De gesprekstool ENGAGE maakt het gesprek met ouders over de communicatieve redzaamheid van hun kind met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) visueel en overzichtelijk. Dit leidt bij de ouder en logopedist tot meer inzicht in de communicatieproblemen van het kind en draagt bij aan de betrokkenheid van ouders bij de behandeling.
ENGAGE is een uitkomst voor logopedisten die werken met jonge (2-8 jaar) kinderen met TOS en hun ouders. Met de tool kunnen logopedisten een gesprek voeren over de hulpvraag van ouders voor hun kind. Volgende stap is dan om samen met ouders participatiedoelen op te stellen en te evalueren.
Boom met blaadjes
De tool heeft de vorm van een boompje. Op de blaadjes staat uitleg over verschillende aspecten van communicatieve participatie. De boom is een visualisatie van groei en ontwikkeling: het blaadje hoog in de boom betekent dat ouders zich geen zorgen maken over dat specifieke aspect.
Je bespreekt eerst op welk gebied en in welke situatie het kind problemen ondervindt, zoals graag communiceren, zelf begrepen worden, anderen begrijpen of taal gebruiken in gesprekken. Vervolgens vraag je dit verder uit met behulp van de onderwerpen die op magneethoudende blaadjes staan. De ouders prioriteren de hulpvraag met behulp van een boompje waar ze de blaadjes in ophangen. Dit geeft een beeld van de sterkere en zwakkere kanten van de communicatieve redzaamheid van het kind. Daarna stel je samen met de ouder een participatiedoel op dat past bij de hulpvraag en geeft de ouder op een 10-puntsschaal hoe goed dit gaat bij aanvang van de behandelperiode. Na afloop van de behandelperiode evalueer je met de ouder het doel en kun je zien of de vooruitgang in het dagelijks leven klinisch relevant is. Zo ondersteunt de tool je bij het samen met ouders opstellen en evalueren van een participatiedoel voor hun kind.
Presentatie, filmpje en projectpagina
Ingrid Singer, promovendus Lectoraat Logopedie Hogeschool Utrecht, vertelt in een overzichtelijke presentatie hoe de tool is ontwikkeld en hoe die kan worden gebruikt in de praktijk: klik hier. Zij legt ook de werking nog uit in een filmpje, klik hier.
Informatie over de tool staat verder op de projectpagina van de HU-website, klik hier.
De resultaten van deze exploratieve studie zijn gepubliceerd in het septembernummer van het Nederlands Tijdschrift voor Logopedie.
Over ENGAGE
ENGAGE is, met behulp van subsidie van FNO, ontwikkeld in een co-creatie tussen logopedisten, onderzoekers van het HU lectoraat Logopedie en HU designers. De tool is getoetst op gebruik met ouders die de tool positief waarderen. Logopedisten zijn geïnterviewd over hun ervaringen met het samen opstellen van doelen.
Bronnen: fnozorgvoorkansen.nl /k2-publisher.nl