een weinig ontwikkeld hongergevoel of negatieve ervaringen in het mond- en keelgebied, denk aan het inbrengen van sondes, kunnen problemen veroorzaken. “Ook bij deze kinderen kan een preverbaal logopedist ingeschakeld worden.”

De volgende stap is het bieden van ondersteuning bij het begeleiden van de ouders om met vertrouwen zelf hun kind te voeden. “Denk hierbij ook aan de overgangen in het eerste jaar zoals van borst- naar flesvoeding of van borst of fles naar lepelvoeding. De logopedist volgt de ontwikkeling samen met de ouders om eventuele problemen vroegtijdig te herkennen en op te lossen. Verder helpen ze de ouders en het kind om na een spannende eerste periode weer vertrouwen en plezier te hebben in de eetsituatie.”

In sommige gevallen is zelf eten en drinken niet of nog niet mogelijk. Ook dan kijkt de logopedist mee. “We helpen de ouders om in de tussentijd zoveel mogelijk de mondmotoriek te stimuleren. Dan gaat het echt om de voorbereidende fase voor het leren drinken en eten.”

Meer weten?

Voor meer informatie over preverbale logopedie, kijk op www.nvpl.nl

Logopedist en docent Maaske Treurniet (maaske@volmondiglogopedie.nl) werkt sinds 2009 met baby’s en is zelf moeder van drie kinderen. Ze verdiepte zich in preverbale logopedie (0- tot 2-jarigen),  heeft kennis van de Infant Mental Health-visie en is lactatiekundige in opleiding.

Sinds 2017 werkt ze enkel nog met jonge kinderen die eet- en drinkproblemen hebben in de thuissituatie, waardoor ze veel kennis én praktijkervaring heeft rondom de mondmotoriek, slikken en sondevoeding.

Foto’s: Marischa’s Fotografie, info@marischasfotografie.nl

Zie ook:

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here