Speldiagnostiek en spelpsychotherapie maken onlosmakelijk onderdeel uit van de jeugdhulpverlening. “Toch worden de vele mogelijkheden op spelgebied lang niet altijd ten volle benut”, weet Eveline Groothoff uit ervaring. “Jammer, want voor hulpverleners is spel bij uitstek de ingang om in contact te treden met de binnenwereld van het jonge kind.” Tijdens dit webinar neemt Eveline je mee in de finesses van spel als taal van kinderen.

Dit webinar is hier na te bestellen om terug te kijken >>

Spelen is voor alle kinderen een natuurlijke bezigheid. “Spel is ook een universeel verschijnsel, je komt het in alle culturen tegen”, vertelt Eveline enthousiast. “Spel komt voor in uiteenlopende vormen. Denk aan verbeeldend spel, bewegingsspel, constructief spel, competitief spel en spel met creatief materiaal.”

Spelprocessen

Binnen het spel als algemeen fenomeen spelen vier processen een rol: de affectieve, cognitieve, interpersoonlijke en oplossingsgerichte processen. “Een affectief spelproces biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om op een veilige manier heftige emoties te uiten. Na de ontlading van woede is het kind meestal rustiger en meer ontvankelijk voor contact. Hierdoor kunnen aanleiding, reden of omstandigheden van de boosheid beter begrepen worden.”

Het ontwikkelen van mentaliseren is een voorbeeld van een interpersoonlijk proces. “Neem een rollenspel of spel met meerdere figuren. Hierin komen de posities en intenties van de gespeelde personages aan bod. Door zowel de ene als de andere figuur te spelen, ontwikkelen kinderen empathie. Naast de eigen positie met verlangens, gedachten en gevoelens krijgt ook de positie van de ander door het spel gestalte. Door rollen te wisselen leert het kind onderscheid te maken in de ‘mental state’ van zichzelf en die van de ander.”

Twee spelfuncties

Spel kan dus meerdere functies vervullen. De twee meest omvattende betreffen het stimuleren van de ontwikkeling en het verwerken van indrukwekkende ervaringen. “In het spel ontstaat er een vanzelfsprekende geboeidheid. Die gerichte aandacht maakt het leren en verwerken van mentale processen mogelijk. Door het herhalen van alledaagse gebeurtenissen krijgt het kind greep op de opeenvolging van standaard handelingen. Zoals opstaan, aankleden en eten. Of winkelen of op bezoek gaan bij de dokter. Wanneer er vervelende zaken gebeurd zijn, dan zien we dat een naar incident keer op keer uitgespeeld wordt. Dit noemen we de helende functie van spel.”

AdvertentieAbonneren op lentenummer

Binnenwereld kind

Juist bij de hulp aan jonge kinderen is het aan te raden om de mogelijkheden van spel volop te benutten. “Maar dit vereist oefening”, waarschuwt Eveline. “Sowieso is het van groot belang dat je op een praktisch-technisch niveau vertrouwd bent met de kracht van spel. Zelf kunnen meespelen is een tweede randvoorwaarde. Het soepel kunnen schakelen tussen praten en spelen en vice verca zorgt ervoor dat het contact maken met het kind makkelijk gaat. Samen kunnen spelen biedt zicht op de binnenwereld van het kind.”

Dé taal van kinderen

Het webinar valt uiteen in twee delen: theorie en praktijk. “De rode draad is de gedachte dat spel dé taal van kinderen is”, benadrukt Eveline “Een taal die makkelijker dan de gewone gesproken taal toegang biedt tot het kind en zijn binnenwereld. Doelgericht, afgestemd en verantwoord mee kunnen spelen gaat niet vanzelf. Het is een vak. Theoretische kennis over die taal is cruciaal om te begrijpen hoe spel werkt en wat het belang ervan is in de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen. Vervolgens is praktische kennis nodig om de vaardigheden te ontwikkelen die het de hulpverlener mogelijk maakt om goed toegerust de spelwereld in te treden.” Eveline adviseert wel om de diverse ontwikkelingsthema’s die horen bij de leeftijdsfase van 0-6 jaar in kaart te brengen. “Dit zal enorm helpen om soepel mee te kunnen spelen en de problematiek van het kind snel te herkennen. Tijdens het webinar ga ik op al deze apsecten in, ook aan de hand van praktische voorbeelden.”

Deelnameprijs: 29,95
Organisatie: IMH Nederland en Vakblad Vroeg

Dit webinar is hier na te bestellen om terug te kijken >>

Over Eveline Groothoff

In het begin van haar loopbaan was Eveline Groothoff als orthopedagoog onder meer werkzaam in de crisisopvang en behandeling van jonge kinderen (0-6 jaar) en adolescenten (12-18 jaar) in specifieke projectgezinnen en gezinshuizen. Als kinder- en jeugdpsychotherapeut was zij verbonden aan de Gezinskliniek van Yulius, een kinder- en jeugdpsychiatrische kliniek
Parallel aan deze praktijkbanen heeft Eveline gewerkt in het universitair en postdoctoraal onderwijs. Zo was zij de laatste twintig jaar bij de RINO Utrecht verbonden als opleider en docent bij spelgerichte opleidingen en cursussen en bij de opleidingen tot k/j psychotherapeut en k/j klinisch psycholoog.

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Advertentie
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan