Praktisch naslagwerk bij hulp aan getraumatiseerd kind

0
667

Recensie ‘Hulp bij trauma in de kindertijd’ door Veronique Erkens – Waucomont

Het begeleiden van getraumatiseerde kinderen vergt geduld en aandacht. Dit praktische en informatieve en boek voor zowel (pleeg)ouders als leerkrachten en andere JGZ-professionals komt daarbij goed van pas, ook dankzij de overzichtelijke vormgegeving.

‘Hulp bij trauma in de kindertijd’ telt twee delen. In het eerste deel van dit boek staat de auteur, prof. dr. Ramon Lindauer, stil bij de achtergrond en gevolgen van stress en trauma kinderen, In het tweede deel gaat hij in op het omgaan met een getraumatiseerd kind.

Gevolgen

Het eerste hoofdstuk handelt over stressvolle en traumatische gebeurtenissen en de mogelijke invloed hiervan op gedrag en ontwikkeling van het kind. Het tweede hoofdstuk gaat in op de gevolgen als een ouder gedurende kortere of langere tijd niet in staat is om de ouderlijke kerntaken uit te voeren. In het volgende hoofdstuk komen de gevolgen van een traumatische gebeurtenis voor een kind aan bod. Tevens wordt er stilgestaan bij wat er daarbij in de hersenen gebeurd en wat de invloed is op leren, ontwikkeling en relaties. Hoofdstuk vier richt zich op de traumaklachten die ontstaan na het meemaken van een traumatische gebeurtenis. Het vijfde hoofdstuk wordt besteed aan uitleg omtrent gehechtheid, de verschillende typen gehechtheid en welke problemen zich in de gehechtheid kunnen voordoen.

Tenslotte wordt in hoofdstuk zes stil gestaan bij emotionele en gedragsproblemen welke kunnen optreden na het meemaken van een traumatische gebeurtenis. Voor de ouder is het belangrijk om te weten waar de emotionele en gedragsproblemen bij een getraumatiseerd kind mee te maken hebben om niet vanuit machteloosheid en frustratie te (blijven) reageren en van daaruit het probleemgedrag versterken.

Handelingsperspectieven

Hoofdstuk zeven, waarmee het tweede deel van het boek begint, richt zich op het weerspiegelen van de staat van de ouder in het kind. Er volgen handige tips die ouders kunnen helpen om rustiger te reageren. Hoofdstuk acht besteedt aandacht aan hoe ouders kinderen kunnen helpen zich veilig te voelen en welke houding daarin kan bijdragen. Het negende hoofdstuk staat stil bij het helpen van kinderen bij het reguleren van zijn of haar emoties. Er worden suggesties voor oefeningen gegeven om de stress bij het kind te verminderen. Tenslotte wordt in hoofdstuk tien aandacht besteed aan hoe je kinderen kunt helpen een traumatische gebeurtenis te verwerken.

Overzichtelijk

Naast het feit dat de theorie helder en makkelijk leesbaar is, komen er in elk hoofdstuk herkenbare voorbeelden uit de praktijk naar voren. De auteur geeft verder tips voor opvoeders, ouders en professionals. Deze worden op een overzichtelijke en visuele manier weergegeven. Dit maakt het boek gemakkelijk door te bladeren om specifieke informatie op te zoeken.

In verband met de leesbaarheid heeft de auteur er voor gekozen om referenties niet op te nemen in de tekst. Achterin het boek is wel een literatuurlijst opgenomen. Tevens is er een overzicht opgenomen van aanbevolen literatuur en worden websites aanbevolen.

Beoordeling

Hulp bij trauma in de kindertijd is een mooi vormgegeven en goed leesbaar boek dat ik met veel plezier heb gelezen. Het boek kan ik ten zeerste aanbevelen aan (pleeg)ouders en professionals die te maken hebben met kinderen welke op een op andere manier blootgesteld zijn aan trauma. De auteur is zeker geslaagd in het geven van praktische suggesties om dagelijkse opvoedstress te verminderen en herstel van het kind te bevorderen.

Meer over ‘Hulp bij trauma in de kindertijd’ (18.99) >>

Veronique Erkens-Waucomont is klinisch psycholoog en psychotherapeut Kind & Jeugd. Zij is werkzaam als zelfstandige binnen Basic Trust – Psychotherapiepraktijk De Vlinder. Hier behandelt Veronique met name ouders en kinderen waarbij sprake is van hechtings- en traumagerelateerde problematiek.

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here