Agenda

Sensitief werken tijdens de eerste 1000 dagen. Hoe doen we het?

Datum: 25 september 2020

Tijd: 10.00 uur tot 16.30 uur

Locatie: Online

Er is momenteel veel aandacht voor de eerste 1000 dagen in het leven en het voorkomen van gezondheidsverschillen in die levensfase. Werk jij in de geboortezorg, in de jeugdgezondheidszorg of werk je samen met gezinnen en zwangere vrouwen in het sociaal domein….dan is je dat vast niet ontgaan. We willen meer kinderen in Nederland een […]

Eendaagse training ‘Hechting in de praktijk’

Datum: 29 september 2020

Tijd: 10.00 uur tot 16.00 uur

Locatie: Houten

Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen als zij zich prettig en veilig voelen. Faalangstig, klampend, overactief, extreem teruggetrokken of te vrij gedrag kan verband houden met een (nog) onveilige gehechtheid. In deze training kijken we door een ‘hechtingsbril’ naar ingewikkeld gedrag bij kinderen. Aan de hand van theorie, casuïstiek en videobeelden krijgt u inzicht in de […]

Passend onderwijs is inmiddels een ingeburgerd begrip, maar dit vraagt ook om passende opvang. Kinderopvang en onderwijs hebben immers een zorgplicht voor álle jonge kinderen, al dan niet met beperkingen of stoornissen. Wat betekent dit in de praktijk van alledag voor de direct betrokkenen? Op dit punt bestaan nog veel witte vlekken en onzekerheden. Voor VROEG reden […]

Cursus: Afname en scoring van Attachment Story Completing Task

Start datum: 1 oktober 2020 - Eind datum: 19 november 2020

Tijd: 13.30 uur tot 17.00 uur

Locatie: Utrecht

De Attachment Story Completion Task (ASCT) is te gebruiken als onderdeel van een cliëntenvolgsysteem bij de behandeling van kinderen en volwassenen met een verstandelijke beperking (mentale leeftijd 4 tot 10 jaar) om sociale en emotionele problematiek in kaart te brengen. Het heeft als doel om representaties zichtbaar te maken die kinderen en volwassenen met een […]

Webinar Ruimte voor jongens

Start datum: 1 oktober 2020 - Eind datum: 29 oktober 2020

Tijd: 9.30 uur tot 12.30 uur

In de kinderopvang werken vooral vrouwen. Zij vinden het soms lastiger om met jongens en ‘jongensachtig’ gedrag om te gaan. Jongens zijn vaker luidruchtig, bewegelijk en uitdagend en dat kunnen pedagogisch medewerkers al snel als storend en vervelend ervaren. Jongensgedrag wordt dan ook vaak gecorrigeerd en afgekeurd. Toch is het heel belangrijk dat ook jongens zich thuis voelen […]

Basiscursus Infant Mental Health

Start datum: 2 oktober 2020 - Eind datum: 9 oktober 2020

Tijd: 9.30 uur tot 16.45 uur

Locatie: Amsterdam WTC Zuidas Business & Conference Center Amsterdam

In deze tweedaagse cursus wordt aandacht besteed aan de IMH visie en recent wetenschappelijk onderzoek naar de vroege ouder-kindrelatie. Aan de hand van casuïstiek en videomateriaal wordt geoefend met het nauwkeurig kijken en beoordelen van de ouder-kind interactie met als doel een ingang te vinden voor hulp aan ouder en kind te samen. Voor meer informatie, […]

Studiedag Words and Pictures

Datum: 6 oktober 2020

Locatie: BCN Amsterdam Arena

Sommige kinderen hebben te maken met ingrijpende levensgebeurtenissen; ze zijn mishandeld of misbruikt, getuige geweest van huiselijk geweld of één van de ouders wordt ernstig ziek. Er kan sprake zijn (geweest) van een uit-huis-plaatsing, korte of langere tijd wonen in een pleeggezin, een opname of detentie van een ouder of (complexe) echtscheiding. Vaak krijgen kinderen […]

AIT Landelijke VIB-dag ziekenhuizen

Datum: 6 oktober 2020

Tijd: 9.30 uur tot 16.30 uur

Locatie: Auditorium, St. Antoniusziekenhuis, Nieuwegein

Op 6 oktober 2020 vindt er weer een landelijke VIB-dag voor de ziekenhuizen plaats. Het belooft een interessante dag te worden, met maar liefst 6 lezingen, waaronder “VIB in het ziekenhuis met chronisch zieke kinderen” van Marga Sibbing (AMC/VU Amsterdam) en “Inzet VIB op de kraamafdeling” van Trudy de Jonge (JBZ, Den Bosch). Voor meer […]

Congres Kleuterjongens

Datum: 8 oktober 2020

Tijd: 9.30 uur tot 16.00 uur

Locatie: Antropia, Cultuur- en Congrescentrum, Driebergen-Zeist

Kleuterjongens en -meisjes ontwikkelen zich anders en verschillen daarom in leerbehoeften en gedrag. Zo zijn kleuterjongens vaak drukker, stoeien ze meer met elkaar en haken sneller af bij verbale instructies. Met welke motorische verschillen tussen jongens en meisjes houd je rekening in groep 1 en 2? Hoe combineer je ruimte en vrijheid voor jongens met […]

Workshop Speel, leer en communiceer

Datum: 26 oktober 2020

Tijd: 10.00 uur tot 15.30 uur

Locatie: Haarlem

Spelen is dé manier om de ontwikkeling van een kind met autisme te stimuleren. De motivatie van een kind is het uitgangspunt en biedt talloze leermogelijkheden. In de workshop Speel, leer en communiceer, gebaseerd op het gelijknamige boek van Ariane Flesseman, leer je een aanpak waarmee je een kind met autisme spelenderwijs kan leren communiceren. […]