“Het hechtingsproces krijgt via samen zingen en muzikale spelactiviteiten een flinke steun in de rug”, stelt muziekpedagoge en IMH-specialist Margré van Gestel. Zij adviseert zorgprofessionals binnen hun hulpaanbod vaker gebruik te maken van muzikale ingrediënten. “Het legt een fundament voor een gezonde ontwikkeling.”
In het hechtingsproces is het belangrijk om het gedrag van de baby goed ‘te leren lezen’. Plus te leren praten over wat je ziet en wat de ouder en het kind voelen of beleven. “Mentaliserende liedjes helpen daarbij”, vertelt Margré van Gestel. “Hierdoor raken ouders vertrouwd met wat het gedrag van hun baby kan betekenen. Daardoor leren zij de binnenwereld van hun kind beter te interpreteren zodat zij beter kunnen inspelen op het gedrag van de baby.”
Fundament
Van Gestel is een warm pleitbezorger van het integreren van muzikale ingrediënten in de hulp die jonge ouders en hun baby wordt aangeboden. “Het samen zingen legt een fundament voor een gezonde ontwikkeling. Het mooie is dat op een respectvolle manier de veerkracht en het talent van jonge gezinnen gebruikt wordt om te komen tot ‘goed genoeg ouderschap’.”
Muziek is emotie
Het is haar vurige wens dat zorgprofessionals zich meer bewust worden van het belang en de werking van muziek. “De hulpverlening wint aan kracht wanneer liedjes en muziek binnen interventies worden ingebed. Muziek is immers emotie en ‘raakt mensen’.”
De muziekpedagoge wijst erop dat muzikale ‘ingrediënten’ er altijd en overal zijn, variërend van klanken, toonhoogtes, puls, ritme en harmonieën. “Zodra er sprake is van communicatie spelen deze basale elementen een betekenisvolle rol. Maar in behandelingen, ook als het Infant Mental Health betreft, worden de vele mogelijkheden nauwelijks ingezet. Niet door onwil, maar simpelweg door het ontbreken van de kennis en vaardigheden om ze spelenderwijs en effectief te kunnen gebruiken.”