Stoornis in taalontwikkeling grijpt in op hele ontwikkeling

5
28788
taaltherapie

Veel jonge kinderen kampen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). “Van groot belang is daar al vroeg de vinger op te leggen”, vertelt dr. Annette Scheper. “Dan praat ik over kinderen in de leeftijd vanaf 2,5 jaar. Juist in die jonge leeftijd is een dergelijk stoornis namelijk van grote invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling en identiteit van een kind. Ook de cognitieve ontwikkeling wordt beïnvloed.”

Normaal gesproken leren kinderen in het eerste jaar de taal te begrijpen. Rond hun tweede verjaardag komen ze met hun eerste zinnetjes van twee of meer woorden. “Is dat niet het geval, dan moet je gelijk proberen hun taalontwikkeling intensief te stimuleren”, benadrukt Annette Scheper. “Dan heb je meer kans dat andere ontwikkelingsgebieden elkaar positief beïnvloeden. De hele ontwikkeling van het kind is hier dus mee gebaat.”

Ernstig en minder ernstig

Annette Scheper is klinisch linguïst en werkt als senior onderzoeker bij de Kentalis Academie. Problemen op het gebied van de taalontwikkeling kunnen volgens haar enorm uiteenlopen. Bij het ene kind is het een kwestie van extra oefenen, bij het andere is er sprake van een (vermoeden van) stoornis op dit gebied. Het hulpaanbod dient hierop te worden afgestemd. “Is het taalbegrip helemaal afwezig of veel zwakker dan de leeftijdsgenootjes, dan moet je gelijk proberen de kinderen veel intensiever in hun taalontwikkeling te stimuleren. Dan is er namelijk vaak sprake van een ernstige taalontwikkelingsstoornis.” Diverse derde lijnsinstellingen, waaronder Kentalis, hebben een behandelaanbod voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot 4,0 jaar met een ernstige TOS die een behandeling van meerdere zorgprofessionals nodig hebben (multidisciplinaire behandeling).

Als het minder ernstig is, dan raadt Scheper’logopedie aan. “Het liefst twee keer per week, met aanvullend oefeningen thuis. Het is echt van groot belang de ouders intensief hierbij te betrekken. Juist in de thuissituatie zijn er namelijk veel geschikte momenten om samen taal te ervaren. Deze kinderen hebben veel herhaling nodig, zowel van nieuwe woorden als van woorden die ze al kennen, het liefst zinnetjes. Pas dan gaan ze die woorden zelf leren gebruiken.”

Antenne ouders

Annette Scheper: “De hele ontwikkeling van het kind is gebaat bij tijdige hulp bij een stoornis in de taalontwikkeling.”

Scheper adviseert zorgprofessionals vooral goed te luisteren naar de zorgen van ouders over de taalontwikkeling van hun kind. “Ouders voelen vaak van nature aan als zij niet goed in contact komen met hun kind. Daarvoor hebben zij echt de meest gevoelige antenne.”

Door middel van een screeningslijst of korte vragen kun je vervolgens ontdekken hoe de taalontwikkeling van het kind eruit ziet. “Wanneer het kind de eerder genoemde mijlpalen niet heeft behaald, dan moet het label ‘vermoeden van TOS’ er aan worden gehangen. Dit betekent in alle gevallen dat het verstandig is om een intensieve vorm van behandeling te starten, zoals bij Kentalis. Mocht dan toch blijken dat het gaat om een vertraagde taalontwikkeling, dan kan de logopedist verder gaan met de behandeling. Het probleem lost zich dan meestal vanzelf op.”

 

BewarenBewaren

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

5 REACTIES

  1. Jammer dat niet het advies vanuit de richtlijn TOS wordt gevolgd: eerst eerste lijns logopedische hulp en als daar aanleiding toe is omdat het heel ernstig is pas naar een behandlegroep 3e lijns. Juist bij de heel kleintjes is pas na een periode logopedische hulp vast te stelken of het gaat om een achterstand of een TOS. Een eerstelijns logopedist is de aangewezen specialist om te starten met behandeling en voorlopige diagnose. Er wordt wel erg gepleit vanuit het Kentalis-onderzoek naar behandeling door Kentalis en dat is niet terecht!

  2. Vroeghulp en herkenning is essentieel! Voorkomt dat kinderen de verkeerde label krijgen en thuis komen te zitten. 1 kind 1 plan is het enige wat werkt. Samenwerking van alle disciplines binnen school en ouders betrekken ipv alles bij de ouders leggen. Er mag veel meer aandacht komen voor dit onderwerp wat mij betreft.

  3. Zou vroegtijdig kennis van de grote belangrijkheid van contact met je kinderen een oplossing zijn om
    de zeer vele onnodige, te vermijden, problemen te voorkomen? ?
    Dus voordat er een gezin is. Voor iedereen uiteraard, gewoon de 16-jarige pubers een rugzakje meegeven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here