Van Louise Marie Leuwers en Steven Gielis
Het grote boek van alle emoties is echt een groot boek met een stevige kaft. Op de voorkant een mooie regenboog met links een donderwolk en rechts een veel lichter wolkje.
De lezer maakt als eerste kennis met ‘Voel’, een poppetje dat wel wat weg heeft van een klein spookje. Hij heeft een voelsprietje op zijn hoofd. Daarna wordt in een welkomstwoord de bedoeling van het boek toegelicht: amen lezen, kijken en praten over emoties.
Alle emoties komen op dezelfde manier aan bod. Eerst een grote plaat over twee pagina’s van het boek. ‘Voel’ in allerlei situaties. Bij de emotie ‘Onzekerheid’ staat Voel voor de spiegel, knijpend in een vetrolletje, je ziet Voel in elkaar gedoken met de handen om de knieën en Voel die op zijn hoofd krabbelt en nadenkt. Daaromheen eenvoudig getekende bergen, struiken en het vergrootglas van de twijfel. Boven de horizon heeft elke tekening prachtige kleuren, onder de horizon is de tekening grotendeels zwart wit. Onder de afbeelding staan wat kijkvragen zoals; Waaraan twijfelt Voel die op zijn hoofd krabbelt? Wat denkt Voel die in de spiegel kijkt? Op de volgende pagina’s lees je uitleg over de emotie, de activiteiten en is er altijd een vraag die het kind kan invullen vanuit zijn eigen gevoel. Zoals bij onzeker; Waarover ben jij weleens onzeker? Er staan wel veertien opties die helpen om duidelijk te krijgen welke ervaringen allemaal horen bij onzeker. Het kind kan de eigen ervaring koppelen aan de emotie. Zo heet het dus als ik iets nieuws ga proberen en het spannend vindt; onzeker. De activiteiten zijn makkelijk uit te voeren. Er zit altijd een beweegactiviteit bij zoals bij onzeker ‘ga voor de spiegel staan en maak positieve bewegingen en zwaai en glimlach’! Een ademhalingsoefening vind je ook bij iedere emotie; ‘adem in en denk bij iedere uitademing iets positiefs over jezelf’.
In het boek komen allerlei emoties aan bod; liefde, boosheid, onzekerheid, blijheid, jaloezie, dankbaarheid, verveling, verdriet, angst en eenzaamheid. Voor jonge kinderen zijn dit grote emoties en nog moeilijk om te bevatten. Met hen kun je ook kiezen voor het lezen van alleen een basis emotie. Er is veel om over te praten, te doen en na te denken. De ene emotie vind ik duidelijker getekend dan de andere maar juist die openheid kan ook ruimte geven voor ieders eigen interpretatie.
Voor kleuters zijn de vragen en activiteiten passend en zelfs voor kinderen tot tien jaar gevende vragen en koppeling met de eigen ervaring altijd mogelijkheid aan te sluiten bij het kind zelf.
Het boek is een mooi middel om kinderen hun emoties beter te leren begrijpen en er hierdoor wellicht wat meer grip op te krijgen. Het is geen voorleesboek met een mooie verhaallijn, maar los te bekijken en lezen emoties. Het boek is geschikt om thuis te lezen maar ook voor professionals die met jonge kinderen werken kan dit boek heel helpend zijn om te gebruiken.
Recensie door:
Christine ten Kate is een bevlogen en veelzijdige professional in de kinderopvang- en onderwijssector. Al jarenlang zet zij zich in de sector in als zelfstandig trainer en docent in het MBO. Vanuit haar expertise leidt ze pedagogisch professionals op, geeft zij trainingen zoals VVE Piramide, Speels Leren en Top BSO en ontwikkelt ze lesmateriaal.
Haar missie is: pedagogisch professionals begeleiden zodat zij vanuit kennis en deskundigheid kinderen een veilige, liefdevolle en stimulerende omgeving kunnen bieden.

