De Waterbox is ontwikkeld om ouders met een lage sociaaleconomische status (SES) optimaal te stimuleren om hun baby van 6-12 maanden water te geven. De cadeaubox, nu nog een prototype, bevat onder meer een drinkbeker en informatie over water drinken. De box is ontworpen om op het consultatiebureau af te geven en thuis te gebruiken.

Het lectoraat Publab van Hogeschool Utrecht heeft de werking van de Waterbox op het consultatiebureau en bij de ouders thuis onderzocht. Het onderzoek richtte zich op het identificeren van aanknopingspunten voor doorontwikkeling van de Waterbox. De resultaten geven acht concrete aanknopingspunten om de box door te ontwikkelen.

Onderzoeksbevindingen

Op het consultatiebureau
Voor alle professionals bleek water drinken een belangrijk thema, waar aandacht aan besteed wordt tijdens het consult. Professionals gebruikten verschillende frames om het doel van de box te illustreren aan de ouder(s): water drinken opbouwen, uitproberen, vervangen of afbouwen. Ook verschilden de daaraan gekoppelde gedragsdoelen. Die waren abstract (“begin maar met water geven”), of concreet (“vervang sap door water”). Of er wel of niet een gesprek ontstond met de ouder over water drinken, leek samen te hangen met de framing van de professional.

Bij de ouders thuis
De ouders waren positief over de Waterbox. Het werd gezien als een leuk cadeau. Ouders lijken goed te weten dat water gezond is, maar hebben niet altijd door wat ongezond is (“in roosvicee zit geen suiker; juist fruit”), of hebben eigen oorzaak-gevolg theorieën (“van water krijgt het kind meer slijm”).

In de praktijk zagen de onderzoekers dat de Waterbox de wil om water te geven versterkt, maar dat betekent niet dat er minder suikerhoudende dranken gegeven worden. Ouders hebben daar hun eigen redenen voor. Zij vinden zelf bijvoorbeeld alleen water ook niet lekker, of ze zijn bang dat hun kind niet voldoende binnenkrijgt. Ouders reageerden uiteenlopend op de vraag of de Waterbox hen geholpen heeft met het geven van water. Zij zeiden bijvoorbeeld van niet, omdat ze al water gaven. Of juist van wel, omdat er vaste momenten voor water geven zijn geprikt.

Resultaten

Op basis van alle inzichten die tijdens het onderzoek zijn opgedaan zijn concrete aanknopingspunten voor doorontwikkeling van de Waterbox geïdentificeerd. Zo richt de Waterbox zich op het creëren van een nieuwe gewoonte in plaats van op het afleren van een bestaande gewoonte. Verder benadrukt de box dat water gezond is, maar speelt ze niet in op onjuiste oorzaak-gevolg theorieën die ouders soms hebben. Daarnaast zit er nog geen feedback of beloningselement in de Waterbox. Ook speelt de sociale omgeving van de ouders nog geen rol bij de Waterbox, terwijl die wel van invloed is op het gedrag van de ouders.

Meer weten over de bevindingen? Zie hier een overzicht in vorm van een customer journey.

Het lectoraat werkte voor dit project samen met diverse partners: GGD West-Brabant, GGD Hart voor Brabant, gemeente Breda, Sport Expertise Centrum Oss en consultatiebureaus Noorderlicht Breda, Hooghout Breda, Rompertsebaan Den Bosch, Palmboomstraat Den Bosch en Anton Jurgenshuis Oss.

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan