Recent wetenschappelijk onderzoek naar de Nederlandse en buitenlandse kinderopvang heeft ons meer geleerd over de pedagogische kwaliteit van de kinderopvang, de effecten van kinderopvang op de ontwikkeling van kinderen en de professionalisering van de sector. Dit boek laat zien waar de Nederlandse kinderopvang nu staat en waar nog hiaten zijn in onze kennis.
Verschillende auteurs van de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universiteit Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam vatten in deze publicatie de laatste inzichten samen in dit groeiende onderzoeksterrein. De Nederlandse kinderopvang staat weliswaar centraal, maar wordt gepositioneerd ten opzichte van de kinderopvang in het buitenland.
Thema’s
Centrale thema’s zijn: hoe meten we pedagogische kwaliteit; wat is de kwaliteit van kinderopvang voor baby’s, peuters en kinderen in de basisschool; wat zijn de effecten van opvang op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling; en hoe kunnen we de kwaliteit van de kinderopvang verbeteren?
Studieboek
Het boek is bestemd voor studenten aan pedagogisch-educatieve beroepsopleidingen, studenten pedagogiek en ontwikkelingspsychologie aan universiteiten en diverse professionals in de kinderopvang, brede scholen en integrale kindcentra. Daarnaast is het interessant voor geïnteresseerde ouders en beleidsmakers.
De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief
Harriet Vermeer en Marleen Groeneveld
SWP Uitgeverij
Gerelateerde producten

Meld je aan voor de nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.
"*" geeft vereiste velden aan