Categorieen

AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief

Nieuws

4 van de 4 resultaten

Datum: 14-06-2024
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Seminar | Spel / Spelen

Muziek maken is een belangrijk onderdeel van het leven. Iedereen heeft van nature aanleg om van muziek te kunnen genieten, het raakt en prikkelt verschillende aspecten van je wezen: emoties, beweging, je denken en taal, culturele identiteit en sociale relaties. 

Vanaf jonge leeftijd ligt de muzikale taal al klaar bij kinderen. Waar moeten en kunnen wij in de kinderopvang, BSO en het basisonderwijs muziek van maken? Daar richt dit seminar zich op:

  • Welke rol speelt muziek in de brede, sociaal-culturele ontwikkeling van kinderen en wat is dit licht ‘inclusieve pedagogiek’.
  • Welke interesses en behoeften hebben kinderen van nu, dus ook Tiktok-dansjes, Youtube-shorts en apps waarmee je zelf muziek kunt maken of dj kan zijn? Hoe kunnen we daarop inspelen?
  • Muziek speelt een rol in de sociaal-culturele verhoudingen binnen onze maatschappij. Muziek verbindt, maar het is ook een onderdeel van de verschillen die kinderen aan sociaal en cultureel kapitaal meekrijgen in hun opvoeding. Hoe zit dat en welke kansen zijn er als het gaat om verbinding, kansengelijkheid en inclusie?
  • Waarom doen we eigenlijk zo weinig met muziek?

Doelgroep

Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieGlossy bestellen
Datum: 14-06-2024
Tijd: 09:00 - 13:00
Locatie: Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
Seminar | Spel / Spelen

Muziek maken is een belangrijk onderdeel van het leven. Iedereen heeft van nature aanleg om van muziek te kunnen genieten, het raakt en prikkelt verschillende aspecten van je wezen: emoties, beweging, je denken en taal, culturele identiteit en sociale relaties. 

Vanaf jonge leeftijd ligt de muzikale taal al klaar bij kinderen. Waar moeten en kunnen wij in de kinderopvang, BSO en het basisonderwijs muziek van maken? Daar richt dit seminar zich op:

  • Welke rol speelt muziek in de brede, sociaal-culturele ontwikkeling van kinderen en wat is dit licht ‘inclusieve pedagogiek’.
  • Welke interesses en behoeften hebben kinderen van nu, dus ook Tiktok-dansjes, Youtube-shorts en apps waarmee je zelf muziek kunt maken of dj kan zijn? Hoe kunnen we daarop inspelen?
  • Muziek speelt een rol in de sociaal-culturele verhoudingen binnen onze maatschappij. Muziek verbindt, maar het is ook een onderdeel van de verschillen die kinderen aan sociaal en cultureel kapitaal meekrijgen in hun opvoeding. Hoe zit dat en welke kansen zijn er als het gaat om verbinding, kansengelijkheid en inclusie?
  • Waarom doen we eigenlijk zo weinig met muziek?

Doelgroep

Pedagogisch beleidsmedewerkers, managers, bestuurders, beleidsmakers die werken op het terrein van kinderopvang (0-4 jarigen), BSO en basisonderwijs (4-12 jarigen) en cultuureducatie.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 26-04-2024
Tijd: 13:30 - 17:00
Locatie: Eco Café, Antwerpen
Baby | Seminar | Zwangerschap

De voorbije jaren zijn ‘de eerste 1000 dagen’ een echt begrip geworden. Beleidsmakers, opiniemakers en organisaties: allen hebben ze er aandacht voor! Steeds meer raken we vertrouwd met het inzicht dat er zich, vanaf de conceptie tot ruwweg het tweede levensjaar, van alles voltrekt in en rond het lichaampje van een kind. Van de hersen- tot de sociale en emotionele ontwikkeling: wat er (niet) gebeurt tijdens de eerste levensfase kan de gezondheid en het welzijn van iemand op latere leeftijd sterk beïnvloeden.

Maar samen met de interesse komt ook de polemiek. Is het discours rond vroegkinderlijke zorg een helder betoog over hoe de start voor jonge kinderen en hun families er hoort uit te zien, of komen we in een vervreemdend opbod terecht? Moeten ouders zich vooral zélf aangesproken voelen over wat hen te doen staat, of hebben we oog voor de risico’s van maatschappelijke ongelijkheid? Is de impact van ‘het begin’ een goede voorspeller voor ‘de toekomst’, of leidt determinisme tot druk en tunnelvisie?

Als pedagogen geloven Philippe Noens en Stefan Ramaekers in het publieke debat. Ze vroegen daarom aan academici en professionals vanuit verschillende achtergronden en engagementen wat er volgens hen op het spel staat en werkten samen met de Interactie-Academie een bijzondere editie uit van het Systeemtheoretisch Bulletin. Op het seminarie van 26 april wordt dit ‘Strijdschrift’ aan u voorgesteld. Het wordt ongetwijfeld een namiddag van wikken en wegen, met bezorgdheden, knooppunten en boeiende aanbevelingen!

