Wiskundeknobbel onder jongen en meisjes op kleuterleeftijd gelijk

0
552
Twee kleuters oefenen met telraam

Jongens en meisjes hebben als kleuter evenveel wiskundig talent. Dat blijkt uit een onderzoek van de KULeuven bij 400 Vlaamse kleuters in 17 scholen. Toch doen jongens het op het einde van de lagere school systematisch beter dan meisjesDe oorzaak ligt mogelijk in bepaalde stereotypen.

De onderzoekers gingen na of jongens misschien van nature meer aanleg hebben voor wiskunde. Maar dat blijkt niet het geval. Jongens en meisjes hebben als kleuter evenveel wiskundig talent. “In onze studie zagen we geen enkel verschil tussen jongens en meisjes in de kleuterschool wat betreft wiskundige vaardigheden”, vertelt professor Bert De Smedt (KULeuven).

Wiskundige testen

Het team van professor Bert De Smedt onderwierp de 400 vier-en vijfjarige kleuters aan verschillende wiskundige testen. Deze varieerden van het tellen van voorwerpen, het benoemen van cijfers en het ordenen van getallen tot het maken van eenvoudige rekensommen.

De conclusie is heel duidelijk. “De resultaten tonen aan dat kinderen in de tweede kleuterklas al over veel wiskundige vaardigheden beschikken”, aldus professor De Smedt. “Individueel zijn er wel degelijk grote verschillen, maar voor geen enkele van de acht onderzochte taken is er een verschil tussen jongens en meisjes vastgesteld. De gemiddelde scores liggen erg dicht bij elkaar. Dat jongens vaker de eindtermen voor wiskunde halen, is dus niet het gevolg van een verschil in aangeboren vaardigheden.”

Stereotype

Wat is dan wel de oorzaak van de verschillen in wiskunderesultaten tussen jongens en meisjes op het einde van de lagere school? Een mogelijke verklaring is dat bepaalde stereotype een rol spelen, zegt De Smedt. “Bijvoorbeeld het idee dat meisjes minder interesse zouden hebben in wiskunde . Onbewust kunnen deze veronderstellingen leiden tot lagere verwachtingen ten aanzien van meisjes, met minder goeie resultaten voor wiskunde als gevolg.”

De Smedt pleit er dan ook voor om bewuster om te gaan met deze stereotypen, zowel in het onderwijs als in de opvoeding. “Aangezien jongens en meisjes evenveel aanleg voor wiskunde hebben, moet de interesse voor het vak bij hen in gelijke mate worden aangewakkerd “, stelt hij.

Voorspellende waarde

Met het Wis & Co-project onderzoeken wetenschappers van de KU Leuven de ontwikkeling van wiskundige competenties bij jonge kinderen. “Het is belangrijk om al op jonge leeftijd een beeld te krijgen van deze vaardigheden”, zegt professor Bert De Smedt van de Onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek. “Uit eerder onderzoek weten we namelijk dat de vroege wiskundeontwikkeling een grote voorspellende waarde heeft voor het latere inkomen en de levenskwaliteit.”

De studie “Gender equality in four- to five-year-old preschoolers’ early numerical competencies” door Merel Bakker, Joke Torbeyns, Nore Wijns, Lieven Verschaffel en Bert De Smedt is gepubliceerd in de journal Developmental Science. 

Bronnen: kuleuven.be /  vrt.be 

 

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here