Serious game vergemakkelijkt praten over seksueel misbruik

1
1517
praten over seksueel misbruik

De prijs ‘Best Serious Game’ is toegekend aan VilDu?!. Deze game maakt praten over een moeilijke gebeurtenis zoals seksueel misbruik voor kinderen gemakkelijker. De aandacht voor dit complexe onderwerp is belangrijk voor betere ondersteuning van de doelgroep.

De game is een co-productie tussen mobile agency YipYip, De Rading (voor Jeugd en Opvoedhulp), Fontys ICT en Studio Lapp. VilDu?! wordt gebruikt in therapiesessies met kinderen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik. Kinderen met een posttraumatische stressstoornis door seksueel misbruik hebben vaak moeite om over de gebeurtenissen te praten. Schaamte, angst en het gebrek aan vocabulaire frustreren het gesprek tussen therapeut en cliënt. Deze drie issues worden allemaal bediend in VilDu?! (Deens voor: Wil Je?). Een nieuw vocabulaire

Oogcontact niet nodig

Praten over seksueel misbruik is eng en moeilijk. Zeker tegen een vreemde. Het maken van oogcontact is éxtra moeilijk. Dankzij de opstelling van de game is dit niet nodig. De game bestaat uit twee tablets: één voor de cliënt en één voor de therapeut. Cliënten kunnen op hun eigen tablet kijken terwijl ze precies zien wat therapeuten op hun tablet doen. Hierdoor kunnen ze, in hun eigen omgeving en met een eigen persoonlijke afstand tot de therapeut, uitleggen wat er is gebeurd.

Vormgeving

De game is redelijk expliciet in haar vormgeving. Zo kunnen kinderen onder meer een hand, een mond, een oog en geslachtsdelen selecteren. Deze kunnen ze over hun karakter of over het karakter van de therapeut bewegen. Met deze gestures geven ze aan wat er is gebeurd zonder dat ze hoeven te spreken. Het is ook niet nodig om de therapeut aan te kijken, wat eveneens drempelverlagend werkt.

Minimaliseren van schaamte

De game is non-normatief. Dat betekent: er is geen oordeel over de handelingen die het kind uitvoert. Kinderen kunnen kiezen tussen verschillende karakters; deze kunnen helemaal worden uitgekleed en vrijwel alle seksuele handelingen kunnen worden nagebootst. Kinderen die zich schamen om te praten kunnen hun ervaringen nu delen op non-verbale wijze.

Time-out

De game heeft een grote ronde ‘time-out’ knop. Wanneer deze wordt ingedrukt bevriest het spel en kan de therapeut pas verder als de cliënt toestemming heeft gegeven om door te gaan. Hierdoor zijn kinderen minder angstig om opnieuw getraumatiseerd te raken. Zij zijn in controle. Zij bepalen of de game doorgaat of stopt.

VilDu?! in de praktijk

De Rading (organisatie voor Jeugd en Opvoedhulp) heeft geïnvesteerd in de ontwikkeling van VilDu?! en gebruikt de game nu in de praktijk, in therapiesessies met kinderen die slachtoffer zijn van seksueel misbruik. De eerste resultaten van de game zijn erg positief. Waar normaal gesproken drie weken voor nodig waren, kon nu in 5 minuten de achtergrond van de problematiek worden vastgesteld, zodat de therapie op gerichte wijze kon worden voortgezet. Dit is een aanzienlijke, zeer waardevolle, versnelling van het therapieproces.

Meer weten?

VilDu?! is ontwikkeld door YipYip, met een bijdrage van het K.F. Heinfonds en in opdracht van De Rading Jeugd & Opvoedhulp. De app is beschikbaar voor iPad, en wordt enkel ingezet in de besloten setting van de therapiekamer. Klik hier voor meer informatie over de game.

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

1 REACTIE

  1. […] October 30, 2017 mennodeen De prijs ‘Best Serious Game’ is toegekend aan VilDu?!. Deze game maakt praten over een moeilijke gebeurtenis zoals seksueel misbruik voor kinderen gemakkelijker. De aandacht voor dit complexe onderwerp is belangrijk voor betere ondersteuning van de doelgroep. read more […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here