‘Ontwerpen’ van nieuwe diensten verbetert jeugdgezondheidszorg

0
279
vaccineren baby

De bestaande dienstverlening binnen de jeugdgezondheidszorg verbeteren en nieuwe diensten ontwikkelen. Dát is wat er gebeurt onder de vlag van Servicedesign, een gezamenlijk initiatief van JGZ Zuidoost-Brabant en bureau Kodiezijn. Inmiddels lopen er al tien projecten.

Door middel van servicedesign probeert JGZ Zuidoost-Brabant de klant beter te helpen, vertelt Toon van de Looy van bureau Kodiezijn in een interview op NU.nl. Servicedesign is een discipline in de designwereld. Er worden geen producten ontworpen, maar diensten. “Ook diensten kunnen met technieken en methodieken ontwikkeld worden.” Voorop hierbij staat datgene wat de klant vraagt of beleeft.

Samenwerking ouders en professionals

De klanten zijn doorgaans ouders van kinderen van nul tot vier jaar. Alles draait om de samenwerking tussen ouders en professionals. “Je wordt vaak verrast als je samen met ouders gaat kijken naar oplossingen op vragen die zij hebben. Dat is mooi, want door die bewustwording en inzichten, komt er soms iets anders uit dan je had verwacht.”

Momenteel wordt er aan tien projecten gewerkt. “Dit zijn projecten die draaien om het verbeteren van de huidige dienstverlening of het ontwikkelen van nieuwe diensten. “

Inloopspreekuur verbeteren

Een project richt zich op het doorontwikkelen van een inloopspreekuur. Samen met de ouders wordt gekeken hoe dit spreekuur beter kan aansluiten op wat zij van belang vinden. “Er komt dan bijvoorbeeld naar voren dat er heel andere activiteiten in dat uur kunnen worden gedaan, zoals zorgen dat ouders onderling contact met elkaar hebben. Ook blijken ouders geïnteresseerd te zijn in het bespreken van thema’s vanuit andere disciplines, zoals de bibliotheek of fysiotherapeut. Voorheen draaide dit inloopspreekuur alleen om bewegen, meten en advies van een jeugdverpleegkundige.”

Gesprekstool

Ook is er een gesprekstool ontwikkeld die ouders tijdens een consult meer regie over het gesprek geeft. “Zij maken de agenda. De tool is uitgeprobeerd met ouders om naar verbeteringen te zoeken. Dat is maar een klein onderdeel van de hele jeugdgezondheidszorg, maar zorgt voor een betere ervaring en beleving van ouders bij het bezoek aan een consultatiebureau. Het samen onderzoeken en ontwerpen door medewerkers en ouders is het vernieuwende van deze denkwijze.”

Informatie over vaccinaties

Het verbeteren van de voorlichting bij vaccinaties – een actueel onderwerp gezien de huidige maatschappelijke discussie over de dalende vaccinatiegraad – is eveneens opgepakt. “Artsen en verpleegkundigen zijn zelf met ouders in gesprek gegaan, ook met de kritische ouders. Wat ze teruggekoppeld kregen van kritische ouders die vaccinatie nog overwegen, vond Van de Looy erg interessant. “Het consultatiebureau is niet vanzelfsprekend hun eerste gesprekspartner bij hun overwegingen. Maar waar vinden ze hun informatie dan? Dat zorgt voor nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen om de dienstverlening te verbeteren.”

Optimaliseren dienstverlening

Er zijn steeds meer organisaties in de sector die met servicedesign aan de slag gaan, een goede ontwikkeling volgens Van de Looy. “Uiteindelijk wil je de dienstverlening zo optimaal mogelijk laten aansluiten bij wat jouw klant wil of nodig heeft, dus echt vraaggestuurd werken. Dan zul je ouders het best kunnen bedienen en bereiken, en dat is je doel.”

Bron: nu.nl

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here