Steeds meer wordt duidelijk dat de ontwikkeling van mensen niet statisch maar dynamisch verloopt en van kwaliteit kan verschillen. In deze cursus kijken we vanuit het gedachtegoed van de levenslooppsychologie en Infant Mental Health naar de ontwikkeling van kinderen tot 6 jaar. Wanneer ontwikkelt een kind zich gezond en wanneer is er reden tot zorg? Wat zijn ontwikkelingsmijlpalen? Hoe kun je een haperende ontwikkeling weer laten stromen? Welke interventies kunnen er ingezet worden vanuit spel?
In deze cursus komen de 3 concepten van IMH, ontwikkelingspsychologie en levenslooppsychologie bij elkaar en worden toegespitst op de eerste levensjaren van het jonge kind. Dat is de basis om nog beter de wereld vanuit het jonge kind te zien en te leren begrijpen. De invloed van mijlpalen, gezonde groei, ontwikkeling en spel leren zien is de basis die ieder mens in eigen context doormaakt. Wat heeft invloed op de ontwikkeling? Wat zijn de ontwikkelingsmijlpalen? Hoe zie je dat een ontwikkeling hapert en hoe kun je deze weer laten stromen? De mens is dynamisch en zo ook zijn/haar ontwikkeling.
In de ontwikkelingspsychologie staan de ontwikkelingslijnen/-mijlpalen in de ontwikkeling van jonge kinderen en jeugdigen centraal. Fasetheorieën gaan ervan uit dat de ene fase logischerwijs voortbouwt op de kennis, inzichten en vaardigheden die in een vorige fase verworven zijn. Binnen de levenslooppsychologie wordt elke levensfase geplaatst en bestudeerd vanuit de plek die het heeft binnen de gehele levensloop van een individu. De bril die daarbij opgezet wordt, is er een van een mens die vanaf baby tot graf actief bezig is een eigen levensloop te creëren. In elke fase maakt hij/zij zich vaardigheden eigen om dat te realiseren, waarbij de opeenvolgende fases niet los staan van elkaar.
Tijdens de cursus gaan we in op de algehele ontwikkeling van het jonge kind (tot 6 jaar) en op de bijpassende spelontwikkeling in het bijzonder. Wat is spel nu eigenlijk, hoe verloopt de spelontwikkeling van een jong kind en wat zie je nu eigenlijk wanneer je een spelobservatie bij een jong kind (en opvoeder) uitvoert? Welke interventies kun je, eventueel samen met opvoeders, inzetten om de spelontwikkeling van het jonge kind te bevorderen. Het idee is om kennis te maken met spel ten aanzien van de gezonde ontwikkeling van het jonge kind vanuit een praktische insteek waarbij ook veel geoefend wordt. Deze cursus is een praktische cursus met veel oefening en koppeling naar de praktijk.
Zwangerschap en geboorte
Aangeleerd versus aangeboren
Gezonde ontwikkeling van conceptie tot 6 jaar
Ontwikkeling: cognitief, sociaal-emotioneel, fysiek, spel
Specifieke ontwikkeling van regulatie, emoties, fantasie en agressie
Wat als de ontwikkeling achterblijft: impact op omgeving, ouders en ouder-kindrelatie
Hoe ontstaan zorgen over gedrag in de ontwikkeling, zoals slapen, huilen, woedebuien, zindelijkheid, regulatie of eten?
Wat is je Port of Entry en hoe bepaal je die?













