Meer samenhang in de groep bevordert een positieve en levendige sfeer in de kinderopvang en zorgt voor meer samenhang. Het stimuleren van contacten tussen kinderen in de groep verdient daarom meer aandacht van pedagogisch medewerkers. Hun aandacht is nu vooral gericht op individuele kinderen.
Dat blijkt uit het promotieonderzoek ‘Groepsfunctioneren in kinderdagverblijven: er valt nog veel te winnen’ van Mireille Aarts aan de Radboud Universiteit. Aarts wijst erop dat in de kinderopvang een kind voor het eerst onderdeel is van een groep leeftijdsgenootjes. De ervaringen in deze groep zijn mede afhankelijk van het groepsfunctioneren: de sfeer en de samenhang in de kinderdagverblijfgroep.
Meer samenhang
De samenhang komt onder meer tot uiting in de belangstelling van de kinderen voor elkaar en in hoe vaak ze met elkaar spelen. In kleinere groepen, in groepen met oudere kinderen en in groepen waar de kinderen al langer komen, is meer samenhang en heerst een meer positieve en levendige sfeer. Het groepsfunctioneren blijkt niet samen te hangen met het aantal dagen in de week dat kinderen samen in de groep zijn.
Bevorderen contacten
Pedagogisch medewerkers kunnen het groepsfunctioneren ondersteunen door bijvoorbeeld contacten tussen kinderen te bevorderen, door zowel de interactie van de pedagogisch medewerkers met de kinderen als via een goed ingerichte groepsruimte. De meeste pedagogisch medewerkers richten zich vooral op individuele kinderen en hebben minder oog voor contacten tussen kinderen in de groep. Wat dit laatste betreft valt er nog veel te winnen.
Radboud Universiteit