Recensie ‘Liefde voor letters en lezen. Handboek stimulering geletterdheid’ door Femke van Dijk
‘Liefde voor letters en lezen’ is een praktisch handboek voor ouders, leerkrachten en andere hulpverleners die werken met kinderen van 0 tot 7 jaar. Het boek staat vol met praktijkvoorbeelden en dito lesmateriaal. Dit geldt ook voor de bijbehorende website. Samen vormen ze een rijke schat aan inspiratie voor het stimuleren van de ontluikende geletterdheid.
Het boek van de hand van Hetty van den Berg, Irma Land en Iris Meijsing onderschrijft het belang van aandacht voor geletterdheid vanaf de babytijd en geeft tips en adviezen om laaggeletterdheid te voorkomen. Er wordt dieper ingegaan op het lezen, het schrijven, het taalbewustzijn en de digitale geletterdheid. Daarnaast worden er voorbeelden en ideeën aangereikt ten aanzien van zowel de geletterdheid in hoeken als voor de stimulering aan de hand van feesten en seizoenen.
Minder geschikt voor ouders
Als ouder zou ik het boek niet zo snel lezen: daarvoor is het te theoretisch en te veel gericht op schoolgaande kinderen. Dat neemt niet weg dat er ook goede tips in staan voor kinderen die naar de voorschoolse opvang gaan. Enkele goede voorleestips in dit verband, maar niet echt vernieuwend, zijn het verwoorden van wat baby’s, dreumesen en peuters zien en doen bij het lezen. Dat geldt ook voor het advies om kinderen bij het lezen te betrekken door samen een boodschappenbriefje te maken.
Onmisbaar op voorschoolse opvang en basisscholen
Het is vooral een mooi (hardcover!) en uitgebreid handboek, bestaande uit een theoretisch en een praktisch deel, voor professionals die met klanken en letters werken! Voor mij als logopedist, werkzaam in het speciaal onderwijs, is het een fantastisch boek boordevol ideeën voor in de therapie of voor in de klas. Dit geldt niet alleen voor het (voor)lezen en schrijven, maar ook voor het verbeteren van het taalbewustzijn en de digitale geletterdheid. Zo is het lezen verdeeld in verschillende fasen; van voorbereiding tot verwerking in vervolgactiviteiten, de voorleescyclus. Wat betreft het schrijven worden er verschillende leuke ideeën gegeven voor het gebruik van pictogrammen, zowel voor thuis als voor op de opvang. In het hoofdstuk over taalbewustzijn staan veel spelideeën voor het taal-, klank-, en letterbewustzijn, zoals het werken met een klankkast. In het hoofdstuk over digitale ontwikkeling vind je tenslotte onder andere tips voor educatieve apps en websites. Handig is tot slot dat het boek aansluit op een gelijknamige website, www.liefdevoorletters.swpbook.com, met eveneens tal van voorbeelden en materialen. Boek en website zijn, in feite onmisbaar op de voorschoolse opvang en basisscholen, kunnen een mooie bijdrage leveren aan het stimuleren van de (ontluikende) geletterdheid.
Liefde voor letters en lezen >>
Femke van Dijk is moeder van een dochter (0 jaar) en werkzaam als logopedist op twee scholen voor speciaal basisonderwijs in Groningen. Hier geeft zij individuele behandelingen en groepsbehandelingen. Daarnaast introduceert ze wekelijks een klank in de kleutergroepen volgens de methode van de website fonemischbewustzijn.nl (foto Obed Brinkman)