Stoornis in taalontwikkeling grijpt in op hele ontwikkeling

1
8290
taalontwikkelingsstoornis

Veel jonge kinderen kampen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). “Van groot belang is daar al vroeg de vinger op te leggen”, vertelt dr. Annette Scheper. “Dan praat ik over kinderen in de leeftijd vanaf 2,5 jaar. Juist in die jonge leeftijd is een dergelijk stoornis namelijk van grote invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling en identiteit van een kind. Ook de cognitieve ontwikkeling wordt beïnvloed.”

Normaal gesproken leren kinderen in het eerste jaar de taal te begrijpen. Rond hun tweede verjaardag komen ze met hun eerste zinnetjes van twee of meer woorden. “Is dat niet het geval, dan moet je gelijk proberen hun taalontwikkeling intensief te stimuleren”, benadrukt Annette Scheper. “Dan heb je meer kans dat andere ontwikkelingsgebieden elkaar positief beïnvloeden. De hele ontwikkeling van het kind is hier dus mee gebaat.”

Ernstig en minder ernstig

Annette Scheper is klinisch linguïst en werkt als senior onderzoeker bij de Kentalis Academie. Problemen op het gebied van de taalontwikkeling kunnen volgens haar enorm uiteenlopen. Bij het ene kind is het een kwestie van extra oefenen, bij het andere is er sprake van een (vermoeden van) stoornis op dit gebied. Het hulpaanbod dient hierop te worden afgestemd. “Is het taalbegrip helemaal afwezig of veel zwakker dan de leeftijdsgenootjes, dan moet je gelijk proberen de kinderen veel intensiever in hun taalontwikkeling te stimuleren. Dan is er namelijk vaak sprake van een ernstige taalontwikkelingsstoornis.” Diverse derde lijnsinstellingen, waaronder Kentalis, hebben een behandelaanbod voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot 4,0 jaar met een ernstige TOS die een behandeling van meerdere zorgprofessionals nodig hebben (multidisciplinaire behandeling).

Als het minder ernstig is, dan raadt Scheper’logopedie aan. “Het liefst twee keer per week, met aanvullend oefeningen thuis. Het is echt van groot belang de ouders intensief hierbij te betrekken. Juist in de thuissituatie zijn er namelijk veel geschikte momenten om samen taal te ervaren. Deze kinderen hebben veel herhaling nodig, zowel van nieuwe woorden als van woorden die ze al kennen, het liefst zinnetjes. Pas dan gaan ze die woorden zelf leren gebruiken.”

Antenne ouders

Scheper adviseert zorgprofessionals vooral goed te luisteren naar de zorgen van ouders over de taalontwikkeling van hun kind. “Ouders voelen vaak van nature aan als zij niet goed in contact komen met hun kind. Daarvoor hebben zij echt de meest gevoelige antenne.”

Door middel van een screeningslijst of korte vragen kun je vervolgens ontdekken hoe de taalontwikkeling van het kind eruit ziet. “Wanneer het kind de eerder genoemde mijlpalen niet heeft behaald, dan moet het label ‘vermoeden van TOS’ er aan worden gehangen. Dit betekent in alle gevallen dat het verstandig is om een intensieve vorm van behandeling te starten, zoals bij Kentalis. Mocht dan toch blijken dat het gaat om een vertraagde taalontwikkeling, dan kan de logopedist verder gaan met de behandeling. Het probleem lost zich dan meestal vanzelf op.”

Annette Scheper: “De hele ontwikkeling van het kind is gebaat bij tijdige hulp bij een stoornis in de taalontwikkeling.”

Deelsessie

Tijdens het Congres Vroegsignalering en Vroeghulp op 21 februari 2018 verzorgt Annette Scheper een deelsessie over dit onderwerp. “Ik zal dan met de deelnemers het palet van kenmerken doornemen om een stoornis in de taalontwikkeling te duiden: hoe herken je het, waar bestaat het uit en wat zijn acties die je als zorgprofessional kunt nemen, ook om zo nodig het kind met de ouders een goede opvangmogelijkheid te bieden. Daarnaast maak ik gebruik van een aantal video-opnames. Hierin laat ik onder meer zien hoe een kind door behandeling in bepaalde tijd niet alleen beter verstaanbaar wordt, maar ook beter functioneert met leeftijdsgenoten om hem heen.”

Doe mee aan 4e editie Congres  Vroegsignalering en Vroeghulp!
Vroeg erbij zijn is dé manier om de gevolgen van fysieke, psychische of sociale problemen bij de ontwikkeling van een jong kind tijdig in te dammen. Voor de vierde keer op rij biedt het Congres Vroegsignalering en Vroeghulp concrete handvatten om alert te reageren op de hulpvraag van ouders en kind.  De dag begint plenair met lezingen van prof.dr. Bram Orobio de Castro, dr. Iris Servatius-Oosterling en drs. Jolanda Schieving. Vervolgens is er een keuze uit maar liefst zes deelsessies.

Ga naar de website van Euregionaal Congresburo voor meer informatie over de invalshoeken van de lezingen en de workshops. Voor direct aanmelden, klik hier.

BewarenBewaren

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here