Sociale robots worden steeds vaker in het onderwijs ingezet ter ondersteuning of zelfs vervanging van de leerkracht. Het is dan van belang om rekening te houden met individuele verschillen tussen kinderen. Daarnaast lijkt de rol van leermaatje op dit moment te veeleisend voor de robot.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Rianne van den Berghe aan Universiteit Utrecht. In het kader van het L2TOR-project onderzocht zij het gebruik van sociale robots om jonge kinderen een tweede taal te leren. Bijna 200 Nederlandstalige kleuters volgden zeven lessen die gericht waren op het aanleren van Engelse woorden. In deze lessen speelden de kleuters ofwel met dan wel zonder een NAO-robot taalspelletjes op een tablet.

Woordenschat

Kinderen blijken niet meer te leren met de robot dan zonder de robot. Er zijn hierin wel verschillen tussen kinderen waarneembaar. Verschillen in Nederlandse woordenschat, fonologisch geheugen, selectieve aandacht en perceptie (waarnemen van prikkels) van de robot spelen een rol bij hoeveel kinderen leren met de robot. Kinderen met een grote Nederlandse woordenschat leren meer met robot dan zonder robot en selectieve aandacht heeft invloed op het profijt dat kinderen hebben van iconische gebaren van de robot.

Spraak- en objectherkenning

Uit het onderzoek blijkt dat robots weliswaar potentieel hebben als nieuwe digitale technologie in het onderwijs, maar dat ze dit op dit moment nog niet kunnen waarmaken, onder meer door technologische beperkingen in spraak- en objectherkenning.

Van den Berghe trekt in haar proefschrift onder andere de twee volgende conclusies:
Ten eerste blijkt het belangrijk om rekening te houden met individuele verschillen tussen kinderen. Daarnaast lijkt de rol van leermaatje op dit moment te veeleisend voor de robot en kan de robot wellicht beter in een andere rol worden ingezet. Haar bevindingen kunnen gebruikt worden om effectievere robots voor het onderwijs te ontwikkelen.

AdvertentieVroeg-congres artikel

Zie ook een artikel in de Volkskrant over de bevindingen van Rianne van den Berghe: Robots kunnen helpen in het onderwijs, maar zullen lerarentekort niet oplossen >

Bron: uu.nl

 

 

 

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Een abonnement kost slechts €28,- per jaar.

Ontdek ons VROEG-magazine

Vakblad Vroeg is er voor professionals die werken in de geboortezorg en met kinderen tot zeven jaar en hun ouders. Sleutelwoorden zijn preventie, vroegtijdige onderkenning en vroeghulp. Ons kwartaalmagazine biedt achtergrond en verdieping. Een abonnement kost slechts € 28,- per jaar.

AdvertentieNomineren Vroegwerker
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van de geboortezorg en de zorg rond het jonge kind en zijn ouders? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief. Deze verschijnt iedere dinsdagochtend.

"*" geeft vereiste velden aan