Ontwikkeling baby’s na verblijf op intensive care blijven volgen

0
995

Pasgeboren baby’s die op de intensive care belanden, overleven deze heftige periode steeds vaker. Maar 60 procent van deze kinderen heeft op latere leeftijd aandachts- of geheugenproblemen. Het gevolg is dat kinderen niet goed meekomen op school.

Dat blijkt uit promotieonderzoek van neuropsycholoog Raisa Schiller aan Erasmus University. Zij promoveerde onlangs cum laude op haar onderzoek.

Juist in het begin van het leven ontwikkelen de hersenen zich razendsnel. “Ziek zijn in die periode heeft daarom hoogstwaarschijnlijk een effect op de hersenontwikkeling van deze kinderen”, aldus Raisa Schiller. “Maar wat voor effect wisten we eigenlijk niet. Uit mijn onderzoek komt naar voren dat 60 procent van deze kinderen op latere leeftijd aandachts- of geheugenproblemen heeft, ondanks een normaal of zelfs hoog IQ. Het gevolg is dat kinderen niet goed meekomen op school.”

Schoolproblemen

Deze problemen lijken te worden veroorzaakt door specifieke schade aan de hippocampus en omliggende hersengebieden. “De hippocampus is het centrum in het brein voor het geheugen. Ouders komen regelmatig terug naar de polikliniek met klachten en schoolproblemen die zij niet kunnen verklaren. Kinderen kunnen bijvoorbeeld afspraken met vriendjes niet onthouden, vergeten huiswerk en weten niet meer wat ze de dag ervoor gegeten hebben. Nu weten we wat de oorzaak is van deze klachten.” Schiller pleit er daarom voor om deze kinderen ook op de lange termijn beter te volgen.

Babycongres 2018: Van wetenschap naar praktijk
De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar baby’s en hun ouders. Jammer genoeg bereiken de nieuwste inzichten lang niet altijd de werkvloer. Voor Vakblad Vroeg en Euregionaal Congresburo reden om op 28 november a.s. tijdens de vierde editie van het jaarlijkse babycongres  de relatie wetenschap – praktijk centraal te stellen. Lees verder > 

Betekenis onderzoek

Schiller wijst erop dat de houding van het behandelteam heel lang was ‘Het kind heeft het overleefd. Super!’ “Mijn onderzoek zorgt ervoor dat we ouders en kinderen kunnen vertellen wat zij kunnen verwachten na behandeling op de intensive care. In plaats van dat ouders en leraren schoolproblemen wijten aan de houding van het kind, kunnen ze nu beter begrijpen waar de problemen vandaan komen en kunnen de kinderen ook beter geholpen worden. Ook voor ons als hulpverleners zijn de resultaten daarom nuttig. De volgende stap is om problemen eerder te herkennen en het liefst natuurlijk te voorkomen.”

The Vulnerable Brain, neurodevelopment after neonatal critical illness >> 

Bron: erasmusmagazine.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here