Op dit moment is er binnen de kinderopvang veel aandacht voor de vraag of het aantal kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte is gegroeid. We kunnen ons ook afvragen of onze pedagogiek in het begeleiden van de ontwikkeling van kinderen tekortschiet: kunnen we nog wel omgaan met de verschillende ondersteuningsbehoeften van kinderen? Pedagogisch professionals ervaren een hoge werkdruk en handelingsverlegenheid. Of spelen er andere, maatschappelijke, factoren een rol, zoals het vastlopen van de jeugdzorg en de personeelstekorten in de kinderopvang. De professionals waarschuwen voor een nieuwe vorm van stigmatisering en uitsluiting van kinderen wat grote invloed zal hebben op hun zelfbeeld en ontwikkelingskansen.
Wat is onze visie op diversiteit en inclusie binnen deze context en hoe gaan wij daar in de dagelijkse praktijk mee om?
Sprekers
- Buitenland wetenschap:
In dit seminar geeft Jochen Devlieghere, hoogleraar Gezinspedagogiek aan de Universiteit Gent, een introductie op het thema Zorgkinderen. Prof. Devlieghere doet onderzoek naar de rol van kinderopvang in en inclusieve samenleving. Buitenland/visie/praktijk. - Buitenland praktijk:
Kati Nguimba van de Berlijnse kinderopvangorganisatie Kindergarten City Berlin geeft een toelichting op de keuze voor volledig inclusieve kinderopvang en de samenwerking met de gemeente Berlijn. - Nederland/visie/praktijk:
Nikita Hermans, Teammanager Zorgteam Kober, legt uit hoe de Kober-kinderopvang vanuit een duidelijke visie, praktisch en organisatorisch vormgeeft aan de extra ondersteuningsbehoefte van kinderen. - Carienke de Jong, Orthopedagoog & Teamleider Zorg, vertelt hoe kinderopvangorganisatie KindeRdam de zorgstructuur heeft ingericht en welke keuzes in de praktijk gemaakt zijn voor de plusopvang.
Doelgroep
Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.
Voor meer informatie, klik hier