Recensie ´Spelenderwijs verbinden en hechten’ door Zoë Kempe
Kinderen leren en ontwikkelen zich via de ervaring en via spel. ´Spelenderwijs verbinden en hechten´ is een inspirerend boek dat meer dan 100 verschillende spelideeën bevat die allemaal gericht zijn op het creëren van een verbinding met het jonge kind. Het geeft treffend aan dat iedere dag een paar spelletjes spelen, liefst op een vast tijdstip, meer effect op het bevorderen van de hechting heeft dan een keer per week drie kwartier bij de therapeut.
De auteur, Micheline Mets, heeft zich in de loop van de jaren ontwikkeld tot speltherapeute en is onder andere werkzaam met kinderen waarbij sprake is van ingewikkelde hechtingsproblematiek. Haar praktijkervaringen heeft ze nu samengevoegd in dit boek, om zo ook andere therapeuten te inspireren om spelenderwijs het hechtingsproces te bevorderen.
Theoretische basis
Via hun zintuigen leren kinderen zowel zichzelf, als de wereld om hen heen kennen. Het is van belang dat kinderen thuis raken in hun lichaam en een veilige verbinding aan kunnen gaan met zichzelf en anderen. Het eerste deel van het boek zet een theoretische basis neer waarop spelletjes gebaseerd zijn. Micheline Mets heeft hierin inzichten vanuit de Theraplay, de hersenwetenschappen, het vrije school onderwijs en eigen praktijkervaringen gecombineerd. Er wordt uitleg gegeven over gehechtheid, over thuisraken in je lichaam, de ontwikkeling van de hersenen en de invloed van de omgeving hierop. Ook is er uitgebreid aandacht voor de attitude van de therapeut en worden er handige tips en adviezen gegeven.
Praktisch
Bij de spelletjes die worden beschreven, staat steeds aangeduid vanaf welke leeftijd het geschikt is, het aantal deelnemers, benodigde materialen, het zintuig dat wordt aangesproken en op welke dimensie vanuit de Theraplay het een beroep doet (betrokkenheid, structuur, verzorging en uitdaging). De meeste spellen zijn zeer eenvoudig toe te passen. Een groot aantal spellen is bij de meesten waarschijnlijk al wel bekend, zoals het tekenen van een weerbericht op de rug of van Oudhollandse liedjes zoals zagen, zagen, wiede wiede wagen. Door hier een therapeutische werking aan te koppelen, krijgen deze spellen meer diepgang en een nieuwe betekenis in het licht van gehechtheid. Contact maken via spel staat centraal.
Ruimte voor eigen invulling
Dit boek is zeer bruikbaar in de praktijk, al zijn niet alle spelletjes in iedere setting even geschikt. Fijn hierbij is dat Micheline ruimte geeft aan eigen invulling en creativiteit: ze moedigt de lezer aan om de spellen vooral naar eigen inzicht in te zetten en aan te passen. De spellen zijn zowel toepasbaar voor ouders als binnen de therapeutische setting. Ze moedigt opvoeders aan om via spel aan te sluiten bij de belevingswereld van het jonge kind, om zo de gezonde ontwikkeling en veilige hechting te bevorderen.
Speladviezen
Aan het eind van het boek is een surplus opgenomen, met daarin onder andere tips om in verbinding te blijven, het belang van uitademen, de kracht van wandelen en dergelijke. Kortom, een zeer uitgebreid, mooi boek om in de kast te hebben staan als je werkt met jonge kinderen en hun ouders.
Spelenderwijs verbinden en hechten >>
Zoë Kempe is Beeldend Therapeut en Orthopedagoog en werkzaam binnen de SGGZ Kind en Jeugd. Zij behandelt kinderen van verschillende leeftijden met uiteenlopende problematiek (angst, stemming, ADHD, ASS, hechting, et centera) en hun ouders. In de behandelingen combineert ze CGT met creatieve technieken en mindfulness.