Leerzame kijk op emoties en gedrag van kinderen

0
694

Recensie ‘Zelfregulatie bij kinderen’ door Petra Nell

Gedurende een dag ontvangt een kind verscheidene ‘stress’-prikkels. En als al deze prikkels de benzine hebben opgebruikt, nemen zij hun toevlucht tot adrenaline en cortisol. Met als gevolg dat een kind hyper of manisch wordt en zijn gedrag niet meer kan beheersen, ook al zou hij willen. ‘Zelfregulatie bij kinderen’ van dr. Stuart Shanker en Teresa Barker is een absolute aanrader voor ouders en pedagogen om adequaat mee te bewegen met het gedrag van hun kind. De ondertitel vat het boek treffend samen: Bestrijd stress en laat je kind excelleren.

Na een dag school uitgeput zijn. Toch nog even spelen bij een vriendje om daarna het zwembad in te duiken voor de zwemles. Na het avondeten zou je verwachten dat een kind op de bank ploft om uit te rusten. Niets is minder waar. Er wordt buiten nog een potje voetbal gespeeld, simpelweg omdat het voor een kind moeilijker is om impulsen te weerstaan. Dit boek geeft praktische handreikingen om kinderen te leren hun emotionele prikkels te kunnen identificeren en lichaamssignalen te leren herkennen. Voor de ouders is het een uitdaging om te achterhalen welke sensaties voor een kind stimulerend of kalmerend zijn en welke sensaties juist onaangenaam of uitputtend. Willen wij ze helpen bij hun emotionele groei, dan moeten wij ze leren hun gevoel onder woorden te brengen.

Stappenplan

De auteurs beschrijven in een stappenplan hoe jij en jouw kind kunnen omgaan met stressfactoren – de ware oorzaak van negatief gedrag. Naast factoren die we allemaal kennen, zoals tijdsdruk, speelt ook vaak gevoeligheid voor prikkels een rol. Het boek bestaat uit drie delen. In deel één wordt het verschil tussen zelfregulatie en zelfbeheersing uitgelegd. En waarom zelfregulatie essentieel is voor leven en leren. Deel twee geeft inzicht in een vijftal domeinen. Dit helpt ouders om beter te onderzoeken op welke momenten hun kind stress ervaart en wat dat met hem doet. Zo hoeft negatief gedrag niet altijd opzettelijk te zijn. Wanneer je vermoedt dat het gedrag van je kind ‘stressgedrag’ is, kun je uitzoeken wat de oorzaak is. Het laatste deel gaat over tieners, verleidingen en ouders onder druk.

Praktische voorbeelden

De voorbeelden die het boek beschrijft, gaan over alledaagse gebeurtenissen. Zoals een moeder die haar eigen behoeften niet boven die van haar dochter wilde stellen. Hierdoor zat zij zelf vast in een stresscyclus wat zijn weerslag had op de angststoornis van haar dochter. Voor beiden was zelfregulatie de oplossing.

In een ander voorbeeld gaat het over een jongetje uit groep twee. Zijn ouders kwamen er na lang onderzoeken achter dat hij gevoelig was voor specifieke fysieke en emotionele prikkels. Het verminderen van de stressoren verlaagde voor hem de inspanning die nodig was om zich te concentreren. Dit stelde hem in staat een vaardigheid leren, zoals bijvoorbeeld lezen. Na verloop van tijd leerde hij zijn stressoren te herkennen en aan te passen aan zijn emoties.

Absolute aanrader voor ouders en pedagogen

Vanaf de geboorte zijn ouder en kind constant met elkaar in communicatie via de verbinding van het zogenaamde interbrein. Deze natuurlijke verbinding zorgt ervoor dat de ouders de inwendige regulatie kunnen verschaffen die een baby nog niet voor zichzelf kan regelen. Ouders passen hun gedrag aan, aan de signalen van de baby. Zo kunnen zij de baby up of down reguleren zoals nodig voor voeden, spelen, leren over de wereld, of rusten en slapen.

Vergroten zelfbewustzijn

Mensen zijn geneigd emoties te onderdrukken die we storend vinden, zowel bij kinderen als henzelf. Dit boek vertelt je wat het verschil is tussen zelfbeheersing en zelfregulatie. Door een kind zelfregulatie te leren, leer je hem zijn aandacht, emoties en handelingen te controleren. Zelfbewust en met vertrouwen. Kortom, een zeer waardevol boek voor ouders en pedagogen. Het is interessant en verhelderend!

Petra Nell – Founder Taal voor Taal

‘Taal voor Taal’ geeft cursussen aan ouders en professionals over communicatie met jonge kinderen. Vanuit de kennis van het kinderbrein, de spraak- en taalontwikkeling én de motorische ontwikkeling. Als communicatiemiddel wordt baby- en kindergebaren ingezet, omdat dit de taal is die jonge kinderen kunnen inzetten voordat zij de gesproken taal kunnen maken.

Zelfregulatie bij kinderen >>  

Petra Nell – Founder Taal voor Taal        ‘Taal voor Taal’ geeft cursussen aan ouders en professionals over communicatie met jonge kinderen. Vanuit de kennis van het kinderbrein, de spraak- en taalontwikkeling én de motorische ontwikkeling. Als communicatiemiddel wordt baby- en kindergebaren ingezet, omdat dit de taal is die jonge kinderen kunnen inzetten voordat zij de gesproken taal kunnen maken.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here