Opleidingsinstituut NSPOH biedt voortaan alle jeugdartsen en -verpleegkundigen i.o. een training aan om hechtingsproblemen bij ouders en hun jonge kind te leren signaleren en bespreekbaar te maken. De training is ontwikkeld door Stichting Kinderleven. Directeur Paulien Kuipers noemt deze stap van NSHOP een grote stap voorwaarts op het gebied van preventie van jeugdproblemen.
De NSPOH levert als non-profit organisatie een waardevolle bijdrage aan de verbetering van onder meer de volksgezondheid in Nederland. Dit grote landelijk instituut biedt vanaf nu alle jeugdartsen en -verpleegkundigen i.o. de door Stichting Kinderleven ontwikkelde training aan. Naast aandacht voor het leren signaleren en bespreekbaar maken van hechtingsproblemen, leert de training hen ook hoe zij ouders en kind kunnen helpen hun onderlinge band te verbeteren indien deze zich in onvoldoende mate positief ontwikkelt.
Grote stap voorwaarts
De training is opgenomen in het basispakket van de opleiding. Stichting Kinderleven ontwikkelde de training en TNO onderzocht deze op haar effectiviteit. Inmiddels zijn er ook al meer JGZ-professionals in het land getraind in hechtingsvraagstukken volgens de methode van Kinderleven.
Dat nu de nog op te leiden artsen en verpleegkundigen hierin getraind en geschoold gaan worden, is een grote stap voorwaarts op het terrein van preventie. Immers, juist een onveilige ouder-kind band vergroot in hoge mate de kansen op ontwikkelingsproblemen van het kind: zowel op cognitief gebied, als ook op sociaal en emotioneel gebied. Omdat op het consultatiebureau 95% van alle kinderen met hun ouders worden gezien, is dat dé plaats waar een beginnende onveilige band op tijd gesignaleerd en ten positieve gekeerd kan worden.
Over de NSPOH
De NSPOH (Netherlands School of Public and Occupational Health) levert als non-profit organisatie een waardevolle bijdrage aan de verbetering van de volksgezondheid, de arbeidsomstandigheden en arbeidsparticipatie in Nederland. Dit doen wij door professionals op te leiden voor de hedendaagse praktijk van public en occupational health. In het onderwijs komen de meest recente wetenschappelijke inzichten én praktijkinnovaties aan bod.