Voorlezen en praten in baby- en peuterperiode vergroot succes op middelbare school

0
9975

Voorlezen aan peuters helpt hen om hun intelligentie en denkvaardigheden te vergroten. Hetzelfde geldt voor het voeren van ‘gesprekken’. De meerwaarde is zelfs een decennium later nog meetbaar.

Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek dat is gepubliceerd in Pediatrics. Het onderzoek toont aan dat hoe meer  conversatiemomenten er gedurende de dag plaatsvinden, hoe beter pubers op IQ-tests scoren die taalvaardigheden en denkvaardigheden meten op de middelbare school.

Interactie

Volgens hoofdauteur van het onderzoek Jill Gilkerson, directeur bij de LENA Foundation in Boulder (Colorado), maakt het niet uit of het kind echte woorden gebruikt. Het gaat erom dat het de kans krijgen om te reageren.” Ouders moeten zich bewust zijn van het belang van interactie met kinderen, ook al zijn ze nog heel jong. Hoe meer interactie, hoe beter. Zij en haar team wilden zien of op zeer jonge leeftijd interactief praten de prestaties op de middelbare school beïnvloedt.

Aanpak onderzoek

De eerste fase van het onderzoek begon in 2006 met bijna 150 gezinnen uit de regio Denver (Amerika) toen de kinderen tussen de 2 en 36 maanden oud waren. Met behulp van taalanalysesoftware zijn de interacties gedurende de dag vastgelegd. Een half jaar lang registreerde de software gedurende één dag per maand 12 uur aan activiteit.

De taal- en denkvaardigheden van de kinderen werden vervolgens nog een keer onderzocht op de leeftijd van 9 en 14 jaar. Hieruit bleek dat het aantal interacties tussen de 18 en 24 maanden met name van invloed is op de intelligentie en het denkvermogen op middelbare schoolleeftijd: 14 tot 27 procent van de verschillen in IQ, taalvaardigheid en denkvaardigheden zijn hieruit te herleiden.

Indrukwekkend

William Bryson-Brockmann, hoofd kindergeneeskunde NYU Winthrop Hospital, verbaast zich niet over de uitkomst van het onderzoek. “De periode van 18 tot 24 maanden is een cruciaal moment in de ontwikkeling. Kinderen beginnen dan echt taal te ontwikkelen.” Hij noemt het indrukwekkend dat ook uit het onderzoek blijkt dat het gezinsinkomen er niet toe doet. “Als je meer tegen je kind praat en meer conversaties hebt, is er een sterke correlatie met het latere IQ, taalvaardigheden en denkvaardigheden. Praten en lezen met je kinderen maakt een verschil wanneer ze op de middelbare school zitten.”

Beide experts bevelen ten stelligste aan om voor te lezen. “Als je aan het lezen bent, ga je waarschijnlijk conversatiegewijs heen en weer met je kinderen, een boek laat je iets beleven.” Gilkerson voegt hieraan toe dat gesprekjes met jonge kinderen eveneens belangrijk zijn.

Talking to Baby Might Boost Middle School Success >

Vertaling: Vakblad Vroeg

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here