Voor meer informatie over dit evenement van de Interactie Academie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieGlossy bestellen
Datum: 26-04-2024
Tijd: 13:30 - 17:00
Locatie: Eco Café, Antwerpen
Baby | Seminar | Zwangerschap

De voorbije jaren zijn ‘de eerste 1000 dagen’ een echt begrip geworden. Beleidsmakers, opiniemakers en organisaties: allen hebben ze er aandacht voor! Steeds meer raken we vertrouwd met het inzicht dat er zich, vanaf de conceptie tot ruwweg het tweede levensjaar, van alles voltrekt in en rond het lichaampje van een kind. Van de hersen- tot de sociale en emotionele ontwikkeling: wat er (niet) gebeurt tijdens de eerste levensfase kan de gezondheid en het welzijn van iemand op latere leeftijd sterk beïnvloeden.

Maar samen met de interesse komt ook de polemiek. Is het discours rond vroegkinderlijke zorg een helder betoog over hoe de start voor jonge kinderen en hun families er hoort uit te zien, of komen we in een vervreemdend opbod terecht? Moeten ouders zich vooral zélf aangesproken voelen over wat hen te doen staat, of hebben we oog voor de risico’s van maatschappelijke ongelijkheid? Is de impact van ‘het begin’ een goede voorspeller voor ‘de toekomst’, of leidt determinisme tot druk en tunnelvisie?

Als pedagogen geloven Philippe Noens en Stefan Ramaekers in het publieke debat. Ze vroegen daarom aan academici en professionals vanuit verschillende achtergronden en engagementen wat er volgens hen op het spel staat en werkten samen met de Interactie-Academie een bijzondere editie uit van het Systeemtheoretisch Bulletin. Op het seminarie van 26 april wordt dit ‘Strijdschrift’ aan u voorgesteld. Het wordt ongetwijfeld een namiddag van wikken en wegen, met bezorgdheden, knooppunten en boeiende aanbevelingen!

Voor meer informatie over dit evenement van de Interactie Academie, klik hier

Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieAbonneer je op onze gratis nieuwsbrief
Datum: 16-11-2023
Tijd: 14:00 - 17:30
Locatie: Teaching Lab van de TU Delft
Seminar | Spel / Spelen

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen heel gebruikelijk. Maar hoe bereik je daarin kwaliteit en diepgang? Co-design biedt een nieuwe aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en mensen die met kinderen werken hun voordeel kunnen doen.
In dit Speelforum maken we kennis met werkvormen die kinderen helpen hun creativiteit in te zetten, ideefixatie te overwinnen en elkaar inspirerende feedback te geven. Deze werkvormen zijn gebaseerd op recent onderzoek en maken deel uit van een toolkit voor co-design in het basisonderwijs.

We bespreken ook de opbrengsten van co-design met kinderen. Die doen zich niet alleen voor bij het eindontwerp, maar gedurende het hele proces. Hoe kun je die kleine parels van ideeën en inzichten gedurende het proces opmerken en vastleggen? Hoe kun je werken op het abstractieniveau van kinderen, vervolgens zelf de resultaten interpreteren en er de grotere thema’s uit destilleren?

De ontwerpvaardigheden die kinderen ontwikkelen zijn nauw verwant aan bredere 21e-eeuwse vaardigheden. Een grote kans voor onderwijs, kinderopvang en jeugdwerk.

Voor meer informatie, klik hier

Datum: 11-05-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Seminar

Een online inspiratiesessie voor de professionals die werken met kinderen in een zorg- of therapeutische setting. Denk aan jeugdverpleegkundigen, (ortho)pedagogen, opvoedondersteuners, logopedisten, psychologen, kindercoaches. We gaan dan aan de slag met de achtergrond van ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid, wat kunnen signalen en gedragingen zijn en waarom is signalering van belang.

Voor meer informatie, klik hier

Aanmelden kan door te mailen naar mirjam@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

 

  • Deel dit evenement
Startdatum:
14-06-2024
Einddatum:
14-06-2024
Tijd:
09:00 - 13:00
Locatie:
Zalen van Zeven, De Tuinzaal, Bollenhofsestraat 138-A, Utrecht
AdvertentieGlossy bestellen
Datum: 11-05-2023
Tijd: 00:00 - 00:00
Locatie: online
Ontwikkeling / Ontwikkelingsprobleem | Seminar

Een online inspiratiesessie voor de professionals die werken met kinderen in een zorg- of therapeutische setting. Denk aan jeugdverpleegkundigen, (ortho)pedagogen, opvoedondersteuners, logopedisten, psychologen, kindercoaches. We gaan dan aan de slag met de achtergrond van ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid, wat kunnen signalen en gedragingen zijn en waarom is signalering van belang.

Voor meer informatie, klik hier

Aanmelden kan door te mailen naar mirjam@expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl

 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan