Jonge kinderen beïnvloeden elkaar sterk: hoe vaker het ene kind bijvoorbeeld speelgoed claimt, hoe vaker ook het andere kind het speelgoed wil hebben. Het gedrag in vroege sociale interacties is bovendien een belangrijke indicatie van hoe een kind op 4-jarige leeftijd valt in de kleuterklas.
Dat blijkt uit promotieonderzoek Hinke Endedijk aan de de Radboud Universiteit naar de eerste interacties tussen jonge kinderen. Ze observeerde 180 kinderen tussen de twee en vier jaar tijdens het samen spelen met een leeftijdsgenootje. Hierbij bekeek Endedijk hoe sterk de kinderen hun gedrag aan elkaar aanpasten, en hun prosociale en antisociale gedragingen.
Kinderen waren heel flexibel in het aanpassen van hun gedrag: waarbij kinderen met het ene leeftijdsgenootje vooral prosociale gedragingen lieten zien, konden ze een volgende keer met een ander leeftijdsgenootje heel ander gedrag laten zien. Het gedrag van kinderen in deze vroege sociale interacties voorspelde bovendien hoe aardig ze op 4-jarige leeftijd in de kleuterklas werden gevonden. Dit onderzoek heeft daarmee het begrip van de vroege sociale ontwikkeling van kinderen verrijkt.