“Passende kinderopvang vraagt heel veel van pedagogische medewerkers en leidinggevenden”, geeft prof. dr. Ruben Fukkink aan. Hij adviseert niet te lichtvaardig hierover te denken. “Passende kinderopvang moet passen voor kinderen èn professionals.”
Wat vraagt passende kinderopvang van professionals in kinderopvang en basisonderwijs? Die vraag staat centraal in de lezing van prof. dr. Ruben Fukkink, bijzonder hoogleraar Universiteit van Amsterdam en lector bij de Hogeschool van Asmterdam, tijdens het Congres Passende Kinderopvang op 24 mei in Utrecht. In een kort interview blikt hij alvast vooruit op zijn lezing.
Investeer in samenwerken
“Net zoals passend onderwijs is passende kinderopvang allesbehalve eenvoudig”, benadrukt Fukkink. “Dit vraagt veel van pedagogisch medewerkers en leidinggevenden. Pak passende kinderopvang dus serieus op en werk vooral regelmatig samen met mensen met aanvullende expertise op dit gebied. Niet alleen om de eigen kennis aan te vullen, maar ook om laagdrempelig samen te werken op de groep. Het is namelijk van belang om het team te verbreden met expertise op het terrein van ontwikkelingsachterstanden en probleemgedrag. Investeer dus in interprofessionele samenwerking. Bijscholing in de vorm van korte cursussen voor het team schiet echt te kort. ”
Kwaliteit telt
In zijn lezing, getiteld ‘Kwaliteit telt‘, zal Fukkink onder meer ingaan op de resultaten van recente Nederlandse projecten en onderzoek op het terrein van passend onderwijs. Plus wat voor praktische leerpunten hieruit naar voren komen. “Ik wil duidelijk maken dat dit geen thema is waar vragen snel kunnen worden beantwoord met do’s, dont’s en tips. Maar er zijn wel waardevolle ervaringen opgedaan in de Nederlandse kinderopvang die ik graag deel met betrokkenen.”
Alle informatie over programma Congres Passende Kinderopvang >>