Kleuteronderwijs kan vicieuze cirkel van armoede doorbreken

0
143
kringgesprek

Het verhaal van het Perry Preschool Project is inspirerend en hoopvol voor iedereen die kleuteronderwijs verzorgt of omkadert. Nieuwe resultaten van het experiment tonen een positieve invloed op hele families. Arme kinderen die 40 jaar geleden hieraan meededen doen het ook als volwassenen van middelbare leeftijd beter dan leeftijdgenoten.

Dat blijkt uit onderzoek van James Heckman waarover kleutergewijs.be bericht. Heckman analyseerde de effecten van kleuteronderwijs van hoge kwaliteit op de ontwikkeling van kinderen op korte en lange termijn. De nieuwste resultaten behandelen de levensloop tot 55 jaar en geven ook meer inzicht in de mechanismen achter de positieve effecten.

Bevindingen

Drie belangrijke conclusies komen naar voor:

  1. Kleuteronderwijs heeft een positieve invloed op het leven van de deelnemers

De kinderen van het Perry Preschool Programma hadden betere kansen op werk, een betere gezondheid, en waren minder betrokken bij criminele activiteiten, in het bijzonder bij gewelddadige misdaad. Deze resultaten gelden voor hun levensloop en waren zelfs op de leeftijd van 55 jaar nog zichtbaar. De deelnemers ervaarden ook een positievere thuisomgeving en een betere band met hun ouders gedurende hun kindertijd in vergelijking met de controlegroep, wat hoogstwaarschijnlijk een belangrijke factor was om de verbeterde uitkomsten op volwassen leeftijd te kunnen verklaren.

  1. Er zijn effecten van Perry Preschool op de gezinnen van de deelnemers

Het programma had ook effecten op de eigen kinderen van de deelnemers, evenals op hun broers en zussen. 67% van de kinderen van de deelnemers voltooiden de middelbare school zonder schorsing, 40% van de kinderen van de controlegroep. Ook hadden kinderen van Perry Preschool-deelnemers minder kans om te worden geschorst, verslaafd te raken of te worden gearresteerd. Dit gold voor 60% van de kinderen van de deelnemers vergeleken met 40% van de kinderen van niet-deelnemende gezinnen. De kinderen van de deelnemers vertoonden ook hogere niveaus van voltijdse tewerkstelling (59%) in vergelijking met kinderen van de controlegroepdeelnemers (42%). De effecten waren het sterkst voor jongens en in het bijzonder zonen van mannelijke Perry Preschool-deelnemers.

  1. De familiale context is belangrijker dan de buurt

Zowel kinderen uit de controlegroep als de deelnemers groeiden op in arme en achtergestelde buurten. De Perry-deelnemers slaagden er echter in om stabielere gezinssituaties te creëren als volwassenen. Ze hadden stabielere huwelijken en kregen hun kinderen op iets latere leeftijd, waardoor ze meer middelen en aandacht aan hun kinderen konden geven. Kinderen van Perry Preschool-deelnemers hadden drie keer meer kans om op te groeien met stabiel getrouwde ouders tegen de leeftijd van 18 jaar. Voor de zonen van mannelijke deelnemers was dit zelfs 15 keer meer zo waarschijnlijk. De kinderen van zowel de deelnemers als de controlegroep groeiden op in vergelijkbare arme buurten, dus de intergenerationele effecten zijn waarschijnlijk te wijten aan de stabielere thuisomgeving en de betere financiële middelen die de Perry-deelnemers konden bieden.

Perry Preschool: Intergenerational Effects Toolkit

Bron: kleutergewijs.be

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here