Kleutertest maakt vroeg ingrijpen mogelijk bij schrijfproblemen

1
2967

Ouderwets’ schrijven met pen en papier stimuleert de hersenen op een manier die geen iPad kan evenaren, maar steeds meer jonge kinderen worstelen hiermee. Zij kunnen voortaan al in de kleuterklas met behulp van de test WRITIC worden opgespoord. De test maakt het mogelijk om vroeg in te grijpen. Lector Ergotherapie Margo van Hartingsveldt van de Hogeschool Amsterdam (HvA) ontwikkelde de test samen met kinderergotherapeut en onderzoeker Liesbeth de Vries.

Het is een groeiend probleem: kinderen hebben steeds vaker moeite om met de hand te schrijven. “We zien bijvoorbeeld dat kinderen in groep drie moeilijker letters aanleren, dat ze het schrijven niet bijhouden en een onleesbaar handschrift ontwikkelen”, zegt Margo van Hartingsveldt. Dat heeft alles te maken met de tijd die kinderen doorbrengen achter schermpjes. “Hoe leuk het ook klinkt, swipen, klikken en gamen stimuleren niet echt de fijne motoriek. Dan beweeg je vooral de duimen herhaaldelijk. Het is niet te vergelijken met hoe je motoriek zich ontwikkelt tijdens tekenen, kleien of met lego spelen.”

Schrijven print letters in brein

Maar is met de hand schrijven nog wel zo belangrijk, nu iPads, computers en digiborden in bijna elk klaslokaal opduiken? Júist nu, daar is Van Hartingsveldt duidelijk over: “Het is enorm belangrijk dat kinderen met de hand leren schrijven. Want als je met de hand schrijft, print je de letters als het ware in je brein in. Je onthoudt en herkent letters zo uiteindelijk beter dan wanneer je ze zou typen. Als je met de hand schrijft, combineer je het doen, de beweging maken, met denken. Daardoor leer je letters beter aan, en dit maakt lezen en spellen weer makkelijker. Daarnaast zien wetenschappers dat je informatie beter verwerkt en onthoudt, als je met de hand schrijft. Het helpt kinderen dus ook bij het leren.”

Tegelijk bestaat het risico dat kinderen die in groep drie startproblemen hebben met schrijven, in hogere klassen achteropraken. Dat kan gevolgen hebben voor hun hele schoolloopbaan, en hun zelfvertrouwen.

Handboek met teken- en vormoefeningen

Leerkrachten en kindertherapeuten kunnen de WRITIC halverwege groep twee afnemen bij kleuters van vijf en zes jaar.  De WRITIC-test bestaat uit een handboek met teken- en vormoefeningen die de kleuter in het klaslokaal maakt, onder begeleiding van de eigen leraar, kinderergo- of kinderfysiotherapeut.

Als de kleuter in totaal aanzienlijk lager scoort dan een gemiddeld kind in Nederland (die waarden baseerde Van Hartingsveldt op de uitkomsten van ruim 370 kinderen), dan is er nog tijd om in groep twee het voorbereidend schrijven extra te oefenen met hulp van een kinderergotherapeut, speciaal leerkracht of kinderfysio.

Groepsprogramma

Van Hartingsveldt en haar collega’s hebben al zo’n 750 kindertherapeuten in Nederland en België getraind, die inmiddels met de methode werken. Zij hebben aan de hand van deze ervaringen ook een groepsprogramma ontwikkeld om de kinderen die uitvallen op de WRITIC-test in de klas te helpen. Dit programma is gebaseerd op inzichten uit de positieve psychologie. De begeleider probeert de kinderen zoveel mogelijk te motiveren, terwijl die de papier- en pentaken in een groepje oefenen. Belangrijk is dat de kleuters schrijven vooral leuk gaan vinden.

De WRITIC-test is ook vertaald in het Engels; momenteel wordt deze ook vertaald in het Noors en Portugees.

Writing Readiness Inventory Tool In Context (WRITIC) >>

Bron: hva.nl

 

------
Abonneer u op onze gratis digitale nieuwsbrief en u ontvangt wekelijks een overzicht van relevante ontwikkelingen rond vroeghulp- en -signalering

1 REACTIE

  1. Leuke test, maar mist de basis waarom bijna de helft van de kinderen niet goed tot schrijven komt. Uiteraard kan je het trainen, maar met welke consequenties als je niet weet waar je naar moet kijken? Op de website van vkoh.be kan je meer vinden over het waarom

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here