Een handboek om de sociale, spraak- en taalontwikkeling te bevorderen’, zo luidt de ondertitel van ‘Leren praten met plezier’. Het is interessant om te lezen voor iedereen die werkt met jonge kinderen waarvan de taalontwikkeling een extra stimulans kan gebruiken.
Recensie ‘Leren praten met plezier’ door Nieske Biesterbosch
Dit boek van de hand van Elaine Weitzman & Janice Greenberg zit vol met tips om het jonge kind te stimuleren in zijn taalontwikkeling. Door het hele boek heen staan illustraties die de tekst verduidelijken en de voorbeelden illustreren. Je kunt de hoofdstukken los van elkaar lezen. Elk hoofdstuk word afgesloten met een samenvatting en referenties. Een aantal hoofstukken bevatten observatieformulieren die je in de praktijk gebruikt mogen worden, bijvoorbeeld in de kinderopvang.
Vier delen
Het boek is uitgegeven in een A4-formaat en opgedeeld in vier delen.
- Deel 1 gaat over communicatie
- Deel 2 gaat over interactie met het kind
- Deel 3 gaat over de taalverwerving bevorderen
- Deel 4 gaat over de basis van taal en het leren lezen
Ad 1. Communicatie
Er zijn verschillende manieren waarop interactie tot stand komt. Elk kind kan een andere manier van communiceren hebben. Het boek onderscheidt niet alleen sociale, terughoudende en passieve kinderen, maar ook kinderen met een eigen agenda. De laatste categorie speelt vaak alleen en gaat zijn het liefst zijn eigen gang.
Communicatie is ook veel non-verbaal, zo blijkt. Denk bijvoorbeeld aan het broembroem geluid dat een kind maakt als hij met de auto aan het spelen is. Door gebruik te maken van non-verbale communicatie beperk je de frustratie die een kind kan voelen als hij niet begrepen word.
Ad 2. Interactie met het kind
Het is belangrijk om situaties te creëren waarin het kind zich aangemoedigd voelt om te communiceren. Verder moet een kind zich niet gedwongen voelen om te moeten praten: dan leg je te veel druk op het kind. De motivatie om te praten gaat om contact hebben, vanuit het kind zelf.
Ad 3. Taalverwerving bevorderen
Taal is een systeem van regels die het kind aan het leren is. Om het kind te helpen bij het leren van de taal is het goed om je boodschap eenvoudig te houden. Benoem wat je aan het doen bent, herhaal woorden.
Ad 4. De basis van taal en het leren lezen
Hiervoor is het nodig dat een kind over een uitgebreide woordenschat kan beschikken. Motiveer het kind om te leren lezen door een omgeving te creëren waarin hij in aanraking komt met taal.
Reflectie op eigen handelen
‘Leren praten met plezier’ is een handig hulpmiddel waarop je een inschatting kunt maken wat het individuele kind van jouw nodig heeft om te communiceren. Het boek maakt je ook bewust van hoe je interactie is met kinderen en hoe je die meer kunt afstemmen op het kind. Door het boek ga je reflecteren op je eigen handelen. Waarom pak ik deze situatie op deze manier aan, was dit de juiste aanpak of had ik het ook anders kunnen doen? Kortom, een praktisch boek met tal van reële voorbeelden die in de dagelijkse praktijk kunnen voorkomen.
Meer over ‘Leren praten met plezier’ >>
Nieske Biesterbosch is Social Worker (Hbo), gespecialiseerd in pedagogiek en geïnteresseerd in de taalontwikkeling van het jonge kind. Nieske is werkzaam als pedagogisch medewerker in de kinderopvang op een AZC-locatie. Zij werkt met veelal kwetsbare kinderen van verschillende nationaliteiten. De kinderen hebben bijna allemaal een traumatische ervaring meegemaakt.